Ensam gerbil???
Vi har två stycken gerbilpojkar som är drygt 2 år. Nu har den ena blivit sjuk. Det började blöda ur örat på honom o nu verkar han ha problem m balansen, vi ska till veterinär m honom och risken finns att vi inte får med oss honom hem igen :(. Nu undrar jag hur det kommer att påverka den andra hannen? Kan han leva ensam? Jag kan inte så mkt om gerbiler, men vad jag förstått så är dom flockdjur.. Ska man köpa en ny kompis till honom? Snälla kom med råd…
Tråkigt när sådant händer.
Den andra hannen kommer nog att bli deppad över kompisen i några dagar. Gerbiler ska inte vara ensamma. Det bästa vore om du kunde introducera honom med två bebiskillar(ej könsmogna). I alla fall om du vill fortsätta ha gerbiler efter att den sista killen somnat in.
Som du säger är gerbiler flockdjur och mår bäst av att bo med en artfrände.
Jag har själv haft en geril vars kompis dog, han gick runt och letade efter den avlidna första dagen, men efter det var han nästan som vanligt.
Eftersom din gerbil ändå är två år, så vore det enklast om du köpte två små hanar på 5-6 veckor och satte ihop med honom.
Så när han dör, om flera år hoppas vi, blir inte nån gerbil ensam igen.
Lycka till och hoppas att det går bra
-Disa
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Jo, du ska definitivt köpa en liten kompis till honom om din andra lille inte får komma hem. Du kan med fördel köpa två gerbilhanar i 5-6 veckors åldern.
De är mycket riktigt flockdjur och mår dåligt av att vara ensamna,
tråkigt med den lilla, jag håller tummarna! :(
stackars liten. hoppas han klarar sig, annars måste du nog köpa en till gerbil
Instämmer med de andra.
Håller tummarna för den lille!
Mvh Tassy
Hoppas lill stackarn får komma hem igen, och att han blir frisk!

Tack för era svar! Tyvärr fick vi inte med oss våran pojke hem :(. Veterinären tyckte inte att vi skulle prova med gerbilungar till pojken som är kvar… Hon menade att risken för bråk är för stor, och att skadorna kan bli stora. Hon tyckte att vi skulle avvakta och se hur han tar det. Just nu verkar han lugn, men jag tycker så himla synd om honom som är helt ensam, vet inte hur jag ska göra nu…

Din veterinär borde läsa på!! Gerbiler ska absolut INTE vara ensamma! Har ni en pojke kvar hemma är det en utmärkt idé att köpa en eller två små bebispojkar och sätta ihop med honom. Är du osäker på att sätta ihop dem så be om hjälp av någon mer erfaren. Men att sätta ihop bebisgrabbar med en vuxen grabb är oftast väldigt enkelt.
Vad du än gör, lyssna INTE på din veterinärs råd i det här fallet!
Beklagar verkligen den lille som inte klarade sig 
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
när jag köpte min första gerbil på affär i hudik sa dom att dom hälst ska vara ensama sen fick jag veta att dom inte ska det och då köpte jag en till på en gång.

I Tisdags åkte vi o köpte en kompis till Lakrits. Vi ställde först ner den nya gerbilen i buren, men han fick vara kvar i sin kartong. Efter en halv timme släppte vi ihop dom helt, och först gick det bra., men sen började dom slåss som tokar så jag var tvungen att dela på dom. I min förtvivlan satt jag och sökte på detta forum efter råd hur jag skulle göra, och det finns ju så många duktiga Gerbilkunniga här! Det var en som skrev att man kunde prova att släppa ihop dom på neutral mark, tex i badkaret. Sagt och gjort, vi gjorde så, och det gick jättebra!! Nu ligger dom i huset och sover ihop. Jag är så glad för Lakrits skull att han inte behöver vara ensam längre, och att jag lyssnade på er, ist för på veterinären. Tack alla!! 

Ja, har man för bråttom kan det gå tokigt även med hanar. Men va skönt att det gick bra sen :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
åh va bra att det gick vägen, nu har han sällskap för lång tid framöver 
Vad bra! Lycka till med nya killen oxå! ;D

Åh vad glad ja blir när det slutar såhär lyckligt :) Lycka till <3
Vilket underbart lyckligt slut!! har samma problem så… Någon som har tips på bra uppfödare avstånd till uddevalla?