Matfrågor
Hej allesammans!
Har surfat runt på sidan de senaste dagarna och inser hur mycket kunskap det finns här och det pinsamma i att jag kan så lite. Så nu tänkte jag ställa alla frågor som jag har i mitt huvud kring mat och hoppas att jag kan få svar.
- Äggpulver. Var får jag tag i det?
- Barnmat. Värmas innan det serveras? Eller ge det otilllagat?
- Ägg. Kokas eller ges rått?
- Pannkaka. Är det bra? Har fått uppfattningen om att mjölk inte är bra.
Det var nog allt för stunden. Hoppas jag får svar.
äggpulver- finns i zoobutiker bland fågelmaten
barnmat- är det fruktpuré/grönsakspuré så ge kallt, mat kan du värma lite, typ kroppstempererat.
ägg- kokas pga salmonellarisken.
pannkaka- du kan göra laktosfria pannkakor utan salt. Annars är det så liten mängd mjölk att det inte gör någon skada. Pannkaka ska ju bara ges som tilläggsfoder (precis som allt det andra i denna lista
)
Mvh Tassy

#1 Är gerbiler särskiljt känsliga för salmonella? Hur stor är risken för salmonella? (tänker på att man ger råttor ofta okokt ägg)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
#1 Är det ett måste att värma barnmat?
Mina brukar få alla möjliga barnmatssorter kallt, utan att jag värmer dom.
Är det någon fara?

#3 Nej, det är inte alls nån fara. Eftersom man kan ge barn barnmaten kall så visar det att det inte finns några smittoämnen i barnmatsburkarna oavsett om de inte är uppvärmda. Så fortsätt ge kallt du om de gillar det.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#2 gerbiler är känsliga mot det mesta, så bättre ta det säkra före det osäkra. De är inte lika tåliga som varken möss eller råttor. Hur stor risken är kan jag inte svara på, men jag tycker det är dumt att ta onödiga risker. 
#4 Okej, vad bra ;)
Dom älskar pasta och kyckling sorten ;P
Det är nog deras favoritmat ^^