Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 679 ggr
emwa
0

Kan uppfödare berätta?

Hej. Jag är gerbilintresserad, har två stycken busfrön här hemma. Jag funderar på att starta en liten uppfödning i framtiden och jag skulle vilja veta lite allmänt vad ni tycker om att föda upp. Tänkte därför be er uppfödare (även andra om ni vill) att svara på mina frågor.

**1. Vad är det bästa med att föda upp?
SVAR:

2. Avlar du för att få fram fina avelsdjur med speciella färger, eller vill du få fram gerbiler med underbart temperament?
_SVAR:
_
3. Vad är det roligaste som har hänt i din uppfödning?
_SVAR:
_
4. Var finns din uppfödning, vad heter din hemsida och vilka färger är vanligast hos dig?
SVAR:

5. Slutligen, vilket pris tycker ni är lagom för en gerbil med bra stam?
SVAR:**

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Kimmie
0

**1. Vad är det bästa med att föda upp?
**Jag tycker det bästa med att föda upp är att man hela tiden får se en utveckling, inte bara ha en massa söta ungar hemma utan att man tillslut kan vara med och påverka sina linjer och göra urval för att få fram de gerbiler som lämpar sig bäst som husdjur

**2. Avlar du för att få fram fina avelsdjur med speciella färger, eller vill du få fram gerbiler med underbart temperament?
**Min uppfödning är inriktad på bra temperament, en agouti kanske inte alltid är det populäraste bland kunder, men hellre en genomsnäll agouti än en gerbil med dåligt temperament som har fin färg

**3. Vad är det roligaste som har hänt i din uppfödning?
**Det är mycket, men bland annat när jag fick fina och lugna ungar efter min hane från Estland

**4. Var finns din uppfödning, vad heter din hemsida och vilka färger är vanligast hos dig?
**Min uppfödning finns i Eslöv, mitt i skåne och jag har en massa blandade färger hos mig. Min hemsida är http://www.freewebs.com/jupitersgerbiluppfodning/index.htm

men den är inte uppdaterad på ett tag, får ta tag i det :)

**5. Slutligen, vilket pris tycker ni är lagom för en gerbil med bra stam?
**Det beror lite på hur gerbilen är, hur dens bakgrund osv är… men en gerbil med bra stam och bra temperament brukar jag ta runt 100 kr för.

Lycka till! Tänk bara på att läsa på riktigt mycket innan du börjar föda upp :) Kimmie - Jupiter´s gerbiluppfödning

isafisa
0

1. Vad är det bästa med att föda upp? SVAR: Det bästa är nog att få vara med ungarna från dag ett och få följa dem genom livet :) Man ser verkligen hur mycket de liknar föräldrarna och man får se hur de lär av sin mamma och pappa.

2. Avlar du för att få fram fina avelsdjur med speciella färger, eller vill du få fram gerbiler med underbart temperament? SVAR: Underbart temperament i första hand, och iochmed det olika temperament. Alla tycker ju inte att den lugna mysiga är bäst, själv föredrar jag de pigga nyfikna och sociala som bara vill hänga med överallt :)

3. Vad är det roligaste som har hänt i din uppfödning? SVAR: Har ju bara haft en kull, men det roligaste hittills har varit att ha varit en del av deras liv och att bli påminnd om att genetiken är något som kan bete sig urkonstigt ibland, mycket hänger på slumpen.

4. Var finns din uppfödning, vad heter din hemsida och vilka färger är vanligast hos dig? SVAR: Min uppfödning finns i Luleå. Min nuvarande hemsida heter  http://www.freewebs.com/barslingans , men kommer inom kort byta då jag byter namn till Norrskens Gerbiler.  De vanligaste färgerna hos mig…. Black, Nutmeg, Burmese, Siamese och PEW. Siktar på mångfald, inte lätt att få sålt gerbiler i samma fäg här i norrland :)

5. Slutligen, vilket pris tycker ni är lagom för en gerbil med bra stam? SVAR: Runt 100 kr brukar väl vara vanligast. Dock brukar jag uppmuntra köparna till att ta 2 st, då det är viktigare för mig att de får bra hem än att jag får pengar. Alltså drar jag ned priset om de sälj 2 tillsammans eller om jag vet att de hamnar hos en bra person :)

emwa
0

Tack för svaren! Självklart kommer jag att läsa på. Gör det redan. Kommer nog inte bli någon uppfödning förrän 2009, om det ens blir då. Det gäller att vara förberedd :)

[kaniner och gerbiler]

isafisa
0

#3 Vad roligt att du ska börja föda upp :) Verkar vara många som är i startgroparna, så kul att gerbilintresset sprider sig!  Lycka till med allt!

Eternity90
0

Vad är det bästa med att föda upp?
SVAR: Att få vara med att påverka en art. Men det bästa är att se en gerbils utvecklin från ung till gammal. Ingen gerbil är det andra helt lik.

