Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 1583 ggr
[Katteeen]
0

HJÄLP! Vad ska jag göra?!

1. Har lite smått panik nu, var nyss uppe på djuraffären och gissa vad jag hittade i gerbileburen? En ENSAM, HÖGDRÄKTIG agoutihona! Gråter Jag har god lust att köpa henne, även om jag får hem 2 damer i övermorgon. Om hon bor hos mig kan jag iallafall ge henne mycket uppmärksamhet och sällskap tills hennes ungar kommer, så kan jag spara en hona med henne sedan. Det låter bättre i mina öron än att hon sitter helt ensam i lagerrummet på djuraffären med sina småttingar som inte kommer få en rättvis uppfostran, de kommer garanterat säljas tidigare än lagligt. Jag är 99% säker på att hon är dräktig, annars är det en VÄLDIGT överviktigt gerbil! Är också 99% säker på att det är en hona, hon var väldigt stor i kroppen och -vad jag hann se- hade hon ingen pung, men jag hann liksom inte se den delen av henne riktigt.. Vad ska jag göra?? Är ledsen och förbannad över att de sätter djuren i sådana situationer..Gråter.
[Katteeen]
0

Snälla hjälp! Jag behöver svar snabbt, snart börjar skolan igen (har lunch) och jag vill inte riskera att någon okunnig köper henne! :'( Jag har nästan bestämt mig.. Tror jag går upp och ber och få titta på henne och avgöra om jag ska köpa henne, hjälpa henne med kullen, och sedan kanske omplacera henne, kanske.

isafisa
0

om du vill så kan du ju självklart köpa henne. Tycker det verkar som en vettig idé.

[Katteeen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte henne. Ser det ut som gravidbulor? Hon bor i en tillfällig liten bur nu, ska köpa större senare idag. :)

[Katteeen]
0

Hon är rätt klumpig, kan inte klättra upp på nånting nästan ^^ Men OJ vad lycklig hon blev när hon fick mkt spån och annat skoj ;)

[Katteeen]
0

Mer bilder sen, ska till skolan nu! =)

[Tassy]
0

ja hon ser onekligen stor ut, men om hon är höggravid kan jag tyvärr inte svara på. Jättegulligt av dig att ta hand om henne! Ös på med frågorom/när du har några.

Håller tummar och tassar för lilla förmodligen blivande mamma mus Flört

Xanon
1

Dagens ros till Katteeen!

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

isafisa
0

#7 absolut! Jätte bra att du tog henne så barnen och hon får det så bra som möjligt! :D

[Katteeen]
0

#6: Ja det gör hon, har bulor på magen (syns inte särskilt bra på bilderna dock) och för någon vecka sedan satt hon också ensam i den buren.. Då var hon INTE så stor, så antagligen är hon ju dräktig då… Får se om det ligger makaroner i buren om ett tag då. Känns jättehemskt att hon ska behöva vara ensam med den eventuella kullen dock, hittar bara inget sätt att lösa det på.. Obestämd
Tack! :) Kändes inte som om jag hade något val dock, har sett en dvärghamster föda i djuraffären, ungarna var borta inom några veckor :S Hoppas allt löser sig med denna tjockis iaf, hon är faktiskt jättefin =)

[Katteeen]
0

#7; Tack SkämsGlad

#8; Tack till dig med :) Om hon nu får några ungar ja, men jag tycker som sagt att hon ser väldigt stor ut Obestämd

[Katteeen]
0

Haha, nu är inte jag säker alls ^^ Antingen är det en dunderfet hane (väger hur mycket som helst!!), eller så är det en dräktig hona Obestämd Jämförde med grabbarna och tycker nog att det mest ser ut att vara en hane, men å andra sidan har jag inte haft några honor aatt jämföra med… Aja, i vilket fall så hade den stackarn suttit ensam på tok för länge! Så om det är en hane får jag väl sätta ihop honom med.. Eller vänta nu.. Det går väl ändå inte att sätta ihop en 6 månader gammal kille med denna gerbil? (vet inte hu gammal den är, men den är absolut ingen unge längre =P)

Bullerbytjejen
0

ååh va härligt att du räddade henne <3 du får hålla tråden uppdaterad när dom kommer så vi får veta hur det går, alltid roligt med sånna här räddningstrådar !

