R.I.P Melony
Imorse hittade jag Melony död i buren, trodde först hon sov men hon låg för öppet och jag öppnade och hon var aldelles kall och stel. Galadriel har varit brunstig och jagat henne väldigt mycket, stressade ihjäl Melony tror jag, eller så dog hon av sår jag vet inte om det är det la ut bild i en annan tråd… Varför var jag så dum så jag inte fatta att jag borde ha särat på dom? Saknar Melony så jävla mycket nu… R.I.P Melony
åhh lillgumman….. Vila i frid skruttan
jag saknar henne, varför måsta hon dö? hon var inte ens 1½ år…
usch ja… sånt händer ju tyvärr….. Men hoppas hon får det bra på andra sidan
hoppas jag med, jag är hemma från skolan idag… vet du om det är sår hon har bak vid svansen? går att kolla i min andra tråd
nej men kan ju vara… var länge sen jag såg en död gerbil, men hur ser huden ut?
var ,örk därbak kolla på bilden i min andra tråd.
sen vet man ju som inte om det kom efter hon dött eller före…
mm :( tror du hon dog av stress?
ingen aning.. det får nog någon anna som har mer erfarenhet av dödsfall svara på :)
okej…

hon kan ju ha dött av stress.det kan gå fort om djur stressas ihjäl…var på en djuraffär förra veckan och såg en gerbil ligga död sådär..den hade levt 2 timmar tidigare, men stressas dom mycket kan det vara lätt hänt.

jag kom att tänka på inlägget du skrev i min tråd om brunstig gerbil.
du skrev att ena gömde sig helatiden och att dom levde om. Jag tror nästan helt säkert att dom bråka. att hon kanske var efter henne helatiden. en gerbil brunstar bara max kanske 12 timmar. mina brunstar bara från ca 5 på eftermiddan till nångång på natten.
Du har säkert bättre koll på hur länge de höll på så?
mina har inte jagat sina kompisar på det sättet nångång tidigare.

började dom bete sig så den 25:e? (då du skrev att hon bara ville gömma sig i röret) om hon dog inatt så kanske det inte alls handlade om brunst..lät dom mycket natten till idag också?
jag tyckte det lät lite ovanligt och hemskt ledsen för att jag inte heller visste bättre 

när jag inte kunde se hur det gick till

nä usch nu känns det som om det faktist var jag som missvisa hur det går till på den där filmsnutten..Det är INTE meningen att jag skulle lura någon. som jag skrev är det väldigt ovanligt att dom visar det så tydligt. för dom som inte vet är det viktigt att känna till detaljerna vid brunst.. jag borde ha skrivit till det..dumma jag 
tobias såg du om ev brustiga honan ryckte så i pälsen på ryggen och såg lite allmänt trött ut? att hon som brunsta lyfte baken mot kompisen?
adda min msn y-wing93@hotmail.com
Okej, pratade med Tassy på msn och beskrev det och hon trodde att en av dom brunsta. jag såg aldrig att hon drog nå i pälsen. Melony låg mycket i röret för att få vara ifred och dom har aldrig bråkat förut.
runt den 25:e började det. Jag kan inte så mycket om gerbilers beteende och jag har 1 bok om det osm jag läst och det har inte stått något om brunst i den.
jag hörde inget under natten för jag hade sommnat tidigt :(

Det var inte melony som brunsta?
jag tycker det låter lite ovanligt att det ska gå såhär om nån brunstar..
stora anledningen till att min var så tydlig var nog att hon kände doften av mina hanar.
När jag handparar och har dom i delad bur ser jag brunsten betydligt tydligare än utan doften av hanar.
Jag kan tro att hon tyckte sin kompis var jobbigt om hon var för på, men att dom kan stressas ihjäl låter för mig inte troligt. en gerbil ska väl inte dö om ens kompis brunstar??

jag addade dig =)

men du såg att hon for efter melony? hur länge höll hon på med det?

var det helt lungt mellan dom igår på dagen?
Galadriel var den som brunstade.
Hon gjorde den en kort stund sen var det lugnt mellan dem, jag trodde det hade nåhot med brunsten att göra när jag fick veta om den.
Igår var det som vanligt att Galadriel jagade henne en liten stund sen var det lugnt utan att jag hörde något. men jag var inte i mitt rum igår så mycket som jag brukar. och sen på kvällen var dom lugna och nu på morgonnen var hon död…
Ja det stämmer att Tobias844 hade lite kontakt med mig över msn. Jag sa som såhär att det låter som brunst, men att om det inte slutar efter ett dygn kan det vara någon form av bråk.
Förmodligen var Melody redan sjuk, och Galadriel stötte bort henne. Jag tror även av bilden att dömma att hon har självdött, annars skulle hon vara full av sår.
Jag beklagar sorgen!
Mvh Tassy

kan ju vara så att Galadriel stötte bort henne, men av bilden han visat mig så är hon ju lite kal på rumpan..hon blev ju jagad så jag kan väl kunna tänka mig att hon blev naggad av den andra (päsen bortdragen) och gömmde sig i röret och dött av stress alternativt kombination med sjukdom. Päsen såg ju frisk å fin ut dagen innan sa han. Hon var ju tom lite yngre än galadriel.
Men nu får hon vila i frid.
Hon var äldre än Galadriel

Beklagar verkligen :(
Jag har aldrig hört att gerbiler kan dö av stress. Jag vet att de tål betydligt mer än kaniner som jag vet kan dö av stress. Men så känsliga tror jag inte gerbiler är.
Det låter som att Melony var sjuk sen innan. Det är otroligt tråkigt när de dör i förtid, men tyvärr händer det ju. Jag förstår verkligen att du saknar henne. Hon är bland molnen med alla pälsar som lämnat oss tidigare. Och hon har det alldeles utmärkt där.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
mm. jag grät hela morgonen och jag saknar henne så mycket. Hon fanns för mig när morfar låg döende det var då jag skaffade henne också. hon stog mig väldigt nära.
Nej stakare
Vila i frid lilla Melody
//Elin