Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 489 ggr
[Katteeen]
0

Vilken är dominant.. Tips? :)

Ja, nu är det snart dags att börja tänka på parning för någon av mina tjejer från Ängshöjdens..
Problemet är bara att jag inte sett några som helst tecken på brunst, och då är det ju svårt att se vilken som är dominant. :/ Antar att det är på natten allt händer…
Finns det några trick för att se vem som bestämmer, eller finns det ingen annan utväg än att sitta uppe 4 nätter i rad i hopp om att få se att någon av dem brunstar och se vem som rider vem? ^^
Hoppas ni fattar my problemo? ;)

Tack på förhand! :D

[Katteeen]
0

Ingen som har några förslag? :)

Solaika
0

Brunsten behöver absolut inte visa vem som är dominant så häng inte upp dig på det. Jag har tjejer som inte rider på varandra alls hur mycket de än brunstar.

Det man kan se på är bla att den ena inte protesterar när den andra tar maten ur tassarna. Den ena kan vara mer på och ska nosa massor på den andra när den har varit ur buren ensam. Visa visar väldigt lite eller inte alls. Sen kan de dessutom ha olika hög rang i olika situationer.

Men du, är inte de tjejerna väldigt små fortfarande? Du har väl inte haft dem så länge?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#2: Okej, får hålla lite koll då. Nej jag vet att det inte bara visas vid vid brunst, men tänkte att det kanske är lättast att se då :)
Tjejerna har jag haft sedan november, de kommer vara 6 månader när bebbarna kommer. Flört Tiden går fort.

Solaika
0

Hojta till nästa gång vi är på msn samtidigt så kan vi snacka lite ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

Jag har två tjejor som är snart 7 månader. Den ena är 1 vecka äldre så så måste väll hon vara dominanat? Men jag ser aldrig "brunsttecknen" riktigt. Får väl hålla ögonen öppna Flört + Jag TROR jag har en dräcktig tjej här hermma oxå Glad Fast jag har inte säker ^^ typ 40% säker elr nåt sånt :]

//Elin

[Katteeen]
0

#5: Bara för att den ena honan är en vecka äldre behöver inte det betyda att hon är dominant ;) Tycker det är lite klurigt själv, men jag tror inte man bara kan gå på åldern, speciellt inte när det är så litet mellanrum.. Men jag kan ha fel ;)

isafisa
0

mjaa har två tjejer där den som är nästan ett halvår yngre är dominant. Det pga att hon växt sig större än den äldre. Mitt tips är att ta ut den ena en längre stund och leka. När man sedan stoppar tillbaka den så ser man ju om den andra är i baken och nosar mycket eller knappt alls :)

Pose-idon
0

Den som är äldre är större och "tjockare" är den andra, får väll hämta nån av dom då ^^

//Elin

sasha-
0

En vecka bevisar ingenting:)

Skulle göra som #7, ta ut en och se om den andra följer efter o nosar när du efter ett tag sätter tillbaka den. Gör om det fast tvärtom, det brukar vara en märkbar skillnad.

Pose-idon
0

Ojdå… Hämtade bara en av dom förut. Men visst, hon förljde henne och nosa noga på henne. Men om inte Julia gör så hade jag väll rätt. Tänkte bara eftersom Saga är en fjärdedel större än Julia…

//Elin