Biltemas blästersand
Vi va till Biltema idag för att fylla på sandförrådet. Det fick vi dock låta bli med. Av nån anledning har Biltema fått för sig att blästersanden "inte håller måttet" och dragit tillbaka den rena sanden. Det enda som finns på biltema nu är blästersand med tillsats av aluminium. Så just nu måste ni kolla noga på sandsäckarna så ni får rätt sand. Vi löste det genom att gå till Jula och köpa sand där istället. Den är 0,2 - 0,7 mm och utan tillsatser så den fungerar utmärkt den oxå. Men jag vet ju att alla inte har tillgång till Jula hur som helst.
Jag hoppas dock att Biltema tar sitt förnuft till fånga för de har en sand som är lite finare. Hojtar till så fort jag vet mer.. det går ändå åt typ 3 kg per dag här.. typ.. så vi köper sand ganska ofta. :D
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
tack för infon :)

hur mycket kostar julas sand?

Tänkte det är bra att vara lite uppmärksam.. de små tokstollarna käkar ju sand så aluminium är ju inte så värst bra för dem att få i sig :/
Does it become a walk?
/Ida

49:-/ 25 kilo.. så ungefär samma som Biltema :)
Does it become a walk?
/Ida

Aha säljer de på jula. Det har jag ju nära(Eller är det rusta?). Är det blästersand där med eller?

Jula har du i Barkarby säger gubben min så gå dit du. Ja, det är blästersand oxå. I Västerås hade dom det på lagret så fråga efter det istället för att kuta runt o leta ;)
Does it become a walk?
/Ida

Vad billigt! Här på djuraffaären kostar 10 kg typ 99 kronor…
Vi har nog ett Jula på södra sidan sthlm, har jag i alla fall för mig att jag sett nånstans efter E4:an…*swisch… ut på google och söker jula-tralallala* 
Jag köpte själv en säck på biltema för typ 1 vecka sen. Kollade på påsen nu men det står bara blästersand, 25 kg och kornstorlek. Inget annat alls. Är den ok då? Om det är några tillsattser måste det ju stå…

#7 Här på djuraffären tar dom 25:-/kilot så det va definitivt inte aktuellt för vår del.
#8 Det ska inte vara någon fara. Vi köpte vår förra säck för max två veckor sedan och då fanns den vanliga. Det måste alltså vara helt nyligen som de har tagit bort den. Står det inget om tillsatser så är det inte det i heller.
Does it become a walk?
/Ida

Ja då var det ett Jula iallafall! Då måste jag prova att köpa sand där:D Jag köper everclean men det är väldigt dyrt.
#9 Vilken tur! Jag är beroende av den sanden juh! ;) Det går ju en del sand här hemma lixom och köpa på djuraffären är inte en bra lösning. Ska kolla in Julas sand nästa gång det är dags! :)

#10 Blästersanden är guld värd tycker jag. Den funkar bra åt djuren o det är billigt o bra när det går åt såna mängder som det gör här :)
#11 Eller hur.. vi gör av med i genomsnitt 2 kg per dag skulle jag tro.. om det räcker. :) Att köpa sand för 25:-/kilot fungerar inte riktigt då. Men du kan kolla om Biltema har återfått vettet o tagit in sin braiga sand igen först.. annars är Julas ett bra alternativ!
Does it become a walk?
/Ida

OOjj! TVÅ kilo sand per dag!!! Hur många gerbisar har du Solaika? Här byter vi var/varannan dag och då går det ca 3 dl delat på två sandskålar.

Vi har 14 stycken här hemma.. 6 sandskålar som får ny sand varje till varannan dag beroende på hur mycket de har skitat ner. Så det går åt fort här ^^
Does it become a walk?
/Ida

Suck.. Nu har Jula i Västerås slut på sin blästersand och får inte hem mer förrän i november
Biltema har fått för sig att blästersanden ska packas om och säljas som akvariesand. Så den bör alltså återkomma men förmodligen till ett högre pris. Tomtar *muttra*
Idag har jag varit på sandjakt.. ringt runt och åkt runt till alla möjliga och omöjliga ställen men antingen har dom ingen sand alls eller så har dom metalbläster. Baaah
Det slutade med att jag åkte till djuraffären o köpte 4,5 kg sand för 25:- kg bara för att djuren verkligen va tvugna att få ny sand idag. Nu har alla fått och det jag köpte är tvääärslut.
Mina föräldrar har fått i uppgift att kolla Jula i deras stad. Sambon ska köpa på Swedol i Västerås och så har jag beställt en 25 kg säck med chinchillasand på djuraffären. Dyrare än de andra ställena men ändå hyggligt bra pris. Jag får ge nånstans runt 115:- för 25 kg. Bättre än 25:- för ETT kilo :)
Does it become a walk?
/Ida

Vad är det för speciellt med chinchillasanden? Vi har flyttat och hittar inte nån djuraffär ännu som har vanlig sand. Har ett Jula här men jag kunde inte få hem 25 kg….
Det jag märkt med chinchillasanden är att den luktar inget alls och det blir inte blöt som den andra sanden blir av gerbilernas kiss.

