Sugen på att skaffa gerbiler igen!
Hej:D Nu var det ca 3 år sedan jag hade gerbiler, jag var tvungen att ge bort dom eftersom vi flyttade. De var från djuraffären och var väldigt otama. Djuraffären sa att det var två hanar, men efter några dagar blev ena gerbilen stor som en tennisboll och dagen efter hittade jag 7 små ungar i ett bo. Pappan fick bo tillsammans med honan eftersom att det var hennes första kull..
så hon blev med ungar kort efter igen. Vi gav bort första kullen (med pappan) till djuraffären vi köpt dom på. och så sparade vi 2 honor tillsammans med mamman. resten sålde vi (1 dog)
Jag tyckte det var riktigt kul med gerbilungar :D så jag skulle verkligen vilja skaffa några gerbiler och börja föda upp på riktigt!..
Så vad är smartast när man ska börja föda upp?
Vart får man tag på avelsdjur?
Jag vill inte ha för många gerbiler, max 2 burar.
Vilka kön är smartast att skaffa från början?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag har skickat dig ett PM 
Om du tittar runt lite bland våra artiklar så finns de flesta svaren där.
Bra avelsdjur hittar du hos kompetenta uppfödare.
Mvh Tassy - Sajtvärd

1# tack för svaret:D Jag tänker aldrig köpa gerbiler från djuraffär igen!
Nu får gärna berätta lite hur det är att ha en liten uppfödning, är det lätt att hitta köpare? 

Hur lätt det är att hitta köpare är lite säsongsbundet. Så det kan man ju försöka tänka lite på när man planerar sin avel.
Jag har ju uppfödning i liten skala men har ändå ganska många djur. Mest bara djur till sällskap då. På två burar känns det som du kommer få en väldigt liten avel eftersom man inte bör ta mer än 2 kullar på en hona. Men det är iaf väldigt bra tänkt att börja så litet. Man måste ju inte göra som jag heller o ta till mig alla som behöver mig typ 
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

hihi^^ jag vill starta litet eftersom att jag om 1 år börjar gymnasiet och kanke inte har tid med 10 stycken
Men jag nöjjer mig med några få kullar om året bara, man kanske inte kan kalla sig uppfödare då. men jag vill ha det som en liten hobby bara:)
menar du 2 kullar /år per hona eller på hela honans livstid?

Som sagt så är din tanke god. Det är bra att du är medveten om att det tar tid med djur även om just gerbiler är väldigt enkla filurer.
I vissa fall kan man ta 3 kullar på en hona under hennes livstid. Men man rekommenderar bara 2. Och jag måste säga att jag skulle inte tänka tanken att ta en kull till på min Lina som har fått ungar här. I slutet av tiden med hennes andra kull så ville hon bara bort från ungarna. De stressade henne och hon mådde inte alls bra. Sen finns det ju djur som kanske är lite tåligare än Lina som klarar en kull extra.
Does it become a walk?
/Ida

ja det är väldigt mycket till individ till individ. Det finns alltid risker att honan kan dö med. Jag säger nog 2-3. Om inte honan mår bra i avel tar man ut denna. Och de ska ju gärna vila upp sig. Men de som har hona och hane i avelspar brukar ta bort hanen innan 2 kullen föds. Men bästa är att ha vila. Honan ska betäckas som tidigast vid 6mån, men beror på honans psykiska mognad. Jag har haft en hona som fick fyra kullar som var planerade, det hela gick jätte bra. Andledningen att det blev så var för en kull förlorades av olika andledningar. Så det fungerar men honan måste vila, vara i bra konditon och viktigast trivas i sin mammaroll.
Sedan är det bra att veta att om en unge är sjuk eller inte verkar livsduglig kan honan rensa bort denne. Det kan innebära att man har en unge som är pårlöst försvunnen eller hittar den i otrevligt skick. Vanligast att detta sker innan de är 1v. Om de är över en vecka är det risk att honan får obalans i tarmfloran eller liknade och kan då dö.
Sedan annser jag man helst inte ska ha spån de första veckorna i deras liv, för spån är dammigt och då kan det börja pipa på dem när de andas och är ofta dödligt om de inte får behandling vilket är svårt i vissa delar av landet.
Även om du bara ska ta få ungar tänk på att den fakta du säger till framtida kunder ska vara riktig. det är alltså lika viktigt att du som tar två kullar per år har kunskap om detta som vilken uppfödare som helst. Annars är det lätt hänt att det blir fel

sedan en sak till om du ha två honor i samma bur och den ena ska ha kull finns det risk för att om du väljer den som är lägre i rang kan den andra honan ta bort dessa, för det är bara de dominata gerbiler som får föra sin gener vider.
Men att veta vem som är dominant är svårt. En uppfödare som heter Emma har läst om det. Och om jag nu förstod det rätt kan det bero på vilken situation och likande.

Okej:) tack för alla svar, När min första gerbilhona fick sin andra kull så sprang hon med ena ungen i munnen flera gånger så att den fick innre blödningar:(
Jag ska fundera på om jag vill föda upp eller inte, annars kan jag ju skaffa gerbil bara för att ha lite trevligt sälskap^^
Hur länge ska honan vila mellan kullarna?

Hur länge honan behöver vila är oxå individuellt. Du märker lite på hur less hon är på ungarna mot slutet. Sasha som finns här kan vi ta som exempel. Hennes ena hona fick första kullen i april. Andra kullen är väl runt 4-5 veckor nu.
Skaffa gerbiler till sällskap först vetja.. kommer du på sen att du vill föda upp så kan du utgå ifrån den situation du har då :)
Does it become a walk?
/Ida

#9 okej :)