Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1117 ggr
Glader
0

städning av bur. .

hur ofta tycker ni att man ska städa hos  sina gerbiler? Mamma säger att jag inte kan städa mer än var tredje/fjärde vecka för att det går för mycket spån. Jag tycker det är för lite, vad tycker ni ?

isafisa
0

beror på buren tycker jag.. jag städar varannan - var tredje vecka. Allt beror på storleken och på om de gräver gånga eller inte. Ibland räcker det för mig att vända upp spånet så duger det ett tag till :)

om hon tycker att det går mycket spån kan ni kanske prova att gå till granngården och köpa en bal med spån? kostar 76kr tror jag och är verkligen värt det, dammar inte lika mycket :)

[Tassy]
0

Var tredje vecka med den buren du har Glad Nu har dom fått hem nytt spån hit på granngården också, 79 kr kostar den.

Mvh Tassy

Glader
0

Tack för svaren :)

Solaika
0

Va dyrt spån ni har ;) Här kostar en bal 74:- ;P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

hihi ^^ ja de e väl olika. den har stigit i pris här, kostade typ 73 i början

filuraren
0

vi får med balar från stallen, ruskigt bra. håller länge också.

[Tassy]
0

#4 vårat spån är helt dammfritt, värt dom extra kronorna. Flört

Solaika
0

#7 Sorry, men det köper jag inte riktigt. Inget spån är helt dammfritt Tungan ute

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#8 jamen fröken märka på ord, det är bra mycket mindre damm i än ditt spån då Flört

Glader
0

Gör det nåt om man råkar dra över nån dag?

Solaika
0

Nej inte alls. Men vänta inte för länge.

Does it become a walk?

/Ida

[Kajost]
0

bra tips!

Pose-idon
0

Jag städa Samal-lådorna varran vecka och Akvariumet måse jag städa var fjärde, helst var tredje men eftersom jag bara träffar dom varran vecka så går det jue inte Obestämd

//Elin

tjoffsa
0

någon som vet om det finns nån granngården/lantmanna kring norrköpingsområdet??…eller jag kan ju kolla på eniro

linneablomman02
0

På tal om städning…. städade vår bur för någon vecka sedan nu… tyckte det började lukta lite…. upptäckte dock att spånet var väldigt rent och inte luktade alls när jag grävde ur det. Men sand-badet!!! Ojojoj… värsta toaletten upptäckte jag när jag skulle tömma ut sanden och byta. Har sett att de bajsat en hel del i sanden men botten var en stor kisse-klump av sand och luktade väldigt starkt. Verkar som de kissat bara där i och det var därifrån lukten kom. Varför gör de så… och de har ju ändå badat sig i det (översta kissefria" lagret…! Känns lite ofräscht samtidigt som det är skönt om de har en "toalett."

Solaika
0

#15 Nästan alla väljer att ha sandbadet som toalett. Det är jättesmidigt tycker jag, man behöver inte städa burarna så ofta då ;) Byt sand ofta. Vi gör rent sanden åt våra busar varannan dag och byter helt varannan dag. Du kan köpa en 25 kg säck av den finaste blästersanden på Biltema så blir det inte så dyrt att byta ofta. När jag bara hade två gerbiler bytte vi sand åt dem varje dag. Då räckte en sån säck nästan en månad. Nu gör vi av med minst 2 säckar i månaden men då har vi 16 djur och byter inte varje dag. Skulle vi byta helt varje dag skulle det gå en säck i veckan tror jag :P

Does it become a walk?

/Ida

linneablomman02
0

ojdå…det var mycket sand som gick åt hos er, jag har bytt några gånger för det har varit sågspån å pluttar men nu när jag märker att det är deras kiss-toalett förstår jag såklart det behöver bytas oftare, och att sila den var ju ett bra tips!! …. har köpt lös-vikt sand på zoo å det var ju inte så billigt, så tack för ännu ett bra tips! Ska till biltema snart för bilen ska ändå fixas inför besiktningen Skrattande!!

Solaika
0

Chillasanden på zoo brukar kosta runt 25:- /kg till skillnad mot Biltemas sand som kostar 54.90:- för 25 kg och fungerar utmärkt ;) Det är ganska så stor prisskillnad.

