OT- funderingar om studier.
Jag har tänkt läsa vidare efter gymnasiet. Jag går mitt andra år på barn och fritids programmet och har tänkt att läsa teoretisk komplettering som innebär att man läser Sv C, MA B får läsa MA C, NK B…
jag har idag någorlunda bra betyg och kommer nog ha när jag slutat 2,an ha 5-6 MVG kan vara fler också. Resten VG och 1 G.
Men jag har en stor svårighet i skolan, vilket är pinsamt då jag tillhör "eliten" på BF och räknas till de duktiga och begåvade(kanske inte så svårt på BF). Jag har jätte svårt för engelska och där brukar folk höja på ögonbrynen och säga att det borde inte jag ha som har växt upp med språket genom tv.
Problemet började när jag var liten. Jag var nästan döv tills jag var fyra år på grund av otaliga öroninflamationer. Vilket gjorde att mitt språk blev dåligt och jag pratade som jag hörde. Eftersom man grundlägger sitt språk innan man blir 4 var detta ett stort problem och jag hade länge svårt att utala vissa ord. När vi började med engska gick jag fortfarande till talpedagog. På den tiden vågade jag inte heller tala inför klassen då de skulle skratta åt mina uttal.
Så det fortsatte bara i engelska och jag hammnade mer och mer efter i ämnet. När jag skulle ha engelska A var det nätt och jämt att det gick. Om jag ska läsa SMBF ska jag läsa eng B och då är det två år sedan jag läste Eng A. Jag har försökt förbättra mitt språk genom läsa mycket Jag känner redan nu ångest innför 3,an och ska jag vara ärlig hade jag hellre varit utan ämnet.
Det känns så hemskt om jag skulle få IG då jag aldrig har fått det i hela mitt liv. Men jag vet inte om jag klarar det. Hur svårt är engelska B och vad behövs att bli godkänd. Jag funderar på att bli förskolelärare eller sjuksköterska. För sjuksköterska behövs inte eng B och i i vissa fall inte heller för förskolelärare. Jag har tänkt på att försöka göra det, att försöka reducera ämnet eller läsa det efter gymnasiet. Men jag vet inte vad som är bäst för mig själv. Tar gärna mot råd och tankar från er.

vet inte hur gammal du är..men jag hade också jättesvårt för uttal i lågstadiet..och hela högstadiet sög engelskan. jag hade svårt för grammatik och stavning..men nu är allt mycket bättre. Jag vet inte ricktigt vad jag gjorde, det bara kom. För mig iallafall handlar det om att låta det mogna i sin takt..det kommer bättra sig så småning om.

jag vet inte hur engelska B är. har inte gjort den.
Det som fick mig att backa ur eng B var just allt muntligt. Jag har också alltid haft toksvårt för att höra/prata engelska, men skriva och läsa går bra. Dock gäller det enbart engelskan konstigt nog, jag kan flera andra språk utan problem. Om du väldigt gjärna vill ha eng B så tycker jag du ska begära personlig hjälp, jag tror nog du har all rätt att få det.
Var inte rädd för resultatet - våga chansa. B kursen är ju bara en fördjupning av A.
Mitt hetaste tips är att skaffa en engelsktalande kompis, börja skriva i lugn och ro, använd Lexikon om du är osäker. Så småningom kanske du vågar dig på att prata istället för att chatta
Sen rullar det på, jag lovar!
Jag har alltid haft jätte lätt för engelska, så är kanske raka motsatsen. Har inte gjort engelska B, men har en kompis som gjort det. Hon har alltid haft svårt för engelska, som du ungefär skulle jag gissa då hon alltid har haft svårt med uttalet m.m. Men hon klarade det bra! Tycker du ska göra den, för ett IG är ingen fara, du har så många andra bra betyg som väger upp det om du skulle få det. Dock tvivlar jag på att du får IG, bara du gör ett genuint försök så brukar det bli godkänt.
Ja jag tror inte du får IG om du verkligen visar att du försöker. IG får väl dem som inte ens närvarar i stort sett.

