Hur länge lever de ungefär..?
Hur länge lever gerbiler ungefär?
Gerbiler lever i ungefär 3-4 år, men nu börjar även dödsfall vid 2 år ålder börja bli vanligt tyvärr…
Det kan bero på att man har fokuserat mycket på färgavel och inte tännkt särskilt mycket på ålder, det är vad jag har hört, vad tycker ni andra?
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
#1 Okej, jag funderar på att skaffa 2 stycken.. Men det beror på vad min pappa säger, han är pälsallergiker. Någon som vet om pälsallergiker reagerar mycket på gerbiler? Eller det kanske är olika från person till person.
#2 Jag själv var ganska känslig för pälsdjur när jag var mindre och då reagerade jag inte alls på gerbiler.
Och jag har hört andra som klarar av att ha gerbiler fast de är allergiska, eftersom gerbiler inte luktar särskilt mycket om man byter burmaterial till dem så kan jag tänka mig att det skulle kunna vara så.
Men det beror väl på HUR allergisk man är.
#3 Jag tror inte det kommer vara några problem! Har kanin hemma hos mamma och det gick bra när han bodde här, han är t.o.m allergisk mot hö men det verkade som det blev bättre ju mer han var med dem. Nu när han varit ifrån dem och skulle hjälpa mig klippa klorna så kände han av kaninerna. Så några gerbiler är väll inget problem! men ska de äta hö eller inte? :S
#4 Själv tycker jag de är onödigt med hö, eftersom de INTE behöver det som t ex kaniner gör.
Enda andledningen att man skulle ge gerbilerna hö skulle vara för att de kan boa med det.
Då finns det mycket mjukare material som de kan använda, t ex toapapper.
#5 Okej! Tack för hjälpen :D då borde det ju inte vara mer problem än att pappa går med på det :)

Det låter som det skulle gå utmärkt för din far med gerbiler. De är ofta hyggligt bra för allergiker och de har inget behov av hö.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Det var så lite så :) Vi håller tummarna för att han går med på det !:P
Lycka till, om du behöver någon mer hjälp är det bara att hojta till!
#7 Jag det gör det säkert!
#8 Det är tveksamt, men man kan ju hoppas :)
Jga och min bror ville ha gerbiler när vi var mindre, så det kanske är dags nu :D
#9 Tycker jag verkligen! :)
Var bor ni någonstans, vill iallafall tipsa om att jag kommer få ungar alldeles snart ;)
#10 Kungsbacka, ca 30min söder om Göteborg xD
Vad roligt!
#11 Har kusiner i Mölnycke(eller något) ligger det nära?
#11 Jag känner iallafall igen namnet, kanske på vägen in till Göteborg? Men det kan ju vara så att jag blandar ihop det med Mölndal :/ Men det kan ju ligga nära..
Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att slå upp Mölnlycke på kartan, och det ligger en bit innan Göteborg, ungefär som jag trodde då :)
#14 ok, då vet man ;)