Svar skulle va schyst! :D
1. Jag har hört att gerbiler int bitts så mycke. men sen har jag läst att dom bitts väldigt mke i _Saker.
_men bitts dom i händerna om tex jag har en gerbil i handen är det normalt att den biter mej då?
2. vilket köna är lättast & roligast att ha?
3.Jag har Läs på några inlägg som vissa har laggt in . & då har "ni" skrivit att man ska ränsa buren varannan vecka? :o
jag hade en kanin för ett år sen . tyvärr dog hon .
Men hon mkr alltid att finnas i mitt hjärta . henne skulle man ifl ränsa en gång om dan! annars luktade det väldigt mycke & såg förjävligt ut . :/
Så stinker det inte när gerbilerna har bajat? Eller gör dom det inte så mycket?
4. 0m jag nån gång kommer att få gerbiler Så tänkte jag att jag skulle köpa en bur. inte akvarium , utan en annan bra jag sett.
sen har jag ett litet utrymme , ca 160 cm långt å 60 cm brett. Högt till tak . mamma&pappa får plats där inne . :)
bilden syns lite dåligt men det är ifl där jag skulle ha dom om det int är elakt?
jag vill ju att dom ska må bra
då om det inte är elakt mot dom , så skulle jag ställa in dom där. sen skulle jag ha leksaker å sånt så klart! sen skulle dom få springa fritt där. Men jag vet inte vad ni tycker.
Men är det bra eller elakt?
för det är stort där så dom skulle ju må bra , Eller?
Hej ! jag har inte gerbiler men jag tror iallafall inte att dom tama gerbilerna biter i händer och så . Det finns ju dom som är lite mer otama men man kan träna dom :) så rädd behöver du inte vara för att dom biter dej :)
#1: Gerbiler gnager i saker för att hålla tänderna i trim, men även lite för att det är roligt ;P Om de bits i händerna? Det beror på vilket temperament de har, vissa är ganska bitska medan andra aldrig skulle bitas :)
#2: Hanar är nog lättast skulle jag tro, de är oftast lite lugnare och inte lika revirhävdande som honor. Men det är olika.
Honor kan vara helt underbara de också, säger inget annat :)
Det är olika helt enkelt, men det jag tror många nybörjare gör är att skaffa två hanar till att börja med :)
#3: Vad menar du? Städade du kaninens bur varje dag? En gerbils bur ska städas varje vecka till var 3:e, beroende på hur stor buren är och hur mycket spån du har till dem. Men däremot ska deras badsand bytas varje dag, det är där de kissar och bajsar.
En gerbil kissar inte för att revirmarkera, då de är ökendjur och måste spara på vätskan i deras ursprungliga miljö, så de luktar inte alls lika mycket som hamstrar och kaniner. Men du måste ändå byta sanden varje dag, för den är viktig för deras doftkörtel, som sitter på magen (det är den de revirmarkerar med istället för med urin).
#4: Tänkte du ha dem lösa? Det är nog ingen bra idé.
Av olika anledningar.
Gerbiler ska ha mycket spån, minst 10 cm. Det bästa vore om du skaffade en 130liters-samla eller ett akvarium. Kom ihåg att gallerburar inte är bra för gerbiler, rent av farliga faktiskt. Så en samla eller ett akvarium är att föredra.
Lycka till! :)
Vad kul att du har blivit intresserad av gerbiler, vi håller tummarna att du ska skaffa några själv i framtiden :)
1. Det är inte normalt att en gerbil biter en/misstar att fingret t ex. är en kartong.
Nån gång har mina egna gerbiler bitit mig, men endast för att jag luktade gott eller bara vill prova. OM den gör det ska man blåsa en puff/stött(vet inte riktigt hur man förklarar det) så att de reagerar och förstår att man inte får göra så hur gott det än luktar.
2. Man säger att honor är piggare och hanar lite slöare.
Men mina första gerbiler var hanar och helt olika personligheter; ena var lite piggare och den andre mer slö. Man kan allstå inte säga vilket kön som är roligast, det är väldigt invidduellt. Prata gärna med uppfödaren som du ska köpa hos hur gerbilern är, så du får en som passar dig.