Jag har läst eng B och AVSKYDDE att prata inför grupp (gör fortfarande). Tog mig igenom kursen och inte mer med det. Minns inte så himla väl tyvärr då det är några år sen.
Mitt tips till dig är dock att åka utomlands en längre tid och där tvingas prata! Det var det som gjorde att det släppte för mig. :) Efter studenten drog jag till spanien, där jag blev kvar 3 år och jobbade m gatuhundar för en engelsk kvinna. Först då lärde jag mig att vågra prata + att mitt uttal och gramatik kom helt naturligt.
Idag läser jag till biolog och all studielitteratur är på engelska och flertalet föreläsningar med. Jag är så himla tacksam för mina år i spanien och allt jag lärde mig där. :) Jag känner mig tom mer tillfreds när det är redovisningar på engelska ;) Vet ju att de flesta andra tycker det är ännu värre än va jag tycker, just pga språket. För mig räcker rädslan för att stå inför grupp om man säger så ;)
Hoppas du vågar satsa! Först då kan man vinna!
Och jag kan lova dig att det faktiskt inte är så farligt att prata inför klassen. ;) Du klarar det! :)
Ett annat lite galet tips är att du låtsas vara en turist på stan, prata engelska kontstant! Jag och min kompis gjorde det, och jag lovar att det faktiskt var flera som trodde på oss! Dessutom gör det inget då om man pratar halvtaskigt, för turisterna pratar väl aldrig perfekt?
(kompis är att föredra då allt blir roligare)

#7 kan hålla med om att det är en bra ide. Men vi svenskar har ju en viss brytning. en engelsk talande som bryter på svenska… fast det kanske inte de tänker på..

jag kan inte begära extra hjälp av två anledningar: det finns inte tillräckliga resurser och jag är för bra överlag för att få hjälp. Man måste ha 3 IG för att få hjälp vilket jag tycker är ett dåligt system..
Mitt problem är att jag egentligen aldrig har fått den hjälp spm jag har behövt i ämnet. Jag skäms att tala engelska och skriva bra kan jag inte heller.
Märkligt att man inte ska kunna få lite extra hjälp i något ämne. Men har de inte någon sådan där "Läxhjälp" ? Det brukar ju vara universitetsstuderande som hjälper yngre elever. Fungerar tydligen riktigt bra där jag läst om att det finns.

det finns engelsk stuga men det är välldigt sen och ofta fullsatt
Jag har läst Engelska A, B och C, och jag har aldrig haft några problem med engelskan så jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig.. Jag tror mycket, tyvärr, beror på läraren.
Om du får en bra lärare som du kan prata med och som lyssnar på dig och försöker hjälpa dig tror jag inte det kommer vara några problem alls!
Sen finns det ju tyvärr andra sorters lärare också, som inte är lika förstående.
Jag tycker att du ska gå och prata med din syo och berätta för honom eller henne hur du känner, och att du gärna vill ha klarat av engelskan.
Möjligtvis kan hon lotsa dig vidare till en lärare som har engelska och har du tur kan ni utveckla en personlig kursplan där det bara ingår de momenten du måste klara för att få godkänt t.ex.
På mitt gymnasie är de flesta lärare väldigt förstående och de är vana vid att såna här situationer uppstår, så de vet precis hur de ska göra för att t.ex lägga upp en egen kursplan för dig och verkligen förklara kursmålen och vad de innebär.
Det viktigaste tror jag är att du pratar med någon i skolan som du kan lita på, ingenting är omöjligt så länge du har motivationen uppe.
Lycka till
/ Tilda

Jag har läst engelska A och påbörjat mitt engelska B, hann dock inte läsa klart hela kursen, men skulle enligt min lärare då ha fått ett MVG (Snopet värre)
Iallafall, jag har alltid haft lätt för just engelska så jag kanske inte är rätt person att uttala mig. Men som sagt, har du en bra lärare som förstår så tror jag det kommer att gå bra, kanske du skulle kunna få köra nån "lättläst" variant, ungefär som dyslektiker? Prata med din lärare och förklara så är det säkert inte omöjligt att lägga upp kursen på ett sätt som gör det enklare för dig!
Lycka till :)

ska höra mig för lite.