[Katteeen]
0

#12; Haha, samtidigt =P Men som jag skrev ovan, är inte säker på att det är en hona Obestämd

[Katteeen]
0

Maha! X) Nu fick jag mig en ordentlig titt, och jovisst, det är en hane ^^

Dålig bild men… =P

[Katteeen]
0

Hur ska jag lösa det här nu då… Antingen fixar jag en burkompis till honom (kan man sätta ihop honom med en av mina grabbar, tro?), eller så omplacerar jag honom. Ser inga andra val.. Obestämd

Bullerbytjejen
0

haha ååh nej, kommer inga bebisar då antar jag Tungan ute Men skönt att han slapp sitta där då iaf. Men hur kommer det sig att han kan blivit så stor så fort? kan dom äta upp sig så snabbt, speciellt på zoo, där jag antar att dom kanske itne får den bästa maten, fast det kanske å andra sidan är den mindre bra maten som dom blir feta av och ingen chans till att gräva och röra på sig..

[Katteeen]
0

#16; Han kanske var stor då också, kollade inte så noga, men inte som han är nu. Han är gigantisk! FörvånadTungan ute Jo det är väl det, dålig mat, inga grävmöjligheter, ingen burkompis ( = deprimerad), ingen som helst aktivering :/

[Katteeen]
0

Läs omplaceringstråden! Anledningarna står där. :'(

[Katteeen]
0

Tänkte bara hjälpa "henne" med kullen, och sedan hitta ett bra hem åt "henne", han har aldrig varit min liksom. Men nu finns det ju ingen anledning till att jag håller kvar honom här alldeles ensam när han kan komma till ett hem där han får en burkompis, det är ju ändå en viktig grej för de små ;) Känner mig så dum..

Tobias844
0

KÖP!!!!!!!!!!!!!! var det på zoo affären här i hudik? jag ska dra dit imorgon.

Tobias844
0

dom har ju honor och hanar blandat på våran zoo affär här i hudik så det är ju stor chans att man får en gravid gerbil om man köper en. strider inte det mot reglerna att ha dom blandade i affären?

[Katteeen]
0

#20; Jo det var i Hudik. Har redan köpt "henne", har du inte läst tråden? =P Det bidde visst en tjock hane av den dräktiga honan ^^ Nu söker jag omplaceringshem, vill inte att han sitter ensam hos mig längre än nödvändigt.

[Katteeen]
0

#21; Ja, det vet jag. De stod och kliade sig i huvudet när en av hamstrarna hade fött i buren; "Hur kan det gå till", hade de sagt, vilka jävla nötter! Idag när jag bad om att få se på gerbilen i buren sa de; "För att kolla könet eller? För det går nämligen inte!".. Nehepp, det var då konstigt tyckte jag då, att alla andra människor kan se skillnad på hona och hane, men inte djuraffärspersonalen, som verkligen behöver kunna det!! Blir så less på skiten de försöker lura i en :/

[Katteeen]
0

Uscha, hoppas verkligen jag hittar ett nytt hem åt honom, det verkade ju inte hända så mycket i djuraffären iaf :/
Och han verkar vara jättesnäll, han springer fram och nosar på mig hela tiden, vill klättra upp i handen. Han är då inte rädd av sig iallafall :)

Tobias844
0

#22 jo efter att jag skrivit. vart upprörd så jag glömde läsa tråden :$

Tobias844
0

#23 mm jag såg på min sötnos Melony att det var en hona. strax efter att jag köpt henne. nästa gång jag ska köpa och vill kolla kön och dom säger så, så kommer jag nog säga "jaha varför kan alla andra utom ni se det då? ni som är `utbildade`"

[Katteeen]
0

Måste bara fråga en sak! Kollade på bilderna och såg då en sak jag inte lagt märke till förr; Fäller han?? Förvånad Isånafall är han väl ändå inte speciellt gammal..? Men, fäller agoutis? Kanske ungdjurspälsen då…. ?

