Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1386 ggr
Sashhi
2008-11-05 18:47
0

Burmaterial

Jo, hade gerbiler som mindre och har blivit riktigt sugen på några igen. Dock är min mamma allergisk mot spån, och vi fick sälja de andra gerbilerna pga av det.

Finns det annat burmaterial man kan ha än spån som de kan gräva tunnlar i ?

// MVH Sara från kanin.ifokus.se

Not your mom, not your milk.

Solaika
2008-11-05 19:00
0

Nej, det finns egentligen inget annat de kan gräva riktiga gångar i. Att ha annat burmaterial går utmärkt men då måste du se till att du har ihåliga "stockar" och tjocka papprullar och annat så de får gångar ändå.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Cezix
2008-11-05 19:03
0

Efter en tids frånvaro är man mer eller mindre tillbaka (dock i mestadels lurk-närvaro ) :)

Skulle själv rekommendera toalätt. Har alltid haft det till mina gerbilpojkar och har man bara tillräckligt mycket utav det så kan de gräva finfina gångar i det bottenmaterialet :)

[Tassy]
2008-11-05 20:29
0

#2 nu blev jag riktigt nyfiken, hur går det till? Tuggar dom till toalätten först?

Sashhi
2008-11-05 20:48
0

Blir kanske Toa-Lätt då om jag skaffar gerbiler då. Andvänder ju det till kaninerna också.

Eller sand funkar väl också? Men jag tror Toa-Lätt med toarullar och annat "krimskrams" ska funka. :)

burmesee
2008-11-05 21:01
0

Nu när mina gerbiler ska få bebisar så har jag också toalätt, och det stoppar dem inte från att gräva ;)
Jag har ganska mycket toalätt men de gräver helt enkelt gångar utan att tugga sönder eller göra något speciellt med ströet

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Cezix
2008-11-05 21:17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Brukar oftast börja med ca 1½-2dm tjockt lager i buren (har akvarium så det underlättar - men skulle även funka med duna =) ), sen så fixar dom själva en blandning av toa-lätt, hö och en hel del toarullar och kartonger :) = Vips! Tunnlar…
Efter ca knappt en vecka från städdagen så har de lyckats få till så här mycket(se bild, ignorera gärna blixten mitt i den. )  av både uppgnagda toa-lätt bitar, och ovannämda. Så nog funkar det prima alltid =) Även om vattenskålen fick bytas mer än lovligt ofta (har dock numera en vattenflaska till dem som fått förbli hel! Woho!)  pga bomaterial i den hela tiden. XD

[Tassy]
2008-11-05 22:02
0

aha, nu är jag med!

Mina har aldrig lyckats få till gångar i toalätt, så jag blev nyfiken :)

Cezix
2008-11-06 16:50
0

Mina lyckas fixa gångar i litet olika riktningar ^^; Just nu håller de på och tillverkar ännu mera bomaterial av ytterligare en bit kartong :p

Otaku
2008-11-06 19:10
0

Ett tips, toa-lätt luktar inte alltid så gott. Så då kan man vädra säcken innan man börjar använda det. :)

Mvh Vinetta

Sashhi
2008-11-06 22:36
0

#9 - Jo, har erfarenheter av det. Har kaniner som andvänder Toa-Lätt i sin toa.