Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1286 ggr
Chtina
0

vid köp av djuraffärsgerbiler

jag bor uppe i norrland och tvingas därför att köpa nya gerbiler i djuraffär, jag har försökt hitta någon uppfödare (utan framgång,, eftersom jag tänkte köpa gerbiler ganska snart.) Så jag undrar bara hur man gör en snabb "hälsokontroll" på gerbilerna man tänkt köpa…? jag vill ju inte precis komma hem med sjuka gerbiler av nåt slag ;)

[Mariaxx]
0

Hejsan!

Transport uppåt i landet brukar inte vara nåt bekymmer….Jag vet att upp till Hälsingland finns ju bra uppfödare. Och vill man ha andra färger än Hälsningeskogens har så finns ju möjligheten att leverera via vissa uppfödare.

Ja, hälsokoll är ju så att man checkar igenom följande:

• Rena tassar och fina, hela klor.
  • Fuktig men ej rinnande nos
  • bra tät päls utan antydan till irritation.
  • Kolla noga att könet är rätt.
  • Ingen antydan till diarré eller annan sjukdom.
  • Ögonen klara och fina.
  • Svansen ska vara rak och med en bra tofs.
  • Djuret ska vara pigg och nyfiken, inte skyggt och burrig.

Detta gäller ju både vid köp på zoo affär och från uppfödare, men när man köper från uppfödare så är djuret i regel redan checkat o klart…

Solaika
0

I typ.. Pite finns det en naturbruksskola som föder upp gerbiler. Angelclaw har flera därifrån. Hör med henne så kanske hon kan hjälpa dig med kontakt och eventuell transport.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Mariaxx]
0

#2 Du ser, lite flera alternativ dyker upp….bra!

tjoffsa
0

många djurbutiker köper ju in gerbiler från uppfödare..du kan fråga nån i butiken var de köper dom ifrån, så får du tips från de med. Annars tycker inte jag det är helt fel köpa från butik om man hittar det man är ute efter. det är ju inte djurens fel att de sitter där. Men så är det ju alltid för ens egen skull veta hur hemförhållandena är mm, om man köper direkt från uppfödare.

tjoffsa
0

och om man har sån tur att få en stamtavla med såklart, men det är inte säkert alla uppfödare har det, inte så troligt där uppe iallafall.

tjoffsa
0

gick på grans..(naturbruksskolan i öjebyn, pite)

du kan ta kontakt med peronalansvariga där . ann-sofie Larsson, jättetrevlig! en länk till dig. så ser du mejl och telefonnummer till henne.

Det enda jag kan säga som var lite dåligt när jag gick där iallafall, var att det var ett gerbilpar som fick kull efter kull efter kull HELA tiden, tills vi elever sa stopp. Men  behöver inte vara så nu. Handtama var de ju inte direkt heller.

här är länken

http://www.grans.naturbruksgymn.se/kontakt/kontakt_lednindex

.asp

Lycka till =)

Solaika
0

#6 Det låter som den skolan jag syftade på i #2 =) Angelclaw är iaf nöjd med sina pälsklingar vad jag har förstått =)

Does it become a walk?

/Ida

Chtina
0

Tack så mkt för alla svar! :)

Min syster har skickat ett e-mail till ann-sofie och jag får se om hon får nåt svar snart :) Jag får väl hoppas att vi kan köpa våra pälsklingar där ;]  Och vad tycker ni är bäst ? hanar eller honor?

Solaika
0

Hanar eller honor är nog en smaksak.. Jag har tre hannar o en hona.. dom är lika goa allihopa. Honan är iofs 2,5 år gammal, vet inte om det spelar in.. men vi tycker iaf att dom är lika goa allihopa.

Does it become a walk?

/Ida

Chtina
0

okej :)

Chtina
0

jag får inte tag i ann-sofie och ska iväg och köpa gerbiler imorrn.. det blir nog djuraffär endå.. ;/ har testat ringa( men det är ju röd dag idag..) och hon har inte svarat på e-mailet jag skickade för ca. två dagar sen..   :(   

tjoffsa, är det mycket bättre tror du med gerbiler från grans i jämfört med djuraffär?

tjoffsa
0

jag vet inte direkt. Fördelen du har med grans är ju att du får se föräldrarna, hur de ser ut och verkar vara,. Tycker du ska ta dig tid och försöka få tag på henne iallafall.Glad

Jag vet iallafall att dom brukar sälja zebrafinkar till Arken i pite, kanske gör dom det med gerbilungarna också.

Angelclaw
0

#12 Jo de brukar sälja dem till djuraffär.

