bottenmaterial
Då jag har troligen fått astma mot hö & spån. Så undrar jag om det finns nå alternativ för bottenmaterial till gerbiler, ist för spån? Kan man använda kattsandspellets? Och fin sand kan man förstås använda. men det blir ju extremt dyrt. vad mera kan man andvända?
och hur är det med hö som jag har hört mycket olika om. Ska gerbiler ha hö eller ej? =)
Att ge gerbiler hö är inte nödvändigt. Dom flesta gnager sönder det och busar i det, och höet hjälper till att hålla gångarna de gräver stabila, men oftast äter dom inte utav det. Det finns en liten risk att få med ohyra i höet, så många brukar säga att man ska låta bli stt ge det.
Jag ger mina gerbiler en tuss hö rätt ofta, eftersom det är grymt uppskattat. Dessutom får de någonting att göra. De fina mjuka stråna äter de av, annars gnager de sönder och bäddar med. :) Jag tycker visst att man kan ge en tuss hö då och då, eftersom gerbilerna tycker om det så mycket. Risken att få in ohyra är inte särskilt stor.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#2 Fördelen är att de inte behöver hö utan klarar sig precis lika bra med papper. För oss som inte tål hö/halm/gräs är det kanonbra.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jo, självklart. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor