Gerbiler och höga toner?
Jag vet ju att gerbiler rent generellt inte tycker om höga ljud, men hur är det med höga toner? Alltså, om volymen i sig är låg, men tonen hög? Är det skadligt för dem?
Jag har en vän som sagt att de höga tonerna på t ex en okarina (ett blåsinstrument, se t ex Wikipedia för mer info) är skadligt för vissa djur, men skulle t ex höga toner från en blockflöjt vara det? Är alla höga toner farliga? Eller är de inte alls det? Gäller det i så fall även pianon?
Det vore bra om jag kunde få svar eller tips om var jag kan hitta svar, för jag kanske ska börja spela blockflöjt, men om det skulle vara skadligt för de små djuren så skulle jag ju aldrig göra det…
Ja det stämmer att höga toner är skadliga för smådjur. Gerbiler har även mycket känslig hörsel, så mitt råd är att inte tuta flöjt i närheten av dem 
Vad gäller pianon vet jag inte om de kommer upp i såpass höga toner, däremot låter det ju rätt kraftigt så det är lite svårt att svara på.
Mvh Tassy
Aha… Då ska jag nog hålla mig undan då… Man vill ju inte skada dem på något sätt.
Jag kanske kommer på någon annanstans att vara, och då skulle det ju funka… Det är ju lite besvärligt när man både älskar smådjur och musik. 
jag brukar göra som så att jag har en liten reservbur som jag har djuren i och ställer in dem i ett annat rum och stänger dörren om dem när jag spelar.
Jag tillhör nämligen dem som gillar att tuta ocarina 
hm, om man då ställer in dem i ett annat rum, samt har, säg, två dörrar emellan, så borde kanske det gå bra att spela exempelvis blockflöjt? Å andra sidan färdas ljud ganska konstigt i luftkonditioneringen, och i vissa rum hör man vad folk säger i ett helt annat rum 
det borde gå bra. Det som är farligt är om man står alldeles brevid dem och spelar. Annars är det väl mest obehagliga ljud för djuren. Så länge det inte är jättehöga läten så borde det gå bra.
ah, men då borde det ju gå ganska bra… men beror det inte mycket på vad man har för typ av okarina/flöjt? I alla fall poängterade min vän det att vissa ju har toner som inte är speciellt höga över huvud taget… Men ifall jag skulle börja med blockflöjt lär det troligen bli en sopranflöjt…