Som sagt, det är ju röda dagar, och det är ju en skola så :(

Chtina, jag har pmat dig :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Chtina
0

Norrbotten verkar vara helt tomt av unga gerbiler för tillfället! I boden där vi bor finns inga, i luleå hittade vi 4 st hanar (dessvärre rödögda lilac). Ringde till djuraffären i piteå , 5 mil från luleå. Hon som svarade sa att det fanns 2 unga honor , så jag sa att vi snart skulle komma och köpa dem.

For till Piteå med en tålmodig pappa bakom ratten. Men - när vi kom dit fick vi beskedet att de "tyvärr blev tingade för några dagar sedan!" nödvändigt att vi for dit.. inte precis…!!!

Nu har vi ringt till djurmagazinet i haparanda och tingat tre hanar, vi ska fara till ikea imorgon så passar på att titta på dom då. :)
Hur många mil ska man behöva fara runt i Norrbotten för att hitta gerbiler?! ^^

Angelclaw
0

Hade de inne Lilac ute på storheden?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Solaika
0

Tyvärr Lilac? Jag är inte jätteförtjust i rödögt.. Men Lilac.. våran gammtant är Lilac. O hon är hur fin som helst!

Does it become a walk?

/Ida

sasha-
0

Fast man kanske inte vill ha typ 3 lilac^^

Solaika
0

Haha.. Joo, numera skulle jag lätt kunna tänka mig det ;)

Does it become a walk?

/Ida

Chtina
0

#15. joo dom hade spotted lilac hanar (visst heter de så? :P) på storheden. dom hade också en liten hona jag tyckte lite synd om.. ;/

jag är inte så förtjust i rödögda gerbiler.. dom ser lite elaka ut ^^ :) men annars var dom fina, desvärre hade en av dom ett öga halvstängt… det hade inte kletat fast eller nå, var bara halvstängt… jag var lite skeptisk.. så vågade inte köpa.

Solaika
0

På kort ser dom lite elaka ut.. tyckte jag.. men nu när jag har Nina så tycker jag inte alls det längre. PEW gillar jag fortfarande inte.. men Lilac tycker jag är jättefina =)

Men jag tror helt klart att det va smart att inte köpa en gerbil med kletigt öga. Stackars liten.

Does it become a walk?

/Ida

Zaphix
0

Röda ögon är ju klart finast. Dock dkulle jag inte vilja ha en lilac..

Men att köpa ifrån en djuraffär behöver inte alls vara fel. Mina små är födda utav djuraffärmöss, och en är därifrån. Jättefina och har inga problem alls.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Angelclaw
0

Det blev inget lule för mig idag, annars hade jag nog kommit hem med tre lilac ^^

Jag tycker om alla färger på päls och ögon!! :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Solaika
0

Hahah.. du är makalös! =)

Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

Jag ja :D Fast det bidde inget Lule, tyvärr. :(

//Tess

Sajtvärd på Motor

Solaika
0

Attans bananer.. o då blidde det ingen billig sand heller? Vi köpte en extra säck igår =P

Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

Haha nää, vi skulle på biltema hade vi tänkt, men sen kom vi fram till att vi skulle mysa i solen istället :P

Det blir åt veckan istället!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Solaika
0

Solen? Skicka hit lite va! Här är mulet :(

Does it become a walk?

/Ida

Roccie
0

Jag bor också i norrland, i Luleå rättare sagt. Jag kan tyvärr inte röra på mig, så.. Jag söker då en bebishane..

någon som vet.. ?

Roccie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, lite kul att ni snackar om rödögda lilac på storheden, nämligen min lilla Yumyum är en av dom! :)

nystroem
0

Jag bor också i norrbotten, och har hittat ett par fina gerbiler nere  i sthlm. Frågan är hur jag ska kunna transportera dom på et säkert sätt hit? Någon som har tips? Bussgods vill inte, men kanske tåg? DESPERAT!

cupcakes
0

#30 djurtransport.ifokus.se kanske man kan hitta nåt på?

Angelclaw
0

Yumyum var ju helt otroligt charmig :)

#30 Som cupcakes säger, kolla djurtransport.ifokus, fraktade en gerbilkille från halmstad upp till Piteå med hjälp av vänliga själar därifrån… När ska du ha dem förresten? och är de inne i självaste sthlm eller utanför?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Roccie
0

#32: haha, skojjaru eller, direkt ifall man småknackar på glaset så börjar han charma, lixom, "se på mig!  jag är världens charmigaste!"

haha :D

Angelclaw
0

#33 Haha men han är snygg, och han vet om det :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Roccie
0

Påtalomcharmig, jag var just uppe med kameran när yumyum hoppade upp på bordet och började charma. linslus dära!

