Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 829 ggr
Speakslow
0

Tunnlar - bra eller dåligt?

Hej :) Jag köpte en gerbil för lite mer än en månad sen, och trivs otroligt bra med henne, men jag känner mig elak som har henne ensam och har sedan en tid tillbaka tjatat om att få köpa en till. Problemet är att min mamma säger tvärt nej för att de sprätter spån utanför (hon är pedant), och säger att om jag lyckas hitta en ny bur där de inte kan sprätta så får jag ha en till.

Många verkar ha akvarium och det låter som en bra idé, MEN, jag läste att ibland när de bygger sina tunnlar så kan de rasa igen, eller så blir de sjuka och dör utan att man märker det eftersom att de har gömt sig i en tunnel :/ Men det är väl inte bra att ha för lite spån så att de inte kan gräva tunnlar alls?

Vill gärna ha tips på andra boende-former om ni vet någon :)

PunkFisk
0

Jag tycker absolut att du ska köra på ett akvarium! Att dom ska gräva tunnlar är bara naturligt och igentligen helt ofarligt, dom ska faktiskt igentligen kunna gräva tunnlar för att kunna få må bra!  Att ha en gerbil ensam är inte alls bra, håller tummarna för att det kommer gå bra!

tjiggit
0

Jag håller med PunkFisk, ett akvarium är jättebra om du inte vill ha spån på golvet. Dessutom kan man ha mycket spån som de behöver för att kunna gräva tunnlar vilket de mår bra av. Jag tror inte heller att det är något större problem att de skulle bli sjuka o dö i tunnlarna, det är nog större problem att de skulle må dåligt av att leva ensamma utan möjlighet att gräva och utan kompis då de är flockdjur och behöver en kompis för att må bra och vara lyckliga.

Hoppas verkligen att du får en kompis till din ensamma gerbil! En ensam gerbil kräver mycket mer tid av dig än en som har en kompis som sällskap! Tänk bara på att läsa på hur du skall göra för att sätta ihop dem, mer info om det finns på SGF's hemsida

Speakslow
0

Ja, har läst massor om det, men när vi köpte henne sa djuraffärsinnehavaren att det inte alls gjorde något om hon var ensam :/ Sen gick jag hem och läste ännu mer och nu börjar min mamma låta sig övertygas…

Nu ska jag bara hitta ett billigt akvarium :S

PunkFisk
0

Så bra! dfolk som jobbar i djuraffärer borde gå en minst sagt grundläggande kurs i vad de olika djuren har för behov, annars borde inte djur få säljas i en sådan affär. Min åsikt i alla fall.

tjiggit
0

Jag håller med dig PunkFisk :)

Speakslow
0

Jag pratade med ägaren till djuraffären igen. Hon sa att akvarium inte var bra för då finns där ingen luftcirkulation? :/ Finns det någon sanning alls i detta eller borde jag helt enkelt sluta fråga henne om råd? ^^,

emmsaaan
0

#6 Det kommer i luft om man har t.ex nätlock. Det är till råttor som man inte ska ha akvarium för deras urin luktar starkt. Det är vad jag tror iaf. Nästan alla har akvarium till sina gerbiler & det funkar bäst.

Och så kan du hälsa din mamma att gerbiler måste bo minst två & två, annars är de olyckliga.

tjiggit
0

Jag hade hellre lyssnat till Svenska Gerbilföreningen och deras rekomentationer om jag vore du. Jag har också hört att det inte skulle vara bra med akvarium på grund av dålig luftcirkulation, men jag tror det handlar om väldigt smala och höga akvarium. De flesta jag känner har akvarium till sina gerbiler och jag har inte hört om några dödsfall pga dålig cirkulation. Adressen till Svenska gerbilföreningen hittar på här :) Lycka till med ditt fortsatta gerbilägande!

fridelfina
0

Det är nog bara små pyttebebbar som kan komma bort i spånet…

När de blir större och gräver gångar som rasar så kravlar de bara upp ur spånhögen!

Pose-idon
0

Du borde nog sluta fråga den där ägaren om råd ;) Hon värkar inte kunna så mycket -.-

//Elin

EmmaG
0

Tråden är ju över ett halvår gammal ju >_<

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Tassy]
0

#11 fniss Flört

filuraren
0

Det är något som gerbiler kan :P har inte förstått på ett år hur dom klarar att bygga tunlar och bon u´tan att det rasar!

[Tassy]
0

Trådem är gammal som gatan, därför bommar jag igen den nu, den har gjort sitt.

Inlägget är låst för nya kommentarer