Allergisk mot Gerbil?
Är man mycket allergisk mot gerbiler om man är allergisk mot pälsdjur? Eller varierar det från person till person..?
TACKSAM FÖR SVAR! 

Det varierar kraftigt. Oftast är man allergisk mot spånet snarare än djuren faktiskt. Just gerbiler funkar ofta bra för allergiker.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1 Okej, tack för svaret :) Är det för att spånet brukar vara dammigt och att man är allergisk mot damm isåfall?

Njae.. jag kan nog inte riktigt svara på varför man inte tål spånet. Just trädamm verkar vara vanligt att man inte tål riktigt. Men det märker man rätt snabbt och i så fall kan man byta till Toa-Lätt istället. Sen är det verkligen att rekommendera att inte köpa de packade små förpackningarna på vanliga affärer för DÄR är det verkligen dammigt spån. Usch! Odal/Granngården/Lantmännen.. vad de nu heter har balar för mellan 70 och 80 kronor som är mycket bättre.
Det bästa är nog att träffa gerbiler och testa. Min mamma tål dem lite halvdåligt och det känner hon ju av direkt. Men då är mamma hyperallergisk mot de flesta pälsdjur.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Men sambo har lätt astma och allergi mot pälsdur, pollen, damm mm. Gerbilerna går bra, han pussar på dom varje dag=)
dock nyser han ofta pga av dammet, vi använder al/asp flis och något sånär dammfritt spån. använder Just nu spånet och jag har tyckt att han nyser mycket mindre nu än för 1 år sen…hmm…
Han fick allergi astma när han var kring 12, så det kanske växer bort lite med åren om man går försiktigt fram..eller nja..kanske inte, men han lider absolut inte av de ringa besvären =)