Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 476 ggr
Tobias844
0

Orolig att min sötnos är sjuk

jag har legat i feber sen i fredags och pappa har också gjort det fast sen i lördags eller se ni söndags, och mor har tagit hand om min lilla sötnos undertiden. men idag när jag kollade in i buren när jag gick in i köket så vart jag lite orolig. hon hade rivit hela sitt fluffiga bo och spritt ut det i hela buren. jag var och tvättade händerna _noga_ då och stack ner handen och hon var och nosade på det extra länge innan hon gick iväg och jag försökte klappa henne sen så känndes hon lite sval. fast jag nudda bara snabbt innan hon försvann till andra sidan buren, sen går hon mest omkring nu. tkr hon är lite slö nu, fast far säger att det har varit full fart på henne hela morgonen. kan hon vara sjuk eller? är orolig för min sötnos.

Solaika
0

Svårt att svara på. Hur ser hon ut? Extra fluffig? Äter och dricker hon? Det låter på din beskrivning som att hon är ensam?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tobias844
0

#1 inte extra fluffig, äter och dricker tror jag att hon gör hon hade iaf ätit upp maten hon fick igår. gav henne ny mat nu så ska jag se om hon äter det. och vatten värkar hon dricka för hon slickar inte på buren.

kanske för hennes kompis gick ju bort och jag har inte så många möjligheter att ta mit till söderhamn just nu och köpa en till gerbil. Och nu när hela familjen håller på insjuknar tar det väll mer tid innan jag kan åka ner :/

Solaika
0

Då är hon nog bara lite deppig. Ta dig en dusch, ta på dig rena kläder och umgås med henne en stund. Sätt inte upp henne i ansiktet bara och undvik att sätta dina händer i ditt ansikte medan du har henne uppe oxå. Så får hon lite sällskap och lite underhållning så hon slipper känna sig fullt lika ensam. De klarar sig ensamma ett tag men de blir lätt deppiga om de inte får någon hantering alls.

Does it become a walk?

/Ida

linneablomman02
0

Kan man smitta gerbilerna med förkylningar och dylikt alltså? Trodde bara det smittade människa - människa    Djur-djur……..

Solaika
0

Våra förkylningar kan smitta gerbilerna ja. Handhygien och rena kläder är jätteviktigt när man hanterar djuren om man är förkyld.

Does it become a walk?

/Ida

linneablomman02
0

Ok… bra att veta men som tur är har vi nog inte utsatt dem för någon risk hittills. Man lär sig nytt varje dag här på iFokus. Tack

knuttedundeer
0

Påtal omsjuk .  Hur vet man när dom är sjuka å vad ska man göra dåew?

Solaika
0

De blir lite hängiga och snoriga. Snorigheten kommer ofta först. Gott om mat och vatten. Tillgång till extra värme. Jag brukar koka lite rött vanilj eller jordgubbste till dem. Det är nyttigt för förkylda små gerbiler. Sen är det viktigt att hålla koll på dem. Börjar de klicka när de andas har de fått en luftvägsinfektion som måste behandlas med antibiotika så fort som möjligt så då är det veterinären som gäller omedelbums. Det kan gå mycket fort utför efter att de börjat klicka.

Does it become a walk?

/Ida