Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2205 ggr
Wony
0

Maxiduna och vattenflaska

Jag hade tänkt köpa en ny bur till mina gerbiler, och då en maxi-duna som jag tänkte fixa till gallret på. Men då när jag tittade på buren i affären så hade den två hål för vattenflaska, och dessutom passade hålen inte alls till den vattenflaska jag har. Finns det något sätt man kan täcka för det ena hålet (så att dom inte försöker rymma eller liknanade, och fastnar/skadar sig), och hur kan man göra med vattenflaskan i så fall? Pipen är för kort för att gå in helt i buren, och en större flaska känns inte riktigt nödvändigt för gerbiler (har en 150 ml just nu)

Solaika
0

Man kan hänga vattenflaskan i taket. Men jag vill först tipsa dig om att titta på en SAMLA-låda som IKEA har. De är billigare och ger gerbilerna bättre grävmöjligheter ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Asa-N
0

Japp del av locket på ett cd-fodral kan du med superlim limma fast. Det har jag gjort på alla mina dunor, även de som jag har hamstrar i.

Wony
0

#1 Ja, en SAMLA är definitivt billigare… Men jag har inget IKEA i närheten, funkar det med till exempel den största modellen av denna? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57470153

Jag har en sådan som leklåda åt dem, men den är åtminstone bättre för dem rent grävmässigt än mini-dunan de annars bor i (Jag tycker att den är för liten, men jag har inte kommit på hur jag ska kunna fixa någon större bur åt dem än)

Solaika
0

#3 Funkar gör det men just den såg lite liten ut. 55 liter är på gränsen eftersom 54 liter är minsta tillåtna. Men jag vet att Clas Ohlson har nån annan plastlåda som påminner om samlan. Den är inte riktigt lika stor och liite dyrare men fortfarande mycket billigare och bättre än en duna i mina ögon. Kolla lite mer på CO så kanske du hittar den.
Ni åker aldrig till IKEA i någon annan stad då? Det går ju att beställa hem från internet oxå. Dock vet jag inte vad det skulle gå på att frakta en SAMLA. Kan ju vara värt att kolla. Ett annat hett tips är att hålla koll på blocket, tradera och andra säljsajter om det dyker upp ett billigt akvarium inom rimligt avstånd.
Samla och duna i all ära men inget slår ett akvarium ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Wony
0

#4 Ja, du tänker nog på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53966421, men den största där har hjul, och hjulen sitter inte under lådan så att botten är platt, utan det är som fyra hjulhus i botten på lådan, då borde det väl finnas en risk att de börjar gnaga på kanterna?

Angelclaw
0

såg en 80-liters på….hmm…ÖB, plastlåda a l a samla!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Wony
0

Då får jag ta och se efter om jag kan hitta det där då… Såg du vad den kostade ungefär?

Angelclaw
0

#7 nej tyvärr inte, men tror inte det var så farligt

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Anna-Helga
0

Jag använder magnet som man städar glaset på akvarium med till vattenflaskorna! Man tejpar fast ena delen av magneten på vattenflaskan och sätter den andra magneten på utsidan av buren/akvariet så håller sig flaskan uppe alldeles utmärkt! Cool

filuraren
0

#9 Kan du kanske ta någon bild på hur du satt upp vattenflaskan? har problem med att ha uppe min.

Tack i förhand.

Anna-Helga
0

#10 ska försöka hinna fota i veckan, det är ju jul och grejer du vet! Hehe! Men det kommer!

Pose-idon
0

#9 Åhh vilken bra idé, Om du inte har något imot det kanske det kan användas här hemma oxå eftersom vårt största problem är just vattenfalskorna ObestämdSkrattande

//Elin

filuraren
0

#11 okej! tack :D

#12 Samma här, trodde att allt skulle lösa sig när man tejpade upp.. men nehej!":>D

Anna-Helga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska vi se om det här kan vara till hjälp. Bilden är mörk, suddig och dålig, kameran är på laddning så det är taget med telefonen… Det är dessutom från gerbilernas akvarium, men jag har samma grej på någon Duna till hamstrarna… Glad

På flaskan är alltså delen utan "handtag" tejpad, så magneten pekar utåt, mot buren och vattenflaskans pip inåt mot buren. Och på utsidan sätter man alltså den andra delen av magneten som håller vattenflaskan uppe…

Hoppas ni får till det!

Kram Anna

filuraren
0

ser bra ut! är det enkelt att lossa den för att fylla på p

också?

Anna-Helga
0

Ja absolut, man bara håller i flaskan i buren och tar loss magneten på utsidan, inga problem alls! :)

cupcakes
0

#14 Hur många ml ryms i flaskan? Orkar den hålla uppe den när den är full med vatten?

Anna-Helga
0

#17 Japp!

cupcakes
0

#18 Okej, men hur stor är magneten och hur mycket ryms i flaskan?

Anna-Helga
0

Större modellen av magnet och största flaskan jag har nu rymmer 300 ml. Men det håller för mer! Cool