Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 732 ggr
[Katteeen]
2008-10-25 17:49
0

Funderar...

Nu har jag nått den punkt där jag börjar fundera på att avla någon gång i framtiden, kanske kan sätta mina planer i verket efter jul eller så :) Det är ju bara tankar än så länge, men jag skulle hemskt gärna göra verklighet av de. Det jag hade tänkt är att använda avelspar, 2-3 kullar till att börja med, sen får vi se hur det blir efter det. Hade tänkt sätta ihop min underbara slate Trulls (han är så fin, och snäll :)) med nån fin tjej, får höra med Lotte om hon går med på det ;)
Medans Trulls och honan bor i en bur, för att sedan skiljas åt med en unge av samma kön, ska Rufus och Gus fortfarande bo tillsammans i samma bur som de alltid haft. Det blir tre burar, om det blir som jag tänkt, men jag tror det ska gå bra med en extra om några ungar inte blir sålda. Jag kan rätt mycket om gerbiler redan, men om jag ska göra det här, så blir det till att läsa varenda artikel jag kan komma över och suga åt mig informationen som en svamp :)

Ville bara skriva av mig, och jag hoppas att mamma går med på detta (än så länge verkar det luta åt det postiva hållet ;)), för jag ser verkligen fram emot att lära mig mer om dessa ljuvliga små djur :D

[Katteeen]
2008-10-25 18:21
0

Såå, jag tänkte att eftersom det är svårt att hitta just det man söker i sökfunktionen ibland, så frågar jag saker i den här tråden :) Det vore jättesnällt om ni ville svara på mina dumma frågor :P

En fråga: Nu är Trulls cirka 6 månader gammal, hur gammal bör han vara vid första kullen, och hur gammal bör honan vara när de sätts ihop?
Eller ska jag kanske avla på Rufus eller Gus, de är ca. 8 månader gamla.. Vet att hanens ålder inte spelar så väldans stor roll i själva parningssyftet, men deras personligheter har ju kommit fram på rikigt. Trulls kanske inte är lika utvecklad i psyket…? Hmm, det här kommer jag få fundera mycket på….

isafisa
2008-10-25 19:36
0

Honan ska vara 5-6 månader helst aningen äldre, hanen får gärna vara äldre än honan då de mognar psykiskt senare och är barnsliga ganska länge.

Trulls går bra efter jul :)

[Katteeen]
2008-10-26 11:57
0

#2: Okej, vad bra :) Då gäller det bara att: 1. Få ett ja fran mamma. 2. Leta efter en hona i rätt ålder. :D Åhh, vad spännande, hoppas verkligen jag får göra det här =)

[Katteeen]
2008-10-29 21:15
0

YES!! :D Nu har mamma sagt ja, så det är bara att börja planera ;) Men nu är jag inte lika säker på att det är Trulls som ska få bli pappa, längre. Han har visserligen den finaste färgen, enligt mig, men Rufus är så mycket mysigare i humöret, så det är ju det som går före. Rufus är ju agouti, kanske lite tråkig färg tycker vissa, men om jag hittar en hona med nån lite roligare färg så kanske det går att få fram nåt kul :) Vilka färger är "bäst" att blanda med agouti, enligt just dig? =)

[Tassy]
2008-10-29 21:31
0

Säg till om du vill lära dig lite om genetik så hjälper jag dig med det.

När det gäller att välja ut bra matchande färgpar så kan man inte bara kika på färgen som syns, man måste kika på de "osynliga" generna också. Därför är det svårt att svara på vad man bör matcha agouti med ;)

Solaika
2008-10-29 22:14
0

Jag måste bara säga att du är riktigt smart om du tar hjälp av Tassy med genetik. Hon är jätteduktig.

Sen måste jag säga emot dig lite ;) Jag tycker agouti är jättefina! Inte alls tråkiga! Vill du bryta av lite kan du ju alltid försöka hitta en vittecknad hona. Det är jättebra att du tänker sätta temperamentet i första hand!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
2008-10-29 22:28
0

#5: Ja tack :D Jag tar gärna emot den hjälp jag kan få :)
Okej, jag ska läsa mer om genetik, men än så länge fattar jag inte mycket av det :S :P Men det ska väl gå att ändra på, hoppas jag.
Så, ett exempel då, om jag skulle sätta ihop Rufus med en hona med färgen burmese patched. Vad för spännande skulle man kunna få då? =)

#6: Haha, jag tycker också om agouti, men det är inte en så spännande färg enligt vissa :S Och om man har ungar med lite roliga färger så förmodar jag att de går lättare att sälja? :)
Jag hade faktiskt tänkt mig en vittecknad, gillar patched jättemycket, så gulligt ;)  Ja, det är ju det enda rätta tycker man, att sätta ett gott psyke framför färgen. :)

vekan
2008-10-30 10:03
0

Agouti är en av dom gulligaste färgerna. OskyldigGlad

[Katteeen]
2008-10-30 11:55
0

Men.. En vittecknad agouti skulle jag inte tacka nej till precis… Usch usch, vad det är svårt att bestämma en sån sak, tur att det inte är så bråttom :P :)
Och Tassy försökte lära mig om genetiken igår kväll, hehe, känner mig lite borta om jag ska vara ärlig ;P Men det ska väl gå det också hoppas jag =)

vekan
2008-10-30 12:24
0

#9 Haha, jag genetiken verkar krånglig att lära sig ;)
Påminner mig om Periodiska systemet vi snackar lite om i skolan. ;P

[Katteeen]
2008-10-30 12:46
0

#10: Mjodu ;)

[Tassy]
2008-10-30 13:53
0

hehe, men vi hann ju inte ens halvvägs, det kommer ska du se, jag lovar :)

[Katteeen]
2008-10-30 14:59
0

#12: Hihi, ja, jag hoppas det :)

Solaika
2008-10-30 15:43
0

Synd att mina vittecknade agoutiflickor inte fungerar i avel ;) Jag har ju 4 sådana små töser men en har fått sina två kullar och de resterande tre har syskon till föräldrar så deras gener ska inte föras vidare :/

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
2008-11-01 18:29
0

#14: Ja, det var synd… :S  Vittecknat som är så fint! Jag har ju en nutmeg pv, men han är lite väl hoppig och rymningsbenägen för att bli pappa tycker jag, han är inte direkt som filbunken Rufus :P

[Tassy]
2008-11-01 18:58
0

#15 klokt val att gå på temperamentet! fortsätt så

[Katteeen]
2008-11-01 19:04
0

#16: Hehe, tack OskyldigGlad

[Katteeen]
2008-11-02 13:28
0

Nu är det  lite ändrade planer, pratade ut med Tassy och förstod att det skulle bli bättre med handparning, för en nybörjare som jag ;) Så nu är det 2 honor jag söker, de kan vara mellan 2-6
(om de är 6 månader nu så paras den ena vid 7-8 månaders ålder, är de yngre så kan jag bara vänta tills det passar :)) månader gamla, så så fort jag har fått mina pengar kan jag skaffa dem, men inte nödvändigtvis para förnst efter jul, om ni förstår hur jag tänker..? ;)
Pm:a om du har förslag eller funderingar :)