3. Eftersom gerbiler är ökendjur, kissar och bajsar de ganska lite för att "hushålla" med näring och vätska OM det skulle bli torka. Så det blir inte så mycket, och de små mängder de blir luktar knappt.
Vet själv att kaniner kan lukta ganska mycket och ganska stark. Gerbiler är ingetting emot det ;) därför är det lagom att tömma/städa buren helt varannan vecka.
4. Som jag förstår det ska du ha gerbilerna på golvet i något slags litet rum? Det tror jag inte är så bra för gerbilerna såvida du inte fyller rummet med spån så att de får tillgång till att gräva, men det tror jag blir ganska krånligt för dig att städa och så.
Jag skulle rekomendera ett akvarium, eller om du inte vill ha detM en "SAMLA- låda" från IKEA
Lycka till
-Disa
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
#3 Äsch då, du hann före mig!
Men tur att vi skrev lite olika info :)
#5: Haha, med sekunders marginal ;)
Ja det var bra :)
aah! :D tack för svaren! :D
frågan nr 4 , kanske förklara lite bättre!
jag har en bur som jag har mkt spån i såklart! :D
sen när jag är hemma, och måste göra nåt annat så släpper jag lös dom i rummet så dom kan springa in & ut i buren , sen när jag ska bort eller sova får dom vara i buren så klart, så jag tänkte ju inte precis Inte ha nån bur! :D .
Det är som ni har i burarna . kommer jag också ha , men dom får vara ute lite oftare ute.
Men jag tar ju ut dom utanför rumet, också! :D
Vet inte om ni förstår bättre ? Men om ni gör det tycker ni lika dant då?
hehe , undrar bara? :D jag kommer göra det som är bäst för gerbilerna så klart! :D
#7: Jaha! =P Men dåså, bara du inte stänger dörren till det lilla rummet, tror det blir väldigt kvavt med luft då… Du får nog fixa en träram och sätta nät i och ha som dörr… :)
#7 Jo men det låter bra :) Fast låt dem inte har öppet i buren hela dagarna då finns det risk att gerbilerna blir lite spattiga.
Och som Katteeen, ha ett minst halv meter trä "dörr" så att de inte hoppar. Om man har nät så kan gerbilerna se andra sidan och kanske vilja ta sig ut/gnaga på gallret som kan leda till att gerbilerna skadar sig.
#8 ah , nej jag , jag har också tänkt att ta bort dörren & sätta dit en "planka" eller vad man ska säga.
jag har sätt attt dom hoppar högt så jag vill ju vara på en säkra sidan å ha minst en halv meter :D
#9 nej, Okey :DDD
#10 Det du kommer att fixa för gerbilerna låter som lyx i mina öron ;) Har en liten pojke här hemma som skulle göra allt för att springa hos dig! :D
Låter jättebra! :) Lycka till igen! :)
#11 Hahaha,,, aah :D skulle göra vad som hälst för att 2 små pöjkar springa omkring där ! :D
# 13 tack tack! :D

1. Nej, de brukar inte bitas. Bara om du inte har hanterat de ordentligt men om en gerbil biter så känns det bara som nafs. Mina har nafsat när jag har gett dem mat ur handen.
2. Jag har bara haft honor och är nöjd med dem.
3. Gerbiler är väldigt renliga av sig, så en gång i veckan är lagom.
Har inte läst alla andra svar så förlåt om det blev ungefär samma..
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

#15 För det första kan en gerbil bita rejält om man har otur. Men om de gör det så mår de inte bra på något vis.
Hur ofta man städar beror lite på hur stort man har åt dem. Jag har 130 liter till de som har minst utrymme och jag städar en gång i månaden åt dem. Sanden byts varannan dag och görs ren varannan dag dock.
Har man mindre utrymme eller gerbiler som skitar ner mer så ska man såklart byta oftare.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
En bra avlad gerbil ska aldrig bitas såvida den inte känner sig mycket skrämd/hotad/utsatt/illa behandlad!
15# nej då det blev tyyyyp inte lika! :D Tack! :D
16# Okajjjj! :D:D
17# Okej! :D Då ska jag försöka så dom inte blir skrämda/hotade/utsatta eller illabehandlade! :D