Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 760 ggr
MoaL
2008-11-25 16:01
0

Hur djupt?

Hej!
Hur djupt bottenströ skulle vara mest upskattat av gerbilerna? Jag har tyvärr mina fem gerbilhanar i en gallerbur, men jag ska silikona ihop ett akvarium - mest troligt 1x1 - och är nu nyfiken på vilket djup de kanske skulle trivas bäst på. De har tyvärr aldrig haft möjligheten att gräva en massa gångar, men jag hoppas verkligen att det är något de kan lära sig?

Är det någon skillnad för gerbilerna om man har 15 cm djupt bottenströ, eller om man har 30 cm djupt? Utnyttjar de det djup de får, vilket det än är?

Tack på förhand!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Tassy]
2008-11-25 16:20
0

Hej! Desto djupare desto mer uppskattat Flört

Du kommer få så lyckliga små krabater när de kan gräva gångar Skrattande De kommer säkert lära sig, men det kan ta lite tid. Jättebra att du byter ut gallerburen!

Mvh Tassy

Solaika
2008-11-25 17:17
0

Ett tips är att gräva ner toarullar och hushållspappersrullar en liten bit i spånet. När de kryper ner i dem kommer de troligen att fortsätta gräva där det tar stopp. Kanske inte på en gång, men gerbiler är nyfikna och vill framåt.
Åt 5 gerbiler skulle jag inte ha mindre än 200 liter. Jag har 2 akvarier på 250 liter och skulle absolut inte ha så många på mindre yta. Man bör tänka på att riskerna ökar något när man har fler djur. Därför är mer yta att föredra.

Men det är jättebra att du byter bort gallerburen :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
2008-11-27 10:03
0

Jag har haft 30-40 cm djupt, och oj så bra de mådde!  De utnyttjade hela djupet och ville komma längre ned också ;)   visst är dom svåra att få upp, men hellre det än att de får nå stereotypt beteende

MoaL
2008-11-27 13:15
0

Tack för era svar! :)
Mina små pälsklingar har bott tillsammans i sin gallerbur i drygt ett år, och det har inte varit det minsta gnabb någonsin mellan några av mina gerbiler, varken de jag hade tidigare eller de jag har nu. (Iofs har jag faktiskt haft gnabb mellan ett par honor en gång för några år sedan, men de är väl också de enda.)
Jag har nu satt ned ett akvarium i deras gallerbur som jag har fyllt med ungefär 20-25 cm kutterspån, och oj så lyckliga de blev. :) De begriper nog inte det där med gångar än så länge, men det kanske kommer. Just nu gräver de tills det tar stopp, och då vänder de på sig och gräver åt andra hållet istället, tills de ploppar upp sina söta små huvuden som små murmeldjur innan de fortsätter gräva, och så vidare i den stilen. :) Det här är såklart provisoriskt tills jag har fixat ett akvarium till dem.
Jag har aldrig ägt ett akvarium modell större, eftersom jag aldrig har haft råd till det, samt att jag har flera andra djur där kärlek, tid och pengar också behövs. :) Men nu är jag så less på att gerbilerna ska måsta gå i gallerburen, för det är dels tråkigt för gerbilerna, men även för mig, eftersom det är jag som måste städa upp allt bottenströ de sparkar ut ur buren - för hyfsat tjockt burströ har jag ändå fastän det är en gallerbur. :)

Jag har noll koll på vilka mått ett 200-250 liters akvarium har. Kan du upplysa mig? :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Solaika
2008-11-27 18:49
0

Din provisoriska lösning låter iaf bra så länge :) Du tänker helt klart åt rätt håll.

Mitt 200liters akvarium är 100x40x50cm och 250liters är på 110x50x47cm :)

Skönt att du har killar som är sams iaf :D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

MoaL
2008-11-29 19:11
0

Jag har aldrig haft hanar som har varit osams - jag tycker honor har lättare att bråka än hanar. :)

Tack för era svar!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

CelsiusT
2008-11-30 20:05
0

Gerbiler gräver, i det naturliga, gångar som är ca 170 cm djupa och horisontellt så gräver dom på en yta av 6-8m. Så ju djupare desto bättre! Man säger att en gerbil behöver minst 20 cm luftspalt (från bottenmaterialet och upp till taket), så ett tips är ju att lämna 20-30 cm från taket och fylla resten med bottenmaterial =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

MoaL
2008-12-02 16:58
0

Härligt. :) Tack!

Mvh,
Moa