Ser ni "kanten" över ryggen?

[Katteeen]
0

#26; Gör så du ;P Blir bra det. Själv har jag jobbat där och är typ stamkund, så jag vågar inte riktigt snäppa tillbaka, men jag vet vad jag tycker egentligen… :S

[Tassy]
0

#27 ja, han fäller Flört

Det var en rund liten rackare du fick tag i, men han ser inte fet ut. Det kan ju vara vinkeln, men jag tycker inte den där bulan ser normal ut, är magen hård på honom? känns det som knölar?

[Katteeen]
0

#29; Ja, magen är hård, bland det första jag lade märke till när jag kände på honom. Vad är det för fel? :'(

[Tassy]
0

Kan vara tumörer om det vill sig illa :/ Bajsar han normalt?

Tobias844
0

#28 okej, kanske inte borde det häller efter som jag också blir mer och mer stammkund där :/

[Katteeen]
0

#31: Aj då.. :'/ Det vet jag inte, har inte velat störa honom så mycket idag :S Om han har magen full av tumörer, så är det kanske inte konstigt att jag trodde han var dräktig.. *mutter* Vill inte att han ska vara sjuk, fast jag inte riktigt känner honom :'S

[Katteeen]
0

#31; Fast när jag tänker på det så sitter han ofta och trycker i ett hörn, eller i sandskålen, trodde bara han myste lite.. Men då kanske han inte mår så bra då = (

[Tassy]
0

#33 nej man vill väl aldrig att någon ska vara sjuk och kanske lida.

Det enda jag kan göra är att gissa. Blir det värre blir det nog tyvärr en tripp till veterinären för att kolla upp det. Ush så oturligt :(

Tobias844
0

är orolig för honom. håller tummarna för att han blir bra.

[Katteeen]
0

#35; Okej.. Ja det kan man kalla oturligt :/

[Katteeen]
0

#36; Tack :) Men om allt det där hårda i hans mage är cancer, så tror jag inte det finns så mycket att göra faktiskt :'/

Tassy: Kollade i hans sandbad, inte en endaste liten kotte hittade jag :S

tjoffsa
0

kanske bäst ta honom till veterinär då?? så man vet säkert om det är nå cancer eller inte

Bullerbytjejen
0

finns det ingen gerbilkunnig i närheten som kan kika på honom?? innan ni far iväg till vetrinären. tumör va det första jag tänkte på också när han hade blivit stor så fort. och han inte var en hon. flytta över honom i en bur med bara lite spån och toapapper att boa med, så har du han där över natten och sen kollar du om du hittar nå bajs efter honom. kanske lite svårt att se i en vanligt fylld gerbilbur? så man vet om det kommer nå bajs alls. Kan dom vara förstoppade? och vad gör man då? finns det något man kan ge för att sätta fart på det isåfall.

[Katteeen]
0

#39: Ska göra det nån gång i veckan. Om jag får gissa så tror jag också på cancer, han är som en tegelsten; tung, klumpig och jättehård. Tycker det är lite surt bara att man ska råka ut för sånt här när man försöker göra en god gärning ;S Det är bara jag som har sån "tur". Obestämd
Han gräver inte heller, ingen spurt på honom alls :/

#40: Inga jag känner personligen iallafall :/

Lotte
0

Johanna, om din mamma kan ta med honom på onsdag, kan jag ju ta hit honom och kolla upp honom.)

