Bråk....igen
Jag blir så trött alltså.
Har älskat dessa djur, sen jag skaffade mina första gerbiler för ca 5 år sedan. Men just nu känner jag bara att jag vill sucka över dem. Här hemma bor 5 (2+3) översociala pojkar som jag älskar att umgås med, det är inte det som är problemet.
För ungefär ett halvår sedan började de två "Bröderna Bus" att bråka, medan jag städade i deras bur. Hade dem i delbar bur i några dagar och sedan gick det hur bra som helst att sätta ihop dem igen. Det varade ända till nästa gång jag städade buren. Men där kan jag ju i alla fall förstå varför de började bråka, att det blev en massa nya lukter och så vidare.
Men nu kommer jag till min stora suck.
Igår kväll, så började de andra 3 gerbilerna, som består av pappa, hans två söner ifrån olika kullar, att bråka. Helt utan anledning, eller det finns säkert någon anledning men har inte kommit på den ännu. De bara började bråka, buren var inte städad, de hade fullt med kartonger och papper att fixa med, ett stort akvarium (kommer inte ihåg storleken, men vet att det nästan är 200 liter) att springa runt i. Pappan är född: 070212, sönerna är födda: 070604 respektive 0700806. De har alltså levt tillsammans fredligt i över 1 ½ år.
Har nu satt dem i en delad bur, får väl se om det går att sätta ihop dem igen. Hoppas på det bästa.
Är det någon som kan ge mig råd? Vad gör jag för fel? Varför börjar de bråka? Blir så trött när de håller på och bråkar, även om jag lyckats sätta ihop dem igen kan man ju inte lita på att det ska gå varje gång.

Vad tråkigt :( Hoppas de går ihop igen då…
Du bör inte försöka få ihop de där gerbilerna något mer. Det är nog tyvärr bortkastad tid och energi, de kommer inte bli en stabil flock igen. Beklagar 
Jag vet inte vad som skett, men nånting har ju uppenbarligen gjort så de blivit osäker på rangen.
Håll koll ifall någon av dem kan behöva antibiotikabehandling med de där bitsåren. Tvätta gjärna rent såren med exempelvis koksaltlösning.
Mvh Tassy
usch så tråkigt :( Hoppas allt löser sig!
Vad tråkigt :(

Såren är rengjorda och har redan börjat läka, det var inga djupa sår.
Det är första gången den här flocken bråkar. Min nästa fråga är..
Den tredje hanen är neutral, vem är det lämpligast att jag sätter ihop honom med? Pappan som bråkade med den yngre, eller brodern som fick stryck? Han bor med brodern just nu, men kan lika bra bo med pappan. De träffas utanför buren. Samtidigt som han har visat lite dominas beteende mot den sårade brodern, så tar han hand om honom och tvättar och boar in honom. 

Jag skulle nog ändå ha honom med brodern. Du kanske kan omplasera pappan?
Det finns säkert någon som skulle vilja ha honom. Han är ju vacker om man bortser det otäcka såret.
behåll honom med brodern och ge pappan en ny burkamrat. Dom är redan stressade som det är, låt dem vara såhär om de håller sams.
Mvh Tassy