Hösilage..
Hej!
Eftersom vi har hösilage åt hästarna vore det praktiskt att även kunna ge det till mina blivande gerbiler (som kommer imorgon!). Är det för näringsrikt eller går det bra?

*putt*

Vet faktiskt inte va hösilage är för nåt 
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Vet inte hur det är med gerbiler men jag vet att man helst itne skall ge det till kaniner.

Hösilage är väl typ ogräs o gräs, typ hö som inte är torkat, med en viss mängd vatten i? Kanske driver med er..
Hösilage är konserverat hö. Inte lika blött som ensilage. Oftast har det högre energivärde än vanligt hö som inte är konserverat. Har en speciell bakteriekultur också.. Inte så jätteinsatt.
Ensilage och hösilage är det man brukar se i stora vita "klumpar" på lägdor. Det är inlindat i plast.

Eftersom hö inte ingår i gerbilernas naturliga kost så behöver du inte ge det. Det kan dessutom komma in sjukdomar med det och därför onödigt.
Jag har själv hållt på med hästar och hösilage, men är ingen expert på det. Men eftersom höslige är konserverat verkar det ändå inte som något jag skulle stoppa i mina gerbilernas magar speciellet som de inte behöver hö.
Hösilage ska inte ges till gerbiler utan "vanligt" torrt hö.
Okay, tack för svaren!

#6 Hö ingår visst i gerbilens föda. Studier har gjorts på gerbiler och det har visat sig att de har en stor blindtarm vilket tyder på att de är "gräsätare" som ex. kaniner.

Jupp, men nu frågade hon om hösilage=)

Jo jag vet, men ville bara säga att de visst behöver hö som personen ovan säger att de inte alls behöver = )
Men för att svara på frågan så skulle jag inte ge ensliage till ngt smådjur alls. Tror inte det skulle vara så bra…

Har du källor på det? Skulle vara väldigt intressant att veta om det är så eftersom jag har fått lära mig tvärt om. Det är ju värt att tänkas över om det skulle vara så.

#12 Det var en uppfödare som gjorde nått skolarbete om jag minns rätt. Har för mig att hon dissikerade gerbiler.. å minns inte riktigt, men slutsatsen var iaf att gerbiler har tillräckligt stora blindtarmar för att klara av att äta gräs så som ex. kaniner.
Detta berättade en annan uppfödare för mig, så jag har alltså inte talat med personen själv…
Dessutom säger flera stora uppfödare med flera år på nacken att deras gerbiler har blivit större och mått mycket bättre när de fått hö att äta.

Men eftersom gerbiler faktiskt inte behöver hö verkar det väl onödigt att utsätta dem för risken med tanke på de sjukdomar hö kan föra med sig? Dessutom tror jag man kan uppnå det resutatet du skriver om utan att gerbilerna får hö.
Gerbiler är ökendjur och lär alltså inte leva på gräs i det vilda.

jule: Vad är det för sjukdomar som hö kan föra med sig? Är det att det kan vara dammigt och följa med kvalster och så eller är det något annat? Ger hö till mina gerbiler, men om det kan vara farligt & de inte behöver det så är det ju bara dumt.
nja sjukdomar för det väl inte med sig, däremot ohyra OM man har otur. Röda hönskvalster är inte trevligt att få in, men å andra sidan krävs skaplig otur för att de ska råka ut för det.
Farligt är det inte med hö, men som sagt så kan man få med vissa små kryp på köpet. Men det gäller ju inte specifikt gerbiler.
dom lever väl inte bara i ren öknen? i en faktabok jag har stod det att en vanligaste sällskaps gerbilen (den mongoliska) lever mest på stäppen.

Röda hönskvalster, som så många gerbilägare verkar oroliga för, går enbart på fåglar! De flesta parasiter är mer eller mindre artspecifika och det är främst råttor och möss som kan få nån skit av svenskt hö. Jag förstår faktiskt inte den enorma oro som verkar finnas hos gerbilägare (& enbart gerbilägare) över vad som kan komma med höet?! Jag har både gerbiler och degusar och köper balar m hö för att det går åt så mkt. Så länge jag förvarar det så att vilda råttor/möss inte kommer åt det finns det typ noll risk för smittor/parasiter. Och även om råttor/möss kom åt det skulle de säkerligen inte ha något som smittar mina djur.

Glömde, hösilage vet jag ingenting om gällande gnagare.
#18 Jo, röda hönskvalster kan gå på oss också, jag vet de som drabbats personligen.
Gerbiler är mycket mottagliga för andra arters parasiter och sjukdomar, därav är gerbilägare extra försiktiga.
Visst är risken minimal att det inträffar, men det sker.

Jag har marsvin och har haft det i snart 26 år och det har aldrig kommit ohyra i höet. Jag ger mina gerbiler hö och de älskar det. De bygger med det/gnager ner det och äter det. Djur är smarta och om de inte är "gjorda" för att äta hö skulle de förmodligen inte göra det.Jag tror faktiskt att de behöver det både för magens skull och som byggmaterial.
mina gerbiler äter bara vissa tjocka strån..
Nu tycker jag det är dags att återgå till ämnet hösilage innan denna tråd spårar ur då höfrågan är en klassiker när det gäller bråk mellan gerbilfolk. Sammanfattning om hö: Ja, man kan ge det. Ja, man kan få med ohyra om man har extrem otur.
Mvh Tassy