Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1065 ggr
isafisa
0

Urinvägsinfektion?

Undrar lite akut hur det ser ut när en unge har urinvägsinfektion??  Tror en av mina har det, och isåfall åker vi till vetten imorgon (annars också).  Hon ser kal och blöt ut vid rumpan/magen och "pluppen" ser svullen ut.  Hon ser mindre ut än de andra dessutom.

[Tassy]
0

Som jag just sa över MSN så ja det låter som urinvägsinfektion. Bra att du ska till veterinär Glad

Mvh Tassy

isafisa
0

Ja :) skrev här först, kom på sen att de kanske finns nån på msn ;)

tjoffsa
0

oj oj..hoppas ungen blir bra snarast!

Solaika
0

Får bebis bara medicin så ska det gå bra tror jag. Tova hade det som liten skit.. 25 gram vägde hon då. Hon är frisk o fin idag. Fast inte nån jättestor liten mustös dock.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Jo jag hoppas vi kan börja ge medicin imorgon. Hon vrkar pigg stundtals iallafall, men ser förjäklig (ursäkta ordet) ut undertill.

Hoppas så att hon överlever!

Angelclaw
0

jag håller tummarna Isa!!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

isafisa
0

någon som har tips på hur jag ska få i henne medicinen sen? vi har ju gett henne lite vatten genom en sån där man ger barn medicin med, men hon är ju så sprattlig!  Någon som vet hur man får dem att vilja svälja det? Det mesta av vattnet hamnar ju utanför.. :S

[Tassy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du provat att hålla som på bilden nedan?

Hjälper det inte så kanske nu måste ta ett stadigt tag i nackskinnet, be veterinären visa dig.

Ja medicin ger man i doceringsspruta direkt i munnen. Ta bara lite i taget så gerbilen hinner svälja. Vill den inte svälja så muta med något gott eller något att gnaga på (som inte suger upp vätskan). Mina har en viss förmåga att bita i den dumma sprutan, så de sväljer i rena tokan Flört

Truga inte på för mycket vatten, små små doser (ca 1-2 små droppar) flera gånger i stället för att hålla kisseriet igång. Tänk på att gerbilen förmodligen redan dricker då denne är törstig också.

Mvh Tassy

isafisa
0

jo har förökt de där greppet, men hon har hal som en ål, men värt ett försök till :)

Okej, jo inte får de mycket itaget, bara nån droppe :)

Solaika
0

Men en STOR portion lugn, tålamod och envishet så brukar man till slut kunna få dem att ligga snällt på rygg i handen. I värsta fall får man, som Tassy säger, nypa tag i nackskinnet på dem. Men som sagt, envist och gärna snabbt dit med nåt att bita på, förslagsvis sprutan då;) så de glömmer bort att de ligger på rygg och istället blir arg på sprutan o då sväljer.

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Hon har skött sig extraordinärt! Tror att det är för att Bactrimen har vanilj och banan smak ^^  Men hon ligger stilla så fint så och smaskar i sig :D Hon är så duktig lilla gumman!

[Tassy]
0

#11 aww, vilken tur Glad Bactrim brukar vara lätt att ge, det är bara jag som har en riktig bråklisa här hemma Tungan ute

Angelclaw
0

Haha precis som min Ture när han fick ^^ Han älskade det! Såg ut som en bebis i handen *S*

Håller tummarna på att lillan kryar på sig snart!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

isafisa
0

Hon kryar på sig bra och är mindre kladdig och mindre svullen nu :) Hon är fortfarande bra på att ta medicinen och är allmänt underbar. Hon som tingat henne har inte hört av sig så vi får se om hon stannar och kanskeflyttar senare. Beror på om någon vill ha henne :)

tjoffsa
0

å gu vad bra det är på bättringsvägen Glad

Solaika
0

Skönt att det går bra. Oftast blir de ju piggare väldigt snabbt bara de får medicin. :)

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Ja hon svarade på den direkt, redan dag 2 såg det säkert 10 gånger bättre ut!

tjoffsa
0

jag kan fullt förstå att den blev piggare..vet själv hur kroppen påverkas…

vekan
0

Vad bra att hon kryar på sig! Skrattande

Angelclaw
0

Skönt att det tar :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

[Tassy]
0

härligt Glad