Vår första kull kommen!
Oj vilken chock jag fick nyss. Tyckte att mamma tender var i huiset ovanligt mycket. Och när jag lyfte försiktigt på taket och kollade i boet såg jag minst 4 små marsipangrisar ^^
Så nu är ABBA-kullen här, och dom är lev.klara om 5-6 veckor.
Kommer låta dom vara i några dagar innan jag kollar nogrannare, vill inte stressa mamma Tender i onödan, även om hon inte verkade bry sig om mig alls :)
JIPPI :D
Stoort grattis :D
grattis grattis! åh så spännande 
Tack, jag är i extas ^^ Har längtat så :)

Oh, va kul!
Jättegrattis!!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tack :D Jo bilder kommer det ;) Dom är minst 5 stycken, försökte räkna lite nyss :)

OOooh grattis grattis mamma tender (: <33
Grattis!!
Vad kul!
Kram från Tenders "mamma".
tack åter igen, ska som sagt smyga ned kameran i veckan :)
Vad kul och spännande! Lycka till med bebbarna! :D
pitesnax?? ;P
#14 haha jaha ;) Inget jag hört om hittills :P Men jag är ju ny här uppe :)
Sötkorv!<3 Hihi =D
Väntade färger är Black och lilac/dove (vi är osäkra på de sista två, vet ej vilket de blir) Några är vittecknade
Rätta mig gärna om jag har fel, men har kolat i båda föräldrars stamtavlor och har fått rätta mig själv lite.
Färher som kan tänkas (förutom rödögt, för de har jag inte sett någon i denna kull):
Black
Slate
Nutmeg
Silver Nutmeg?
Vet att jag har en ljusrosa snutt här med svarta ögon, blir spännande att se vad det är för nån :)
Det är två mörak som antagligen blir black/slate. Sen är det tre små ljusare pluppar, väntar med färgutlåtande där :)
De mörka ser otecknade ut, men de av de ljusa är minst två tecknade har jag för mig.
En av de ljusas öran har vikt ut sig idag :D Dom växer så fort!

Bilder! Bilder! Bilder! 
Does it become a walk?
/Ida
hihi ska ta bilder, lovar ^^ Ska låta lilla mamman vara ifred tills imorgon iallafall, hon tycker jag börjar bli smått jobbig :)

Jag flyttade på mamma och pappa mus en stund medan jag pysslade med ungarna i början ;)
Does it become a walk?
/Ida
jo gör så jag med, men hon verkar fatta på något sätt… :/ Hon flyttade på dom direkt igår när hon kom tillbaka ;) Men ska få låna en bra kamera imorgon, så får ni se mer än rosa sudd ;)
Om honan flyttar på ungarna är hon stressad och känner att ungarna är hotade. Det bästa är då att låta dem vara några dagar för säkerhetsskull så inget händer. 
jo nu ska dom få vara ett tag. passade på att kolla kön när hon å pappa ville vara ute en stund ;) Ser mest troligt ut att vara 1 hona och 4 hanar. Om så är fallet är det 4 hanar som går att tinga och en hona som jag behåller själv :) honan verkar vara kull-minsting då hon är aningen mindre, hoppas hon kommer ikapp.
Men nu ska hon få vara minst minst minst 24 timmar.
Supertrouper - hane - black/slate
Waterloo - hane - black/slate
Fernando - hane - ???
Eagle - hane -???
Chiquitita - hona - ???
slänger in en bild på vad mamma och pappa gjorde när jag tog bilder :P hon verkar trygg nu, verkar ok sålänge hon är borta från buren frivilligt :) Buren står på golvet den med när dom är ute, så hon hoppar in och kollar till dom med jämna mellanrum :)
Om ni undrar, så är det som det ser ut, i den här familjen bestämmer mamma allting :)
Kommer behålla chiquitita, men kanske även 1-2 av killarna :) vi funderar på om det ska räcka med två kullar :)
#29-#33 Vilka små sötpluppar. ;)
#34 Och föräldrarna är jätte fina och söta! :)
Supertrouper bytt namn till Intermezzo, helt enkelt pga att jag inte tycker om Super Trouper som låt ^^ Känns inte kul å döpa en gerbil efter något jag inte tycker om :)

Haha.. så gjorde jag med min hund
En av de som va elakast mot mig i skolan hette Tobias. Nu heter min hund det o plötsligt är inte namnet alls lika negativt laddat ;)
Does it become a walk?
/Ida
hihi ^^ ja det var ju faktiskt positivt :P tyvärr känner jag att jag nog aldrig kommer gilla S.T…
Tyvärr har Chiquitita dött, mamma har antagligen ätit upp henne.. Hon var minst från början och inte lika rund och stark som killarna… Så vi bestämde att vi säljer alla killarna.
Så:
Fernando - ?? pied variegated
Eagle - Nutmeg troligtvis
Waterloo - Black
Intermezzo - Black
Alla till salu.
Så söta dom är!! Vad synd med Chiquitita!
Vad tråkigt med Chiquitita. :'(
Lycka till med dom andra ungarna i alla fall! :')

