Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 550 ggr
[Katteeen]
0

Efterlyser redan nu. Avelshona!

Söker en avelshona som är runt 6 månader gammal, helst vittecknad. Vet dock inte riktigt vad jag vill ha för färg ännu, så kom gärna med förslag ;)

Ska inte ta några kullar förnst nån gång efter jul, men jag vill gärna vara ute i god tid. =)
Kan kanske inte bestämma mig riktigt ännu, men undersöka kan man alltid göra:)

[Katteeen]
0

Putt! :) 
Det jag söker är en hona med bra temperament, rätt ålder (5-8 mån), stamtavla och vitteckning! =)

Gerbilflicka
0

Om du ska avla någon gång efter jul så är mitt tips att inte köpa en allt för gammal hona, det är ju trots allt drygt 2 månader. Så köp ingen 8 månader gammal hona utan försök få en på 4-5 månader så gör det inget om du väntar lite till.

Eller köp två ännu yngre honor och handpara en av dem när hon blir avelsmogen. Om du vill vara ute i god tid så köp yngre honor, då har du mer att välja på. Visserligen vet du inte exakt vad du får, men se till att kolla på föräldrar, släktingar och syskon osv så får du en idé om hur din hona kommer att bli.

[Katteeen]
0

#2: Men just ja, haha, det var tänkt att stå 4-6 månader, så att hon är 6-8 när hon paras Tungan ute Tänkte rätt men skrev fel ;P

Jag hade tänkt ha avelspar, så blir det rätt med uppdelningar hit och dit sen. Pappan bor ju kvar tills han måste flytta :P Och sen bor 1-2 små grabbar med honom och en liten hona stannar med mamma, så hade jag i alla fall tänkt lösa det ^^

Solaika
0

#3 Köper du en ensam hona nu men inte ska para förän om 2 månader så innebär det ju att hon blir ensam rätt länge. Hur kommer det sig att du är så inriktad på avelspar?

Jag hade ju mina filurer ihop när min första kull kom. Det va iofs inte meningen då vi inte visste att den ena va en hona. Men jag kan säga att jag hade grymt dåligt samvete mot dem båda när jag delade på dem. Nu fixade vi en annan hane till pappan så länge men annars hade han fått sitta ensam i flera veckor. Du måste flytta ut pappan innan kull nr 2 föds nämligen och du kan aldrig vara säker på att honan väntar med nästa kull tills den första är 5-6 veckor utan de kan lika gärna komma efter 3-4 veckor.

Mitt förslag är att du funderar över det en gång till innan du bestämmer dig stenhårt för att ha avelspar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#3: Asså, äsch vad fel det blev… Jag skrev klart och tydligt i första inlägget att jag inte kunde bestämma något ännu, utan att jag undersöker om det finns en passande hona till salu till att börja med. Har inte sagt att jag ska köpa en hona nu, det blir efter jul. Men jag förstår att du är förvirrad, Solaika, det blir jag med, nämligen. Tanken var att jag skulle skaffa en hona efter jul, som då är 6-8 månader gammal, och som nu är 4-6 månader gammal. Förstår att det blev ett missförstånd där.

Varför jag vill ha avelspar? Därför att handparning inte ens kom på tal i min hjärna, jag har liksom lärt mig att handparning kan vara mycket svårare, också tyckte jag att avelspar skulle passa bra, på många sätt. Men hur löser alla andra det då, menar du? Om ungarna kommer tidigare än väntat, skulle väl pappan få flytta tillbaka till sina gamla burkompisar, men det skulle väl inte fungera… Nej, just det har jag inte tänkt ut en lösning på, vad gör man i en sån situation? Jag behöver ju hjälp med vissa saker, det är därför jag frågar. hur ska man kunna lära sig utan att fråga? :)
Vill inte starta nåt bråk här, menar inte att verka otrevlig (även om det kanske uppfattas så).

[Tassy]
0

Jag tar och stänger denna tråd nu. Katteeen har fått svar på sina frågor.

Gerbilflicka
0

Handparning är lite krångligare men ändå det bästa i din situation eftersom du då slipper dela på dina hanar. Annars är risken att du kanske måste omplacera någon redan såhär tidigt och det är inte så kul.

Men ja, att hitta en hona som är 4-6 månader, som verkligen passar till avel och är till salu… mycket svårt är jag rädd. :/

Inlägget är låst för nya kommentarer