Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 538 ggr
[Katteeen]
0

Colorpoint-ögon

Hörrni, nu vill jag ha ett svar på frågan som jag har funderat lite på ett tag :)
Om en gerbil får röda ögon med blixt, har den då cp i generna? Eller kan det bli av typ en slump? (nog för att det blir så varje gång men…) Vi människor kan ju få röda ögon på kort med blixt…

Anledningen till att jag undrar är att jag isånafall har 3 killar här hemma (Trulls, slaten som ni säkert redan har hört om, polarfoxen Tippen och hans brorsa; grey agoutin Lufsen) som bär på colorpoint.
Då jag behöver fler honor för att min avel ska komma nånvart, så hade jag tänkt behålla 3-4 honor från mina egna kullar och avla vidare på dem. Men det skulle vara skitkul att köpa någon burmese/siamese-tjej istället/också, då jag äälskar de färgerna och att få avla fram siameser och burmeser med underbara temperament skulle vara det optimala för mig :) Det har liksom varit en dröm för mig ett tag, en tyst dröm ;)
Jag dömer inte efter färgen, men det skulle som sagt vara jätteroligt :)

[Tassy]
0

Det kan vara så men är absolut ingen garanti. Även till exempel g ger röda ögon, misstankar kring ef finns även.

Mvh Tassy Glad

[Katteeen]
0

#1: Okej, då vet jag, båda nya killarna har ju gg så det kanske är det då? De får verkligen röda ögon på alla bilder.
Vilken nyans blir det om det uppstår via gråa gener? Blir det exakt som t.ex en burmeses? För så är det på dem.
Trulls vet jag ju, han har ju points och allt (lite OT, hans svans och nos är kolsvart nu :)), men jag kan alltså inte vara helt säker på de andra då? :)

[Tassy]
0

#2 har de gg är de garanterat det som ger dem röda ögon. Det är ingen speciell nyansskillnad, enda undantaget är ef, de får en lilaktig ton.

/Tassy

[Katteeen]
0

#3: Okej :) Men varför får de röda ögon av gg? Tycker det verkar lite konstigt…

[Tassy]
0

#4 Varför kan jag inte svara på, men jag är helt säker på att det är så.

[Katteeen]
0

#5: All right, men då har jag fått svar på det iallafall :)

[Tassy]
0

japp Glad

Det jag menar är bara att ja det är typiskt för colorpoint med dessa röda ögon, men ingen garanti för att det är så, och jag hade för mig att dina även var g så, vill inte ge falska förhoppningar så att säga Flört

Även enbart bärare av cpgener får dessa röda ögon vad jag känner till.

[Katteeen]
0

#7: Menar du att bara de som bär på cp-gener får röda ögon? Inte de med självaste cp-färgerna? För jag har då iallafall sett burmeser och siameser på bild med röda ögon Obestämd

tjoffsa
0

jo cp färgerna får röda ögon…kolla till salu omplaceringstråden lägst ner, får du se mina =) de syns tydligare/lättare i vissa ljus också. än vanligt svartögda.

[Tassy]
0

#8 haha nejje, jag menar att även "bara" bärare kan få röda ögon Flört

[Katteeen]
0

#10: Det var ju det jag undrade om mina var, bärare alltså Tungan ute

Xanon
0

Vi människor får ju alltid röda ögon med blixt, men det beror ju på att vi har blodkärl i ögonen som färgar dom röda på korten. Andra djur, t.ex. hundar, har ju liknande fenomen, blir det inte så för gerbiler också?

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

[Tassy]
0

#12 då blir hela ögat knallrött, detta är ett lite annorlunda fenomen.