Usch, det är alltid lika trist när nån inte klarar sig. Men hon och Polarnatt har säkert kul ihop bland molnen nu :)
Does it become a walk?
/Ida
Tack allihop, var ganska jobbigt när hon inte låg där längre :'(
#44 ja dom busar säker runt där uppe :)
hihi nej det gör dom definitivt inte ^^ Inte än iaf ;) En liten lurifax är det vi verkar ha ^^ Hon syntes inte till förän alldeles nyss, inte imorrse och inte igår på hela dan :)
Men nu när vi kollade så låg hon där igen ^^ Mindre än de andra och inte lika fartig, men hon lever iallafall :D
Så nu blir det ändring IGEN ^^ Om hon överlever behäller vi henne och två av killarna :)
åh vad glada nyheter!
Jo jag blev överlycklig ^^ Men var ungefär som att se någon återuppstå från de döda ;D Hon var ju ändå borta nästan ett helt dygn ;)
Vilka underbara bebisar. <3

Nämen, vilket litet frö o gömma sig sådär då 
Does it become a walk?
/Ida
#50 tackar så mycket :D Knåpar fortfarand epå lill tjejens och fernandos färg dock…
Lägger in bilder på dom om nån minut :)
Guuuuud vad jag är klantig!!!!
höll i en av de mörka killarna, höll händerna över buren, men så sprattla han till och ramlade ned på golvet!!!! Vet ej hur det gick, satte tillbaka honom fort. Kan han ha brytit något? Ska jag låta det vara bara?
Små gerbilbebisar kan ibland sprätta till, vet inte hur gamla dina är men de kan precis fått igång hörseln.
Det är väldigt chockerande för de små när det plötsligt börja höra massa saker.
Ett tips är att hålla ungarna på låg höjd från marken/buren.
Han kan ha brutit ett ben, vet inte om du har tagit upp för att kolla på honom, gerbilbebisars ben läker väldans fort om det inte är så att man ser ben/stort sår.
Ha bara koll på att han får i sig tillräckligt med mat och verkar någonlunda frisk.
Lycka till och uppdate oss!
-Disa
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
jag tycker det ser ut som en grey agouti pied collared, och det har jag tyckt ett tag men har väntat på lite bättre bilder ;)
Men kan de bli det? Mamma är slate och pappa black.. kan det bli grey agouti då??
#56 tack så mycket :) Tog upp båda mörka killarna (ser knappt skillnad på dom än) och kollade. Båda verkar som normalt, men ska kolla senare.
Verkar som om Intermezzo får mest mat, han är spralligast och rund som en kula ^^
^#58 man tycker man kan gener bra, men ändå finns det mer att lära om allt ;P
Aha, ja då borde det ju inte vara en grey agoutiknodd ;P eftersom både black och slate har aa, så måste ju ungarna också ha aa :P
Vad är mor och farföräldrarna för färger? (hoppas jag inte ställer frågor du redan besvarat, tråden är så lång så jag minns inte allt som står) Men möjligt är väl att det är en slate då, min lilla sol (slate) var väldigt lik sina grey agoutisyskon länge. Jag lägger upp en bild på dem.
från vänster: slate, ivory cream, polarfox/silvernutmeg och sen två grey agoutis
hm.. mammans mamma har jag för mig är polarfox, och pappa där kommer jag ej ihåg :S Har inte hennes stam hemma jjust nu :)
Pappans föräldrar är Buremse och Black, längre bak finns DEH REH, Grey Agouti, Nutmeg och Agouti
jo slate är ju en tanke… känns bara som att hon är så ljus.. men åndå så mörk ^^
Som tur är behöver jag inte regga dom föränn dom är 9 veckor ^^
om det finns burmese i släkten så kan den lilla ju ha ärvt en blekgen
nu brukar inte cb bleka så hårt, men annars vet jag inte vad det kan vara. Jag ska ta och klura lite och uppdatera genetikminnet lite 
Tack så mkt :9 Ja det var ju en bra tanke det där :D
#53 vad är det för galler du har runt buren? och vart har du köpt det?
#66 Det ser ut som en rasthage för smådjur, de brukar finnas i djuraffärer. Ibland kallas de för hamsterhage eller liknande :)
okej : D ska försöka få tag på en plats jag skulle kunna ha en på så kanske jag köper en. har du dom hela tiden med buren så dom kan kliva ut ur den när dom vill?
#68 använder den som avgränsning i rummet så dom inte komemr till kaninen ^^ Men stoppar ner buren innanför avspärrningn och tar av ovandelen så som kan hoppa ut å in :)
Köpte den som sagt i djuraffär, va nån blå platt förpackning :)
#68 dock hoppar vissa ofta över den, så man får hålla koll :) Men det är ju inte alla som vet hur man hoppar över 
vilken tur att han inte blev skadad, det är läskigt när sånt händer…
lycka till med de små, super söta är de! <33
#71 Tack så mycket :D jo jag var livrädd ett tag där :O Men han kravlar runt i buren på upptäcksfärd som vanligt :)
Det ser ut som en nutmeg, två black och två mysterier som fortfarande ser ut som grey agoutis ;D de är inte slate, de är alldeles för ljusa. Dom ser inte blekta ut heller, hmm *kliar skallen* någon som har någon idé om vad som kan ligga där? :P har du fått bortbytingar? 
#74 haha jo säkert ;D Har faktiskt tänkt tanken ;)
skulle kanske kunna vara burmeser? om den ena bärde på cb. Kanske den andra också gör det :)
#76 jo tanken har slagit mej…. Men är osäker, för ser inget i stamtavlan som går några generationer bakåt, men allt är ju möjligt. Får helt enklet vänta och se :)
Jag tycker också det ser ut som burmeser. :) Men colorpoints är som sagt var inte riktigt min grej.
#78 okej :) Jo jag sitter och hör mig för lite hos olika uppfödare, och deras färg är verkligen lite av ett mysterium… men tycker själv att det ser ut som burmese….
okay. hur hög är dom? och hur höga finns det? vill ha rätt så hög så mina sötnosar inte rymmer :P
#80 ca 30 cm kanske… inte så höga, men har man koll på dom så brukar dom hållas innanför :)
Tror inte lilla Intermezzo kommer klara sig… han är mindre mindre mindre än de andra och är tanig. Det var honom jag tappade i golvet, så det är antagligen därför…
Känns så orättvist, varför tappade jag honom? Han var, tro det eller ej, störst och finast i kullen. Och nu kryper han runt och vinglar och ramlar, medans de andra börjar få balans. Känns hemst när jag håller honom i handen och han somnar där, ser så fridfull ut. Känns så hemskt att jag har kunnat påverka hans framtid genom ett misstag… *gråter* 
#81 okej. finns det ej högra? tänkte utefall mina skulle kunna vara i den dygnet runt och ha buren i den också.

