Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1864 ggr
[Katteeen]
0

Fler djur.. :)

Hejs svejs! Nu är jag tillbaka från fjällen ;)
Var på IKEA idag och köpte lådor (burar) till den omtalade hyllan i mitt rum.
Också jag har pratat med Lotte ganska mycket nu om att jag ska "ta över" 4 gerbiler ifrån henne.
*Först och främst är det min lilla kompis Björn, som ska tillbaka till mig :D
*Sen är det troooligtvis Björns fru Popsy (agouti) som är dräktig, antingen föder hon kull nr.1 hos mig eller nr.2. Vi har inte bestämt det klart än, tror jag.
*Och sen är det en polarfox-hane och en grey agouti-hane, båda ifrån Maria (Guldgruvans) som jag ska använda till avel. :)
Björn ska också avlas på, han är ju redan pappa till Popsys kommande kull, och han kommer antagligen få 1-2 kullar till med henne.
Han har ju sånt underbart temperament, den lille rackarn :)

Så får vi se när jag får hem dem, och om Popsy följer med eller inte :) Ska bli kul att "utöka" lite. ;)

Bilder kommer när jag har fått hem dem, måste köpa en ny kamera först bara ^^

[Tassy]
0

ska ni avla på Björn som inte verkade helt frisk? Obestämd

tjoffsa
0

Har han blivit undersökt kanske hos vetten?

[Katteeen]
0

Det är inget fel på Björn, det var bara jag som överreagerade.

[Tassy]
0

Ok.

[Katteeen]
0

Ja :)

[Katteeen]
0

Ska förhoppningsvis hämta dem imorgon, ska även försöka hinna med att köpa en ny kamera samtidigt :)

[Katteeen]
0

Japp, nu snart åker vi :)
Ska in till stan först och hämta transportburarna bara, sen far vi mot Söderhamn. Ska bli spännande :)

isafisa
1

kul :)  Hoppas allt kommer gå bra :D

[Katteeen]
0

Hej igen ;) Tillbaka nu… De är så fina alla fyra :D Björn har gått ned i vikt tror jag ^^ Också är han lycklig nu, sist jag såg honom var han lite nere.. Men nu busar han glatt med Popsy, vars mage är rejält stor redan efter andra veckan ;) Päron nummer 1! ^^
Ska ta bilder på dem sedan, lite försiktigt.. Köpte en kamera idag så nu är allt på topp igen X)

[Katteeen]
0

Också killarna då.. Hur kunde jag glömma? ^^ De är jättefina båda två (polarfox & grey agouti), och när jag skulle ta ur dem ur transportboxen klättrade de upp i min hand nästan på en gång, inga bett ;) Det känns bra det här :)

[Katteeen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lufsen, som jag så fint har döpt honom till ^^

[Katteeen]
0

Turbo… Vet inte vad dessa killar heter egentligen.

[Katteeen]
0

Båda

[Katteeen]
0

Här kommer en tjockis… Popsy ;) Vägde henne lite snabbt och mätaren visade på 100 gram.
Men visst är hon ljus för att vara en agouti? Antingen har hon bara dålig tippning eller så kanske hon bär på någon blekgen?

[Katteeen]
0

En valrossrumpa..

[Katteeen]
0

En till på Popsy

[Katteeen]
0

Och här kan man se hur ljus hon faktsikt är.. Jämför med nästa bild, som är på Björn.

[Katteeen]
0

[Katteeen]
0

Jaha, hihi, tydligen är det Björn som har sämre färg än Popsy ^^
Jag ska inte säga något, för allt jag kan är genetik, inte hur intensiva och mörka/ljusa färgerna ska vara… Oskyldig

[Katteeen]
0

En sista på Big Mama ^^

[Katteeen]
0

En törstig Björn :)

[Katteeen]
0

En Björn i sandbadet (det vill man ju inte ha! ^^)

[Katteeen]
0

Och i princip såhär ser alla burarna ut… Det kanske ser litet ut, men alla har minst 15 cm spån, så de har lite yta under "ytan" (^^) också :)

Det var sista bilden för idag..

RoSa-RoSeN
0

Vilka bor vart asså vilka bor på vilken plats? Bor sanny och Sissi i akvariet eller? Vilken "våning" bor Björn och Popsy? aa, du fattar säkert :P

filuraren
0

Fina gerbiler! Men visst är väll Popsy lite ljus för agouti?

Guldgruvans1
0

Gerbilgrabbarna är inte uppfödda utav mig, dom mellanlandade här i väntan på hem….jag var snäll nog o agera jourhem.