Den är ju otroligt mycket finare än blästersand. Men annars tycker jag inte det är nån skillnad mot blästersanden.
25 kg är ju inte helt lätt att få hem.. bil är ju att föredra ;)
Does it become a walk?
/Ida

Kolla även efter tvättad sandlådsand, fungerar det minst lika bra = )
Är desamma som det man kan hitta i djuraffärer under namnet Rådasand. Jag tror det är på Bauhaus som jag köper 20 kg säclar för 39:-

Jag gillar inte rådasanden.. tycker den är för grov. Mina djur föredrar så fin som möjligt, men det kan ju bero på att de är lite bortskämda kanske.. jag vet inte 
Does it become a walk?
/Ida
Rådasanden är det den här som är lite grusig? ;) Eller är det en annan jag tänker på…

Rådasand är ungefär som sandlådesanden.
Does it become a walk?
/Ida
Är verkligen blästersanden från Jula bra för gerbilerna?
Det står att den innehåller kvarts och att det är farligt vid inandning. Är det någon som vet att detta inte är någon risk för de små liven?

Kvarts är en bergart och jo, visst kan det vara farligt vid inandning.. men det är mycket annat oxå. Jag har den finaste sanden från samma företag som gör Julas sand.. och det står samma sak på den. Då är den ändå lite som damm och säljs som chillasand.
Det är när man använder sanden som just blästersand som det är farligt eftersom det då kan vara stora mängder. Men för gerbilerna är det absolut ingen fara.
Does it become a walk?
/Ida
OK, tack!
Jag har även hittat följande sand via en länk på ett annat forum:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=365&cat=563&page=1
Mycket finare än Julas sand, 0,01 - 0,05 mm och bara 99:- / 25kg. Lite dyrare än Julas men å andra sidan är den enligt de som testat lika fin "om inte finare" än den chincillasand de köpt i djuraffären.
Bor man i Stockholm har de även en "Stockholmstur" där de kör runt på bestämda platser och levererar varorna vid vissa bestämda tider/datum så slipper man frakten…

Det där såg ju spännande ut. Vingåker är ju inte katastrofalt långt härifrån. Det måste jag kika vidare på.
Does it become a walk?
/Ida

#19 Och jag tycker att chinchilla är alldeles för finkorning och dammig… gissar att bläsersand är ungefär desamma. Har dessutom hört om en hamster som blev sjuk och dog av blästersanden pga. av nått gift det var i?
Mina hamstrar och likaså gerbiler har äver ratat chinchilla sanden och nån annan finkorning sand jag hitta. Hamstrarna som alltid annars "går på låda" så duktigt dissar chinchilla sanden totalt och gerbilerna vill inte alls bada i det…!
Tur att smaken är som baken, bara gerbilerna har det bra så = )

Chillasanden är lite på gränsen tycker jag oxå.. men de gillar den alltså får de den.. men jag blandar upp med lite blästersand. Den finaste blästersanden är inte riktigt lika fin som chillasanden heller.
Det finns blästersand med tillsatser därför är det viktigt att kolla upp så man vet vad man ger dem. Ren blästersand finns det inga gifter i.
Does it become a walk?
/Ida
Vi har just köpt blästersand, på Jula, men det står att det är farligt vid inandning och innehåller typ kvarts, är det farligt??

#29 Se inlägg #24
Does it become a walk?
/Ida
Tycker denna tråd är värd att upp-puttas lite, jag visste inte om detta förens nu! *suck* Jag som tyckte att det var så bra att köpa på Biltema… Aja, har fortfarande sand kvar, får kolla sedan hur läget ligger.. :S
Här kostar 1,9 kg chinchillasand 59 kronor! (alltså nästan 30:- per kilo!) ;S Det tycker jag är lite väl.. Skulle inte ha råd att köpa den sanden, så det vore hemskt sorgligt om Biltema svek mig nu :'S
Jahopp, nu ser jag att de har höjt priset med 6 kronor också.. Inte världens katastrof kanske men det blir ju en slant i längden :/
Som det ser ut nu är biltemas blästersand tillbaka på marknaden igen 
#33: Wiiie! :D Vad bra!!
Hoppas det håller sig så också ;)
japp 

Så biltemas blästersand går alltså att använda nu? :S
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
#36 ja, de har bytt leverantör nu.
kolla innehållsförteckningen för säkerhetsskull.

De har kvar aluminiumsanden.. se till att ni tar rätt säck! Men tar ni fel så ser ni det jättesnabbt för aluminiumsanden är gråsvart.
Does it become a walk?
/Ida
Jippi var och köpte två säckar idag, vill inte riskera att bli utan igen!

Tänkte på det här med kvarts.. Mina äter sanden och hur farligt är det då?

Kvarts är en bergart, alltså den sten som sanden är gjord av. Alltså inte farligt. Det står högre upp i tråden om du läser lite. :)
Does it become a walk?
/Ida

missade jag……