2. Avlar du för att få fram fina avelsdjur med speciella färger, eller vill du få fram gerbiler med underbart temperament?
SVAR: Min första piotering är bra temprament och det hoppas jag att alla uppfödare se över när de avlar. För mig spelat det ingen roll vilken färg gerbilen har, vilken stam eller hur ovanlig den är om gerbilen inte är trevlig. Sådant vill jag inte föra vidare.

Men jag håller på med vissa färger men det kommer ALLTID i andra hand. Och sedan spelar det en viss roll att gerbilen ser bra ut, lång svans, runt ansikte, och bra storlek

**3. Vad är det roligaste som har hänt i din uppfödning?
**SVAR: Det är svårt att svara på.. Hade en unge som var helt underbar men han dog i en olycka,brukade sova i ens kläder.

Men sedan kan gerbiler allmänt gör knasiga saker. En unge sov när man lyfte upp han och vaknade inte förren efter två minuter och gäspade stort. Snacka om sömntuta.

4. Var finns din uppfödning, vad heter din hemsida och vilka färger är vanligast hos dig? SVAR:

Heter Sjöutsiktens gerbiluppfödning och kommer vara reggad inom snar framtid. Mina färger är: DEH, Nutmeg, Silver Nutmeg och diverse. ibland får man fler färger av en som man inte ens är inriktad på.

hemsida: http://www.freewebs.com/sjoutsiktensgerbiler/index.htm

finns i malmö

SVAR: 100kr och inte mer än 200kr. Lägst pris är 50kr, men är välldigt lite för en fin gerbil.

emwa
0

#4 Det är inte säkert att jag ska, får nog inte för mina föräldrar (bor ju fortfarande hemma). Men det är säkert att inom tre år så rullar den nog igång iallafall :) Tack!

[kaniner och gerbiler]

Gerbilflicka
0

1. Vad är det bästa med att föda upp? SVAR: Att få vara med och påverka! Sen att få se bebisarna växa upp och få följa linjera i så många generationer.

2. Avlar du för att få fram fina avelsdjur med speciella färger, eller vill du få fram gerbiler med underbart temperament? SVAR: Jag avlar endast på temperament, förutom min mold-avel som jag har som ett bevaringsprojekt. Såklart är temperament viktigt där också men i resten av min avel väljer jag inga djur efter färg.

3. Vad är det roligaste som har hänt i din uppfödning? SVAR: Att jag kan se framsteg jag hoppades på när jag började! Är inne på generation nr.5 nu och det har inte gått jättesnabbt, men det är så jag vill ha det också.

4. Var finns din uppfödning, vad heter din hemsida och vilka färger är vanligast hos dig? SVAR: Min uppfödning finns i Jakobsberg, norr om Stockholm. Min hemsida är http://www.orions.info.se.
Jag får de flesta färgerna i min uppfödning eftersom jag inte föder upp efter färg längre, utom colorpoint och dilute. Orange mold och rödögd orange mold hör till favoriterna, men annars tycker jag alla färger har sin charm! :)

5. Slutligen, vilket pris tycker ni är lagom för en gerbil med bra stam? SVAR: Runt 100-150kr tycker jag är helt klart rimligt för en sällskapsgerbil. Själv skulle jag inte backa på att köpa en gerbil för 300kr eller mer heller om det va en riktigt fin avelsgerbil. Min estniska agouti t.ex, hon är helt ovärderlig - både genetiskt sätt och personlighetsmässigt. :) Hon kostade 200kr, men hon hade lätt varit värt det dubbla. Utan att tveka!

emwa
0

Tack!

[kaniner och gerbiler]

sasha-
0

1. Vad är det bästa med att föda upp?
_SVAR:
_Det tycker jag är när man ser att det fina hos föräldrarna har ärvts ner till deras unge.

_SVAR: _Kombination. Jag skulle aldrig avla på någon som var aggresiv eller hade dåligt temperament på något vis. En snäll gerbil behöver dock inte vara just en sån som sitter helt stilla i handen, utan en glad, nyfiken gerbil som springer runt och utforskar omgivningen. Men jag har valt att mest köpa gerbil med färger som går ihop. Sen behöver man ju givetvis inte få samma färg på alla kullar.

3. Vad är det roligaste som har hänt i din uppfödning?
_SVAR: _Det var ganska komiskt när jag var tvungen att importera en hona för att få några ungar:-P Ingen av mina två svenska honor ville ta hand om några barn.

4. Var finns din uppfödning, vad heter din hemsida och vilka färger är vanligast hos dig?
**SVAR: **Orgonas gerbiluppfödning och den finns i Sthlm. Uppfödningen är registrerad i SGF. Min hemsida är www.orgonas.info.se och jag föder upp colorpoint, men det komemr väl att bli något undantag ibland.

_SVAR: _Jag tar 125 kr vilket jag tycker är vettigt. Om man inte har råd med en sån summa på ettt djur kommer man förmodligen att ha svårt att ha råd med mat till det och annat.