Lite hjälp!
Mina gerbiler köpte jag (dumt nog) i en djur affär..(finns ingen uppfödare nära oss. Får väll ta och bli en själv :D) Filur är ett år och¨någon månad och Fikon är Några en och en halv månad nått sånt. Jag har läst tråden "Bli vän med dina gerbiler" men Inget sätt gör så att mina blir handtama
… Jag prövade solrosfrön när fifflon levde och han gjorde det bra och satt i handen och åt men hur ska jag göra så att filur eller fikon kommer och sätter sig och äter..
#Någon som har tips på ¨något dom brukar Äääälska?
#Kan man på något sätt "berömma" dom?
#Hur ska jag få dom att känna sig trygga, dom springer och gömmer sig så fort dom hör något?
Snälla hjälp mig att bli bästa vän med mina skyddsänglar…
vetegroddar är ett hett tips, så även pumpafrön och mandelspån.
Godiset fungerar ju som en belöning de får när de vågat komma fram, smart va? 
Ha tålamod, du kan få sitta med händerna i akvariet väldigt länge i början innan de vågar kika fram.
Mvh Tassy
Tack, är helt förtvivlad.
Har lite av samma problem med mina tjejer. Så för lite mer än 1 vecka sen fick dom flytta till en miniduna - bara tills dom blir tama. Så håller jag på med dom så fort jag får chansen ^^^Lite tamare har dom faktikt blivit. 
//Elin

Du får vara envis och fortsätta tills de får förtroende för dig :) Det kommer att gå bra!
Sen vill jag säga att det inte behöver vara illa med att man köpt Zoo-djur. Jag har zoodjur också och de är underbara, skulle kanske inte avla på dem eftersom jag inte vet någonting om deras bakgrund, men annars är de helt ljuvliga! :)
Lycka till med dina små!
#4 jag menar ju såklart inte att Zoo-djur är helt hopplöst men i mina trakter finns det bara dåliga djuraffärer, idag tillexempel köpte jag en "toalett" till min då en tant kom och köpte en saltsten till sina "ökenråttor" och hon i kassan nickade och sa det är utmärkt för "ökenråttor att ha det".
#1 #3 #4 Tack för stödet har vart och shoppat godis och saker till dom idag!! ska köpa mer i morgon :D
#6 att vara envis passar ju till mig :)

Jag har haft mina gerbiler i över en månad nu och de var tama när de kom och vi(familjen) håller på med dem rätt så mycket. De kommer springande så fort man öppnar locket. Nästan att de viftar på svansen! HaHa. Sen är de självklart olika till sättet. Min (vita) Carat älskar att bli upplyft och lill-killen King börjar bli lika dan. Carats bror Spirit kommer gärna fram och är social men är mer svårfångad. Att pyssla i bur/akvariumet,sätta ner händerna så de vänjer sig vid din lukt och sen tror jag att bur/akvarium bör stå rätt centralt i hemmet. Då känner de igen läten och blir vana vid lite liv o rörelse. Vårat akvarium står i vardagsrummet och de sitter ofta och spanar in vem som är där och vad vi gör. Det ljud de reagerar på ibland är när marsvinen dricker i sina vattenflaskor(rummet brevid). De försvinner blixtsnabbt ner i gångarna för att sen några sekunder senare komma fram och "kolla" läget. Tålamod och tid så blir dina gerbiler säkert tama och tillgivna!
#1 Tassy Menar du malda vetegroddar eller vanliga?
#9 jag menar de som är som små flingor, brukar finnas bland ströbrödet i mataffären. Jag visste inte att det fanns andra att köpa, men det borde inte vara någon skillnad?
#10 okej, köpte små malda vetegroddar idag men visste inte riktigt om dom kunde äta det:)