Katt och gerbil?
Kan man ha katter och gerbiler i en lägenhet? Pälsklingarna bor i ett akvarium med ett lock som en katt INTE kommer att kunna öppna eller komma igenom, men min fråga är hur gerbilerna reagerar?
Finns risken att dom kan stressa ihjäl sig?
Jag kommer eventuellt att ta emot en dräktig katthona under två veckor som akuthem och kommer vara hemma dygnet runt, så jag kan ju passa så att dom inte far illa.
Men tänkte ändå höra vad ni tycker, vad har ni för erfarenheter av detta?
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Det är nog väldigt olika, hur intensiv katten är, den kanske inte ens bryr sig; eller kommer den sitta och lurpassa 24/7. Alla är ju en individ ;) Men det finns ju många som har både katter och gerbiler, så det ska nog gå bra så länge du själv märker att det funkar =) Lycka till!

#1 14/7 ?
#2: Oj, menade såklart 24/7. X)
Håller med Katteeen, hade själv 2 katter förut en nork skogskatt & en perser/skogis och mina gerbiler brydde sig inte alls! Fast mina var väldigt lata och den ena var till och med rädd för dom haha ;) Men lycka till :)

#3 Haha, gud vad korkad jag är, men vad menas med 24/7?
#5 24/7 = 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Dvs ett annat ord för "dygnet runt" 

#6 Haha, jag har inte alltid alla hästar hemma….
#7: Haha, samma här, det kan man ju inte ha 

#9: Haha! :P

#) Ja, det har vi. Oftast… :)
Gerbilerna blir oftast inte rädda för katter eftersom deras naturliga fiender är främst rovfåglar. Däremot skulle jag aldrig rekommendera att ha katter och gerbiler i samma rum, ej heller sälja till någon som tänkte ha det så. Vet tyvärr ett flertal gerbiler som blivit kattmat.

Jag har både hund & katter och div. olika smådjur & fåglar. Men jag har fåglarna & smådjuren i ett eget rum där varken hunden eller katterna får vara. Jag litar inte på varken hunden eller katterna, får dom chansen till en "godbit" så tar dom den.
Men jag brukar ta med hamstrarna till tv-rummet ibland men då har jag dom under uppsikt hela tiden för jag litar inte på mina 4-benta rovdjur..
Jag vet många som har katter och hamstrar och gerbiler och det är inga problem, självklart så måste man ju se till att inte katten kommer åt gerbilerna t.ex.
Själv har jag ju en liten majsorm och den får jag ha i andra änden på rummet, inte för hamstrarnas/gerbilernas skull men för ormens :o) men nu tror jag han är van för han är inte stirrig utan lugn och fridfull. Och, så slipper någon fundera, jag köper maten fryst till honom :o)

Jag har katter och mina gerbiler bryr sig inte om dem alls. Bara buren verkligen är rymningssäker så går det nog bra :) Kanske går att ha dem i ett rum där katten inte får komma in annars?
Här finns två möss som ständigt är betraktade. De varker inte bry sig ett skvatt om vad som finns utanför buren (buren på bilden är bara en provisorisk pet box och inte deras permanenta hem) 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
En av mina blev kattmat men så länge buren är rymningssäker så brukar det gå bra..