Ang. Ihopsättning..
Hej, jag har en fråga, jag är så ledsen om ni hört detta tusen gånger innan men just nu orkar jag inte titta igenom alla gamla forumtrådar, jag är för nere för det.
Min älskade Lily dog idag, hon blev ihjälbiten av sin burkompis. Nu måste jag sätta ihop burkompisen med en ny gerbil. Har koll på allt med delad bur och sådär, men är det något speciellt man ska tänka på när det handlar om en gerbil som redan bitit ihjäl sin burkompis en gång?
Vill också tillägga att jag är totalt chockad över att något sånt här skulle hända, de är syskon och har levt tillsammans sen de föddes.. De har varit så fästa vid varandra, det gick knappt att ha dom ifrån varandra över huvud taget..
Jag är väldigt tacksam för tips angående det här, eller ihopsättning över huvud taget.
P.S Är det någon som har gerbil-bebisar i södra Sverige? Jag bor i Halmstad.

Oj nej vad hemskt tråkigt..jag har inte någon erfarenhet om att sätta ihop ett nytt djur med en vuxen hona..någon annan vet säkert.
Helt konstigt att det blev så…kanske den undergivna ville ta över och bli dominant och så blev det som det blev.
#1 Ja, jag tycker det är jättekonstigt.. Med tanke på att de var syskon och så tajta.. Men allt kan väl hända antar jag.
Är så fruktansvärt synd för hon var verkligen den sötaste gerbilen jag någonsin sett, hon var så glad och hon tyckte så mycket om människor. Hon älskade att sitta hos mig i sängen och äta solrosfrön medan jag pluggade, eller vara med mig och titta på tv..
Hoppas hon har det bra där uppe…

Usch vad tråkigt :( Hon har det säkert jättebra. Min Ellen gick bort i måndagskväll. Hon är där uppe och tar hand om Lily.
Sånt här händer dessvärre, svårt att säga vad det beror på. Att sätta ihop henne med en bebisflicka behöver inte alls bli nåt problem. Fördelen med att ha honor som inte är lika gamla är att rangordningen blir stabilare eftersom den äldre bestämmer från början utan snack om saken. Du kan alltid be om hjälp om det känns osäkert.
Jag skickar dig ett PM.
Beklagar verkligen förlusten. 
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#2 hmm så hände mina hanar oxå 
//Elin

Hur gammla var/är de? Är det ett vanligt beteende? Eller sällsynt?
De är c:a 6 månader gamla. De är ju ifrån samma kull.
Och jag har ingen aning om det är vanligt att kullkompisar biter ihjäl varandra, jag trodde aldrig något sånt skulle hända, speciellt inte mellan dom två som verkade "ha det så bra".
Det händer ibland att burkompisar (även syskon) ryker ihop och har ihjäl varandra. Vanligast är det när man har 3 honor i samma bur, men ibland händer det även med två, eller med hanar. Det som sker är förmodligen att dom har blivit ordentlgit könsmogna och har inte varit klara med vem som är högst i rang, och sedan gjort upp men ingen har gett sig varav dom fortsätter tills minst ena parten dör.
Det hör definitvit inte till vanligheterna, men som sagt, ibland förekommer det. Att de är kullsyskon spelar ingen roll.
Man kan heller inte döma ett djur som har bitit ihjäl sin burkamrat till ensamhet. Man är skyldig att försöka med ny burkamrat, annars bryter man mot djurskyddslagen. Om det sedan efter ett antal försök inte går, trots hjälp av någon erfaren, då först kan man överväga om gerbilen mår bäst i ensamhet.
Fördelen med en ny bebiskombis är precis som #3 säger att rangen redan är klar från första början.
Mvh Tassy
Självklart ska jag ordna med en ny kompis till gerbilen, har aldrig tänkt något annat.
Det jag är ute efter är enbart tips, om man på något sätt ska bete sig annorlunda för att minska risken att det skulle hända igen. Jag är helt ny när det kommer till att sätta ihop gerbiler över huvud taget, har aldrig gjort det förut..
Tack för informationen!

#8 Du själv har absolut inget ansvar i vad som hänt. Det är deras naturliga beteende eller vad man ska säga. Vi har ju haft lite kontakt och jag tror allt kommer lösa sig jättebra. Du är varmt välkommen att höra av dig om du har frågor, funderingar eller bara behöver prata.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#8 det var inte personligt riktat emot dig, utan allmän information så andra som också läser denna tråd kan få svar. Jag hoppas du int tog illa vid dig för det var inte min avsikt. Jag vill bara vara tydlig med information. 
Det du bör tänka på vid ihopsättningen är att ungen inte får vara över 6 veckor, men inte under 5. När dom är ihopsatta så ska alla grejor i nya hemmet vara nogrant rengjorda så inga gamla lukter finns kvar. Det är bara gamla honan + nya honans lukt som får finnas.
Lycka till
Mvh Tassy

#7 Tack för svaret. Här inne på forumet lär man sig nått nytt varje dag!
Ingen som har några tips om gerbil-kullar som är på G? Gärna i södra Sverige som sagt, bor ju i Halmstad..
Jag har världens problem, jag åker iväg till USA i 6 veckor från den 15e december och framåt. Har gerbilvakt, men jag kan inte lägga ett sådant ansvar på dom, att para ihop min med en ny bebis.
Detta tar emot att fråga, men jag får testa.. Om det är någon som vet att de har en kull på gång och känner att de har tid över att ta hand om min Bebis (hon heter så!) och lyckas para ihop den med en ny, hör gärna av er!
Givetvis ordnar jag med allting och jag betalar självklart för detta.
Förstår om det inte är någon som är intresserad men det är ju alltid värt att göra ett försök. Att få hjälp av någon kunnig att sätta ihop Bebis med en ny gerbil vore guld värt, jag har som sagt aldrig sysslat med sånt förut, och jag är så orolig för att något ska hända.
Tack för alla svar annars! Hade aldrig hoppats på att få såhär mycket respons.

jag har en kull som ska anlända denna vecka, de kommer ju vara leveransklar den 11:e januari. vet inte om jag vågar ge mig på annans gerbil ihopsättning. Men kanske någon annan som kan som bor i närheten? vet inte avstånden mellan norrköping och halmstad, men det är väl rätt långt?
Det är en bit, men inte omöjligt avstånd.
Håll mig gärna uppdaterad, kanske finns det någon annan som kan hjälpa till med ihopsättningen :)
Tack så hemskt mycket för svaret.
Har skickat dig ett PM
Och jag har svarat på ditt PM! :)