[Katteeen]
0

#42: Det vore jättesnällt :) Men jag vet inte om mamma kan ta med honom, hon ska ju på kurs i ett dygn innan hon åker mot Söderhamn, så det går nog inte tyvärr :S Men det var jättesnällt tänkt! :D

[Katteeen]
0

Usch, mår inge bra nu :( Känns som om jag gjorde fel som tog hem honom, av någon anledning :/ Är helt nedstämd = (
Han ska ju inte vara sjuk, ingen ska behöva vara sjuk :'(

[Katteeen]
0

Ska gå och känna lite mer på honom nu…

Angelclaw
0

Skulle nog rekommendera att du illafall ringer en vette för att kolla upp, helst åka in med honom. Det var fint att du tog hand om honom!

Håller tummarna!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

[Katteeen]
0

#6: Ska åka in imorgon med pappa hoppas jag, förhoppningsvis får jag låna pengar av honom :S Tack! Vet att det var bra gjort, annars hade de ju aldrig upptäckt ifall han nu är sjuk, de har ju ingen superkoll direkt. Men det känns inge bra, vet inte varför… :/

Satt med honom en stund nyss, hittade en "kissklump" i sanden och även en liten kotte ^^ Jippie! =P lade i ännu mera toapapper som han myser omkring i. Han är väldigt go, och nu var det en väldig fart på honom, runt runt i buren. :) Äter gör han som en tok (nafsar på mina fingrar med :/) och dricker gör han också, ett riktigt matvrak med andra ord! Tänk om han inte är sjuk? Han kanske bara han tröstätit för att han suttit ensam i flera veckor..? Han kanske bara är en ovanligt bastant gerbil? Ett liv i djuraffären måste väl ändå bidra rejält till att han gått upp i vikt? Usch, hoppas verkligen inte att han är sjuk, börjar redan bli fäst vid honom :S Han är verkligen söt :) Men hans mage är hård och stor, så risken finns ju som sagt att han har cancer då… Vore hemskt sorgligt i såna fall :'( Tänker verkligen göra allt för att han ska bli bra!

Också är det ju det att han fäller, ungefär hur gammal kan han vara då? Unga gerbiler brukar väl inte få cancer?

[Katteeen]
0

Har pratat med pappa, om han hinner ska vi åka in imorgon med den lille :) Usch, tårarna bara rinner på mig.. Han förtjänar inte att vara sjuk, det är ett litet oskyldigt djur! GråterGråter Men nu ska jag inte grina mer förens jag vet hur det ligger till… Jag hoppas så innerligt att han är frisk! Om han är okej så kanske Lotte kunde ta honom :) Så då löser det ju sig. Men om det inte finns nåt att göra kommer jag grina ihjäl mig.. Gråter

Kan någon svara på min fråga längst ned i mitt förra inlägg? Det vore jättesnällt :)

isafisa
0

Svårt att säga, har en här hemma som fäller ibland fast han är över ett år.   Men samma gerbil fick ju någon grej på örat som vi tog bort :/  Så ligger det i släkten så kan de bli sjuka tidigt.  Men håller alla tummar och tassar för att han bara är väääldigt fet ;P

FransTorkel
0

Lycka till med din lille sötnos:(

[Katteeen]
0

#49; Okej, hade för mig att de bara fäller när de är relativt unga.. Kanske tänkte fel då…

[Tassy]
0

gerbiler fäller lite då och då, och jo unga gerbiler kan få canser, det beror helt på generna, och jag förmodar att han inte är bra avlad eftersom han kommer från zoo.

[Katteeen]
0

Tittade på hans doftkörtel för övrigt, tänkte att det kanske hade börjat där och spridit sig inåt, om han nu har magen full av tumörer.. Men det såg fint ut :)

tjoffsa
0

stackars….du gör ju en jättefin gärning för honom.. mina fällde då dom va 11 veckor..men han verkar lite större än vad mina va då.