#82 Hur går det med liten? Äter o dricker han? Risken är väl att han har fått någon form hjärnskada i fallet. Håller tummarna hårt!
Does it become a walk?
/Ida
#84 han har faktiskt fått flytta från mamma, ho vill int ha honom. Jo vi tror han har fått någon slags skada, men killen vägrade låta honom dö utan att försöka hjälpa honom iaf.. så vi har turats om att mata inatt :) Han äter och beter sig som en gerbil, men har ingen balans…..
kommer inte balansen snart så är det nog tyvärr mest humant att låta honom somna in, tyvärr
Är skadan permanent så kommer han ju aldrig kunna få ett värdigt liv, men däremot om det uppstått en blödning som trycker på balanscentrat så kan han kanske genom ett mirakel få balansen tillbaka när kroppen tagit hand om det, men den chansen är nog en på miljonen
Sen är ju då frågan om han lider av t.ex. fruktansvärd huvudvärk? Det är många såna frågor man behöver tänka på om man planerar att rädda ett sjukt/svagt djur, så inte lidandet blir värre.
Håller alla tummar och tassar jag kan för den lilla!
#86 jo, ville faktiskt låta honom somna in från början, men vi ser hur han utvecklas. Just nu är han en fighter, han är envis och försöker verkligen. Självklart vill vi inte att han ska behöva ha permanent ont, så blir det itne bättre så får han somna in. Tack för stödet, behövs verkligen!
#88 tack så jätte mycket!
#87 vad bra att du ser klokt på det hela, det är så lätt att man fastnar i tänkandet ibland så jag ville bara kolla 
Har låtit honom somna in i söndags… stor saknad, men hans kropp ville inte mer, verkade bara ha ont i slutet…
Men älskad var han, villkorslöst.
RIP lilla skrutten <3
stackars liten 
RIP Intermezzo

De bästa besluten är sällan de enklaste. Jättetrist att det behövde bli så här.
Vila i frid lilla filur. Upp och lek bland molnen nu.
Does it become a walk?
/Ida

Dags för nya bilder tycker jag! ;)
Does it become a walk?
/Ida
hihi jo kanske de ;D Har ju faktiskt massor med bilder ;) Ska bara ragga åt mig den andra datorn :)
Guuud så söta!
jag tar allihop <33
Vad stora dom har blivit!
Gulliga! =D
#102 hihi du skulle bara våga ;) Fast det kommer ju fler bebisar om någon dag bara, du får ta dem istället ;D
#101-103 Tack :D

Nejmen du gode tiiiid så söta!! I Eskilstuna säger? Nu blir jag ju nyfiken på vem som ska ha dem. För det är ju inte jag ;)
Behöver du fler Bakverksnamn förresten?
Does it become a walk?
/Ida
#105 Jo gärna fler namn :) Bakverken är nästan klara inne in ugnen nu ;) Kommer förhoppningsvis inaatt, för större än hon är nu kan hon nog inte bli ;D
Ja jag ska se om jag kan svallra om vem det är ;)
Det är Maow på Zoonen iaf :)

Det va ingen jag kände igen :)
Jag ska kika på vad du har fått för namn och fundera vidare så kommer jag med namnförslag :)
Does it become a walk?
/Ida
Vad söta!