Jag ska stoppa upp bilden sedan när jag har fått in den i datorn, sötare bilder har jag ju inte sett alltså! :')

Angelclaw
0

Haha :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Roccie
0

Bilderna är påväg in till datorn! :D

Roccie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska ni få se några av dom små bilderna! :D

Kände bara att jag var tvungen att visa er. :')

Solaika
0

Haha.. va söt :)

Does it become a walk?

/Ida

Roccie
0

Haha, jag tycker ju det jag med :D

Angelclaw
0

nååh så gullig :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Roccie
0

Tihi (A)

isafisa
0

Om ni i norrbotten vill ha gerbiler i framtiden så finns jag :)  Föder upp i ganska liten skala, men  har man tid att vänta så ;)  Jag bor i luleå

Roccie
0

Åh, så bra ;D

Angelclaw
0

Ja :D När vankas det bebbar isafisa? :) Ser fram emot bilder ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Roccie
0

Jag har fixat en liten 8 veckors poolare till Yumyum ;D

Angelclaw
0

Åh :D vad bra! :D Då hoppas vi de gillar varandra :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Roccie
0

Jaa, delvis. Yumyum tror Yamari är en hona (det är han INTE) och han har börjat nafsas lite på mig och såå.. :/ :S

Alltså, Yumyum är redo att paras tycker han.. men Yamari. Den 8 veckor hane x'D

Och han blev lite hyper och springer och gräver och sådannt överallt.

Men Yamari är chill och en mycket mysig liten sak. Så, det är bara Yumyum som blev konstig :S

Angelclaw
0

Okej, men att han vill rida är inte konstigt, han sätter rangen bara.

satte du ihop dem på en gång?

//Tess

Sajtvärd på Motor

oliviviaL
0

Bara en liten fråga .Efter sm jag har läst att en grebil inte vill vara ensamma i en bur så sa dem att man kan ha tex. 2 honer, tsm men inte en hona ,hane bla bla….men min fråga är kan man ha 2 hanar i samma bur ?? //olivia :)

Pose-idon
0

Såklart man kan ha flera hanar. Man kan nog ha uppåt 5 hanar om man har tillräkligt stor bur åt så såklart Kyss

//Elin

isafisa
0

förhoppningsvis kommer det bebbar i slutet av månaden, men hon är såå hemlighetsfull ;) Kan dom inte sätta upp en skylt när dom är dräktiga och hur länge de e kvar ;P

Angelclaw
0

#52 Hahaha, prata förstånd med henne ;) Håller tummarna och hoppas du har små rosa gulliga pipare :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Roccie
0

#49 Jag delade på buren med galler. men nu har allt löst sig, :D Men han har fått ett nytt smeknamn, "BITORVAR!" . Hah, han nafsar, helatiden.

isafisa
0

#54 hihi, jo vissa av mina har haft liknande smeknamn i en viss ålder ^^

Roccie
0

Haha, men en sak gillar jag inte. Han brukade aldrig nafsas eller bitas, men nu gör han det så fort man håller i honom, hon slutar aldrig. :/ Jag vill ha den gamla Yumyum tillbaka! :/

Jag blir ledsen föratt han börjar pådetta viset när jag skaffarden lilla.

Jag och min mamma har funderat och undrar ifall det kan vara för att han skyddar den lilla? Men det verkar konstigt, för att han biter mig bara när jag håller i honom..

Snälla, hjälp mig. :/

Solaika
0

Det låter snarare som trots. Blås till på honom varje gång. Det kräver tålamod men till slut fattar dem att de itne får naffsa.

Does it become a walk?

/Ida

Roccie
0

Okej, ja jag har faktsikt börjat blåsa på honom, jag hoppas han skärper sig, för jag saknar min lilla going.

Roccie
0

förresten, varför tror du han trotsar?

isafisa
0

Mina har gjort det, vet ej hur gammal din är, men mina var väl i tonåren och tyckte inte jag skulle vara i närheten alls. Det roliga är att han som var värst (det gjorde riktigt ont när han bet) är hur underbar och mysig som helst nu :) Så det finns hopp :)

isafisa
0

Sen har vi en som nafsar när han inte vill vara uppe mer, men vi jobbar på det. Tror att han helt enkelt inte tycker om att man har honom i händerna för länge :)

Solaika
0

#59 Det låter som tonårsfasoner.. Hur gammal är han? Jesper som va min första trotsunge va runt 5 månader när han höll på. Vi hade händerna nere ofta och korta stunder och så fort han nöp så fick han en orkanvind i skallen :P

Does it become a walk?

/Ida

Roccie
0

Han är 6-7 månader.

isafisa
0

ja men dåså :) då är det nog ren trots :)   Jobba med honom varje dag så ska du se att det löser sig med tiden :)

Roccie
0

Okej, tack så mycket! :D