Men väldans harmoniska grabbar.

Kram!

[Katteeen]
0

#24: Okej… Hm.. På första hyllan (ovanifrån) står det en tom bur, som Björn och en son ska flytta in i sen, på andra hyllan står Björn och Popsys bur, på tredje Sissi och Sunnys.. Och på fjärde Turbo och Lufsens.
Rufus, Gus och Trulls bor i hörnakvariet som står på andra sidan av mitt rum.
Nöjd med det svaret? X)

#25: Jag tycker också det! Obestämd På bild nummer 14 ser hon nästan ut som en dilute agouti.. kolla SHF;s hemsida och jämför.
Men jag tycker hon är fin :) Och Lotte trodde att det kanske fanns några cp-gener inblandade nånstans.. Så det är nog ingen fara på torpet ;)

RoSa-RoSeN
0

#27 Aarå, jag är nöjd Tungan ute

[Katteeen]
0

Hm.. Polarfoxen har ovanligt vit svanstipp för att vara icke vittecknad Obestämd Jag ser inga spår av vitteckning i ansikte eller runt halsen.

[Katteeen]
0

#26: Jo jag formulerade det nog lite konstigt i #0. :)

De nya killarna är alltså inte uppfödda av Maria.

Men kan gerbiler ha vit svanstipp utan att vara vittecknad? I vilket fall döpte jag om honom till Tippen ^^ Han var ingen Turbo, väldigt lugn av sig för att vara så pass ung tycker jag :)

vekan
0

Vad roligt! Lycka till! När väntas ungarna? Skrattande

Pose-idon
0

Nej, nu har du jue fler gerbiler än mig. Förvånad Nerrå skojade bara. Cool Hoppas allt går bra Glad

//Elin

[Katteeen]
0

#31: Om cirka en vecka :) Tack! :D

#32: Haha, visste inte att vi tävlade Flört Tack ;)

Lotte
0

#14 Här har jag lite foton på Popsy sedan tidigare, och ska jag vara ärlig har jag aldrig tänkt tanken att hon skulle vara nåt annat än en helt vanlig agouti.)

Lotte
0

Lite till:)

[Katteeen]
0

Nej hon är nog normal, bara det att mina andra agoutis har ganska stark tippning, var nog bara ovan hennes färg :)
Hon är jättefin ;) 

Lade till en 22-liters samla till deras 65-liters idag, med ett slags rör emellan, så får de iallafalll lite mer plats.. Med ungarna sedan tänkte jag, måste vara jobbigt att inte kunna komma ifrån dem efter ett tag.. Hade tänkt flytta dem till hörnakvariet, men tyvärr är det ockuperat av tre av killarna, så det får vänta tills Gus har flyttat hemifrån så kan Rufus och Trulls flytta till en av burarna i hyllan.
Märker jag att det blir för stressigt för Popsy med platsen så får jag försöka hitta en annan lösning då :)
Var iväg och köpte en massa ärter och broccolibuketter idag, det är ju inte långt tills bebbarna kommer nu ;) Ska bli SÅ kul! :D

emwa
0

Åh, vad mysigt! :) Blir riktigt sugen på att skaffa fler gerbiler nu..

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[Katteeen]
0

#37: Ja, jättemysigt ska det bli ;D Ska försöka uppdatera med bilder sedan varje dag så ni får följa deras utveckling :)

Idag har Popsy bara legat i sitt nybäddade bo av mjukt papper och sovit hela dagen, hon går bara ut för att äta och dricka (i mängder).. Kan inte vara långt kvar då.. Tyvärr blev parningsdagen ett frågetecken, då lappen som Lotte skrev upp det på verkar ha kommit bort ;) Men det gör det bara mer spännande ;) De kan komma när som helst, med andra ord… :D

Såhär ser buren ut nu, satsade på ett lite större bohus än det orginala lilla trähuset, tror inte de skulle få plats riktigt där..
Det var delvis därför jag satte dit den mindre samlan också, skokartongen tog så mycket plats… Hoppas det funkar för dem :)
Var bara lugn, den lilla samlan sitter där den sitter, den kan inte åka i golv, även om det ser ut så där den hänger utför kanten ;)

[Katteeen]
0

Det är här hon ligger, fast ibland byter hon till kartongen också, på samma gång som hon stannar för att käka lite ärter och dricka vatten. Ärterna var en stor hit! :) Pasta gillar hon också, lilla damen.