Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 660 ggr
[Kajost]
0

Hyra en gerbilpappa?

Hej, jag har ju två gerbiltjejer, Trocadero och Zarah, och jag skulle jättegärna vilja ha en kull, kan man hyra in en pappa? Eller måste man ha ett Ytterligare akvarium?

Är väldigt glad för svar!

[Katteeen]
0

Visst kan du "hyra" en avelshane till att ta en kull på, det är sällan det som är problemet. Det jag undrar är om du bara vill ha en kull för att det är gulligt eller har du några syften för den? :)
Hur gamla är dina tjejer, och har de nåt som är värt att föra vidare?
Det krävs en massa plugg och förberedelser innan man är redo för att avla, jag har haft gerbiler i ett år och har pluggat som besatt.
Ändå har jag vääldigt mycket kvar att lära.
Tycker du att du är mogen för en kull så visst, då är det värt att fundera på, men det finns många som bara vill ha bebbar för att de är söta..
Det man ska komma ihåg är att det innebär tonvis med ansvar, och har du någon vuxen som ställer upp om du skulle behöva ta dem till veterinären? Det kostar en hel del..

burmesee
0

Håller med Katteeen, det krävs mycket erfarenheter och studier för att skapa liv. Även om jag har hållt på med gerbiler i flera år, så lär man sig nya saker hela tiden. Det är inte så att jag/vi vill skrämma dig, men tänkt igenom före, och planera!

Frågor du kan ställa dig själv;
Har mina gerbiler något som jag vill föra vidare? (extra tama mm.)
Har jag plats för ungarna om inte alla blir sålda?
Har jag tålamodet och kunskapen?

Att fixa en lånad hane är inga problem, kontakta till exempel en uppfödare och hitta "rätt" gener om du vill fokusera på en speciell färg / inte vill ha inavel.

Lycka till!

-Disa

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Xanon
0

Kan bara hålla med Katteeen och Burmesee, det är bara att sätta sig ner plugga :)

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Pose-idon
0

Man ska väl också tänka på föräldrarna? Hur dom är till tempramentet. T.ex ska man helst inte avla på ett djur med okänd bakgrund. Så kan man tänka: Är min hona redo för avel, och kommer hon bli en bra mamma? Är det rättvist mot ungarna (t.ex om man har ett djur som kanske bits eller nån nedärvbar sjukdom?), kommer jag se till att dom får hem där dom sköts och inte blir ormmat? Det är också sånt som är bra att tänka på.

//Elin

[Kajost]
0

ja, ok tack!