Lite frågor om allt möjligt :-)
Hej,
Har två Gerbilkillar hemma, de bor i ett akvarium efterom de sa på djuraffären att de äter upp duna burar när jag tänkte köpe en sådan bur. Hur stora akvarier/burar har ni till era??
Vad har ni för extra leksaker, mina har ett stort sandbad, Två "stockar" med hål i och massor med hö (som är kul att studsa runt i) Men jag vill ha lite mer tipps.
Vad får era att äta och hur fick ni era handtama??
Jag vet hur jag ska sköta om dom så jag är inte helt dum i huvudet :-P men vill gärna ha fler tipps :-)

Hur stort akvarium har du? Alla gerbiler äter inte plastburar men akvarium är helt klart bäst. Det minsta mina bor i är 130 liter, fast det är en plastlåda. Minsta akvariet är på 160 liter och de största är på 250 liter.
Leksaker.. jag har gungor hos ett par, fast de gräver mest ner dem och gnager på dem.. träbroar, träbord, trähus.. sen får de kartong och toarullar och annan kartong som de gnager ner i beståndsdelar. Det bästa sättet att aktivera dem annars är ju att ta upp dem och låta dem vara med tex när man tittar på tv eller göra ett rum gerbilsäkert så de kan springa på golvet.
Hö har jag inte alls till mina dels eftersom jag inte tål det och dels för att de inte behöver det. Jag ger toapapper istället som de river i smådelar och boar och leker med.
Vad får de att äta.. jag blandar min egen mat åt dem.. Pretty pets som grund sen har jag olika sädesslag, puffat ris, dinkelpuffar, qinoapuffar, ärt- och bönplättar och annat smått och gott. Undviker solrosfrön och sånt men lite såna saker slinker ner det oxå. Sen har jag ett par som är lite känsliga och smala.. de får inga solrosfrön däremot får de kokos och ganska mycket vetegroddar och nötter.
Mina har varit handtama från början eftersom de kommer från uppfödare. Men annars är det tid och tålamod som gäller. Ha godsaker i handen och låt dem äta. När de sitter i handen kan du lyfta den en liten bit åt gången tills de sitter kvar. Du märker när de börjar bli trygga med att bli upplyfta. En del kliver inte upp frivilligt, alla mina gör inte det, men man märker när de vill upp för de sitter still och väntar på att bli upp-plockade. Det viktiga är att lära dem att handen inte är farlig utan tvärtom spännande.
Lycka till :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tack för ditt svar :-)
Det är 100 l tror jag, ska ha det tills de är lite större då ska jag byta till minst 200 l, men hittade inget så stort nu som jag var nöjd med tyvärr.
Jag håller på och gör ett rum "säkert" men du kanske har tipps om hur jag ska göra det? Är inte säker på vilket matrial som är bäst att ha vid hål och liknande då de gnager på allt.
Dessa kommer oxå från uppfödare, men har dock varit i en affär i en vecka då hon inte "blev av med dom". Men ändå är de lite "spralliga"och har inte tid att ens kolla på min hand. 
Men med tålamod ska det nog gå, men ja är lite "bortskämd" av min dvärghamster som var hur go och tam som helst från första dagen. 

Vi har valt att ha våra djur med oss i soffan så inget rum här är gerbilsäkert. Jag har en tekniktokig sambo så vi har alldeles för mycket sladdar överallt för att det ska funka.
Men även om du släpper dem mer fria i ett säkrat rum så måste du ju ändå ha koll på dem. Då kan du hindra dem om de gnager på något. Enda materialet som stoppar dem annars är ju metall :)
Du ska se att det löser sig med tid och tålamod. Hur länge har du haft dem och hur gamla är de?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag har inte haft dem länga, ca 2,5 vecka. Men man vart ju bortskämd av att ha en hamster som älskade handen från första stund :-) Sen vill jag göra rätt från början :-)
Jag har ett rum helt utan kablar och sådant, Ska bara sätta upp ett "stängsel" så att jag inte behöver oroa mig i alla fall. Sen kan jag sitta där och kolla på dom i evigheter :-P

Låter mysigt :'D