Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 3670 ggr
Eriiica
0

Mungbönor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det nån som har provat det till sina gerbiler? Kan man ge det till dom? för i så fall undrar jag bara om man ska blötlägga/koka dom eller kan man ge dom bara direkt som dom är, hårda?

Läste på förpackningen att man kunde göra så att det växer och blir groddar utav bönorna….

[Katteeen]
0

Vet inte, borde väl gå..?  Men du ska nog avstå från att ge dem bönorna okokta eller icke uppsvällda, man ska vara försiktig med deras små magar :3

Solaika
0

Jag har gett mina torra direkt ur förpackningen.. inga problem. De är inte för hårda och gerbilerna biter dem i små små små delar innan de käkar upp det.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

vad jag vet ska man vara väldigt försiktig med både bönor och linser, och att de bör kokas/blötläggas först. Jag skulle inte ge torrt.

Asa-N
0

Jag groddar mungbönor till böngroddar och det får mina gerbiler ibland, det är i stort sett den enda grönsak de gillar :o) men de får det bara någon gång då och då, groddar är mycket proteiner.

Solaika
0

Alfalfagroddar har jag groddat.. måste nog testa med mungbönorna. Men jag har iaf gett mina mungbönor utan problem.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Asa-N
0

Jag blötlägger dem 3-4 timmar sedan har jag en praktisk groddlåda som jag groddar dem i. Både hamstrar och gerbiler gillar detta.

[Tassy]
0

#6 bra tips där, måste prövas Glad

Asa-N
0

Groddlådan finns på de flesta välsorterade hälsokostbutiker och är toppen. Kostar 100-150:- ungefär men det spar man snart in kan jag lova. Med tanke på att jag just nu har 8 vuxna guldar och 2 kullar med tillsammans 14 bebbar plus 4 gerbiler och 2 dvärgar så går det åt en del :o)

Eriiica
0

Tack för tipsen! :) Jag ska nog prova att grodda dom ;P

Asa-N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på min groddlåda med mungbönor som ligger och gror Glad

vekan
0

Spännande ;)