[Katteeen]
0

#52: Okej, då tänkte jag fel :P  nej tror inte heller att han har världens bästa gener. Men jag viiiill inte att han ska vara sjuk! :'(

[Katteeen]
0

Det har förresten fixat sig nu för lilla Björn, Lotte tar honom :D

Ringde till båda Hudiksvalls smådjurskliniker idag; Fick svar på första; Hon gapskrattade åt mig, när jag frågade om de hade någon gerbilkunnig personal! Trevligt.. :/ Fick inget svar hos den andra, men tror inte att de skulle göra sig besväret att operera om han nu är sjuk ;( De skulle antagligen bara avliva honom…
Lotte ville ha honom iallafall, hon har ju bättre kontakter också, så han får komma till en bättre veterinär om det skulle behövas :)

tjoffsa
0

nä va oförskämmt skratta åt någon sådär!!!

[Katteeen]
0

#57: Mm, tyckte det jag med :/ Men nu vet jag iaf vart jag inte ska ringa nästa gång jag behöver hjälp :/

vekan
0

Vad tur att det verkar ordna sig! Glad

Hoppas att lilla vännen inte är sjuk nu bara!

[Katteeen]
0

#59: Ja, det hoppas jag med :)

Angelclaw
0

Vi håller tummarna!

//Tess

Sajtvärd på Motor

[Katteeen]
0

Gör det :) Han verkar pigg ut iaf =)

Angelclaw
0

Nån extra tumhållning skadar nog ändå inte :D Men bra att han verkar pigg! :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

[Katteeen]
0

#63; Nej, håll tummarna ni, jag gör det själv också ;) Men pigghet är ju ett bra tecken, han kan ju vara deprimerad också, han äter hela tiden (får mindre mat här än i djuraffären såklart) och i affären kunde han ju knappt röra på sig heller.. Så vi hoppas att han bara är överviktig, som sagt :)

Angelclaw
0

:D Som sagt, mina tummar sitter i ett fast grepp här ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Tobias844
0

hur äre med honom?

[Katteeen]
0

Det är bara bra, vad jag kan se :) Han tycker såklart det är jättetråkigt att sitta ensam, men Lotte och jag håller på att diskutera när det passar att komma ner med honom till henne :)
Så tidigt som möjligt säger jag bara.. Han är en underbar personlighet och förtjänar inget ont i världen. :')

[Katteeen]
0

Nu har han flyttat till Lotte! =) Vi får hoppas att hon uppdaterar lite sen ;)

gerblove
0

Jag hoppas att allt går bra för den lilla krumeluren. Djuraffärer är inte vidare bra, förut hade jag hamstrar och vi skulle ha 2 honor men det var en hona och en hane så det blev ungar, det värsta var att de var syskon så nästan alla ungar dogObestämd

Sedan när de gott bort flera år efter skaffade jag gerbiler och det skulle vara 2 hannar men det var en hona och en hane så det vart ungar och de här var också släkt, men som tur är så kan jag själv se könen på de nu, så nu tittar jag alltid extra noga innan jag köper hem några djur från en djuraffär.Skrattande

Lotte
0

Kan hälsa att "Björn" mår alldeles utmärkt, inga som helst problem där inte:) Frisk, pigg, harmonisk och allmänt trevlig. Full rulle i sin bur med sin nya kompis!

tjoffsa
0

å va fint lyckligt slut!

[Katteeen]
1

#70: Vad jag jag blir, alldeles tårögd :') Han var ju så olycklig när han satt ensam, så himla roligt att höra att han mår bra nu :D
Tack som tog på dig honom! Kan inte tacka dig nog :)

Asa-N
0

Härligt med lyckliga slut.

Jag tog över en hane från en familj här i höstas. Satte honom i en bur ensam, han skulle få en kompis ur min kull ett par veckor senare. Hur som helst, när det var dags att sätta ihop honom med kompisen efter kanske 3 veckor, så fann jag till min stora förvåning bebbar hos honom!!!Förvånad

Så jag fick ett "tvärt-om-problem" *S* men allt löste sig på bästa sätt och bebbarna har nu sedan länge flyttat hem till sina nya mattar och hussar :o)