Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 2389 ggr
[Kajost]
0

Farligt sår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har ju två söta små gerbiltjejer, Trocadero och Zarah. Men på senaste tiden har Trocadero haft nåt slags "sår" på nosen, det är skrovsigt ibland, och ibland är det typ fuktigt. Det är en bild här, den syns inte så bra, men ni kanske vet ändå? Jag vill ju bara att hon ska må bra! Gråter

isafisa
0

Skulle det kunna vara nosdermatit? Är hon kal eller svullen om nosen också?

Eller är det förkylning? Ibland kan torkat snor se ut som blod, eftersom snoret blir rött när de kommer ut i luften.

Jag skulle försiktigt försöka rengöra med en liiite fuktig bomullstuss och se om sårskorpan/snoret förvinner. När det är borta ser man lätt om gerbilen ser normal ut i övrigt :)

Men se till att gebrilen har det varmt och gossigt med kanske toapapper och lite halm om du har :)  Är det riktiga sår så åk till veterinären snarast så du får ut medicin :)

[Tassy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ser det ut såhär?

isafisa
0

Är hon liksom sårig på nosen (vid näsborarna) också, eller bara runtom?

[Kajost]
0

Jag vet inte riktigt, jag kan se efter- är det farligt?

[Tassy]
0

Är det nosdermatit så behöver det förmodligen behandlas med antibiotika, i vissa undantagsfall räcker bephantensalva. Ja det är farligt, nosen kan svälla igen så gerbilen kvävs och dör.

burmesee
0

Ser inte riktigt hur det ser ut, men jag skulle gissa på BEGYNNANDE nosdermatit; allstå att det inte har brutit ut lika mycket som på Tassys bild, men om du inte behandlar så kommer det förmodligen bli likadant.

Börja med att ta bort sandskålen ur buren, så det inte kommer sandkorn i såret som bara förvärrar situationen.

Lycka till med lillgerbilen <33

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

[Kajost]
0

Oj, nu blir jag ganska rädd av vad det ni säger ….:(

Men ska jag åka till en vettrinär?

isafisa
0

#7 om du är osäker tycker jag definitivt att du ska åka!  Hellre en gång för mycket för säkerhets skull :)

[Kajost]
0

Ok

Vet ni hur mycket det kostar ungefär?

[Kajost]
0

Ska jag prova Bephantensalva?

Och dutta lite fuktig bomull innan.

Solaika
0

Det varierar kraftigt från veterinär till veterinär. Ring din klinik och fråga

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Kajost]
0

ok

[Kajost]
0

Jag har provat Bephanten på lilla Trocadero(Eller stora) och det gick ganska bra!

Solaika
0

Har det blivit bättre?

Does it become a walk?

/Ida

[Kajost]
0

Jag är inte säker, men jag ska kolla idag och se.

Men varje gång hon har fått salvan så har hon dock tvättat sig på nosen när hon kommer ner i buren igen. Det är väl inte det bästa om det ska ge effekt?

Solaika
0

Nej, då måste du hålla henne uppe och sysselsatt en stund så hon inte kommer åt salvan på en gång

Does it become a walk?

/Ida

[Kajost]
0

Ja visst! Obestämd Hihi, det kommer nog gå bra!