Färg!
Det ser ut som en lilac 
Vad har föräldrarna för färger?
aha :)
nja, båda föräldrarna är svarta, så jag blev lite fundersam när de fick en ljus bebis
en lilac är en rödögd svart. Den röda ögonfärgen bleker pälsen en del också.
Så ja med största sannoliket är det en lilac.
haha, tack så mycket *^^*
#6 Varsågod
#5 jag vet att du också kan 
#8 hojta till om du vill att jag ska lära upp dig
börjar bli varm i kläderna nu, många vill lära sig genetik 

Tassy: HOJT! :D För fullt ja me ;)
#10 och #11, har öppnat en ny tråd om detta nu, gå in och anmäl er 

Jag fick också en sådan "grå" liten bebis för ett tag sedan och båda föräldrarna var svarta :s.. Så där vart jag också fundersam. Men nu har jag fått svar jag med^^ haha
Gerbilen på bilden ser lika dan ut som min ( fast i miniatyr^^ ) fast med svarta ögon.

#16 Ja jag fick en sådan , har henne kvar ännu då jag inte vill sälja henne för vet inte säkert vilken färg det är.
En grå liten gerbil, svart svans och svarta ögon.
Har du bild #17?
#17: Kan det vara en burmese/siamese du har…? De kan ju skifta lite i grått, också har de ju sina mörkare colorpoints :) Fast kanske inte…

Tänkte på slate… Men de är ju så mycket mörkare. :/

Oj, vilken söt en :) Kollade på SHF:s hemsida, men det fanns ingenting som såg ut som den där ungen… 
Det är väl en burmese? Eller ser jag helt fel? =P Eller det kanske är skuggan från den andra ungen…
Åh, jag ska inte gissa mer nu ^^

Jag tycker också att det borde vara en burmese då hennes "låtsas syster" ur en annan kull (andra föräldrar ) såg exakt lika dan ut men den andra tjejen fick sina points mycket tidigare.
En annan sak jag funderat över är att tjejen som jag vill veta färgen på är så mycket mycket mindre än sina syskon. Ska ta en bild på henne imårgon tsm med hennes syster som är kvar från kullen så får ni se.
Det kanske är så att hon är efterblivet eller någe? :S låter jätte konstigt men kan inte tänka mig något annat.
Men att en svart+svart kan få en burmese/siamese låter ju inte heller rimligt :S..
Kanske ska göra en annan tråd för de här frågorna eller så? =)
Eller.. Det kanske kan vara en burmese? De får väl inte colorpointsen förrän de är lite äldre..? 
#26: Vet inte om jag kommer ihåg rätt nu, men om en svart gerbil bär på cb-genen så kan den få burmesebebbar. En burmese är ju en blekt svart, om jag minns rätt.. Kan vara helt ute och cyklar nu ^^
Det kanske är så att båda föräldrarna måste bära på genen.. Recessiva gener ska det väl vara dubbelt upp av för att det ska bli nåt synligt resultat… *Ropar på Tassy!!*
Putt! Tassy? =P
haha, jag är här nu *sätter mig och läser tråden*
Bra ;)
#28 ja, du tänker helt rätt.
En colorpointfärg är det, men jag kan inte svara på vilken utan att veta om flera färger i släkten. Vad för fäger har mor/farföräldrarna?

Jag köpte två svarta föräldrar i en djuraffär nämligen,
Och det jag vet utifrån det är att äffärsägaren själv föder upp gerbiler och säljer och han har ändast svarta och gråa gerbiler som han föder upp. Med grå menar jag då typ Grey augoti ( minns inte riktigt färgen, minns bara att dom var gråa)
Längre än så kan jag inte komma mer än att föräldrarna är svarta.
#33 okey, det går inte att säga exakt vad det är du har då, men en colorpoint är det som sagt. Rent gissningsvis skulle jag säga att det är en colorpoint slate eller en burmese.
#32: Oh, det tar sig