Ett par gånger har jag fått köpa 25 kg chinchillasand på en djuraffär här för 120:- säcken. Men det beror på att vi är där ofta och killen som äger affärn är jättesnäll. För han gör ingen vinst på de affärerna alls. Men det säger ju rätt mycket om hur mycket extra de lägger på priset på lösviktssanden.

Does it become a walk?

/Ida

linneablomman02
0

precis…misstänkte det. Betalade 3,40 kr/hg för chinchillasanden och det blir ju 34:-/kg…. väldigt dyrt i längden eftersom det redan gått åt X-antal kilo. Hur "finkornig" sand måste man egentligen ha… en kompis till mig sa att hon använde finkornig strand-sand till sina när hon var liten. Funkar det (?)…vet nämligen ett ställe med kanonfin sand nära där vi bor?? Har ju 6 mil till närmsta Biltema och kan man "spara" så är det ju bra *ler* Skrattande

Solaika
0

Strandsanden är inte bra att använda eftersom risken finns att det finns snäckskal och annat smått de kan skära sig på. Det är oxå så att de ofta äter av sanden och då vill man ha så ren sand som möjligt. Så jag vill ändå rekommendera Biltemas blästersand. Vi har 5 mil till Biltema. Nu jobbar gubben i den stan och vi är på väg att flytta dit.. så vi har ju lätt att komma åt sanden ändå. Men annars är ett tips att köpa två säckar på en gång. Den blir inte dålig och räcker länge när ni inte har så många djur.

Hur har du löst det med utrymme åt flickorna förresten? Har för mig att vi pratade om Samla-lådorna från Ikea?

Does it become a walk?

/Ida

linneablomman02
0

Skippar strand-sanden. Tänkte man kunde silat ock kokat den men det känns onödigt att ta någon risk och dessutom obekvämt.

Har tyvär inte löst det med utrymmet riktigt än… inte kommit iväg till ikea men jag var på granngården idag å kollade deras stora genomskinliga förvaringslådor. Men det var hjul på dem och kanter i som jag tror de lätt kan gnaga sig igenom vid. Men ÖB får hem stora genomskinliga med loch nu i veckan för 69:- så jag väntar in dem. De på ÖB är 60 liter tror jag men jag hade velat ha ännu större och mer genomskinliga än samla-lådorna och ÖB-lådorna som är så "vita". Man ser ju dock igenom men det känns så "lådigt". Letar men vet inte var det kan finnas bättre. Annars blir det en ÖB så länge. De verkar dock inte vantrivas på något sätt och är ute på köksgolvet å springer å sprallar en stund varje dag. Spärrar av så de ej kan komma ut och det är riktigt säkert för dem där… inga kablar eller skrymslen och bra uppsikt… å kul för barnen. Men de ska få ett större hem snart hoppas jag.

Den ena av dem bits väldigt ofta och väldigt hårt…ibland så det blöder, hon är  svår att fånga men lugn när man håller henne. Och hon är snäll emot de andra gerbisarna… Varför gör hon så…. kommer hon sluta bitas tror du?

CelsiusT
0

Blästersanden finns på Jula för 49:-/25kg. Den finns ävne på andra sådana ställen, typ coop bygg m.m. Ni kanske har något annat sånt ställe närmare linneablomman??

Medarbetare på westernridning.ifokus

Solaika
0

Julas blästersand är inte lika finkornig men den funkar den med.

Does it become a walk?

/Ida

CelsiusT
0

Julas: 0,2-0,7 mm

Biltemas: 0,1-0,7 mm

Inte så jättestor skillnad precis…

Solaika
0

Jo, jag vet att Julas inte ska vara så mycket större. Men medan Biltema inte hade sin sand inne så köpte vi på Jula. Äkta chillasand är uteslutet här eftersom det går åt ca 4 kg varje gång vi byter allas sand. Julas sand är klart grövre än Biltemas sand. Tråkigt men sant. Vet inte om det är falsk marknadsföring eller om biltema har mer sand närmare 0,1 och jula har mer närmare 0,7.

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

Använder Julas och tycker det funkar bra, ingen har klagat än så länge Flört

//Elin

CelsiusT
0

Ja jag använder också Julas sand, förut i sandbadet, men nu har jag ju sand i hela akvariet till mina så dom kan gräva gångar å grejjer =) och då har jag ju den blandad med klumpande kattsand (utan tillsattser, alltså ren lera igentligen)…