Hasselnötter.
Köpte ett gäng med hasselnötter idag för att ge de små mössen. Men blir tveksam nu..
Är det bra att ge gerbiler hasselnötter?
Eller är det för fett för dom?
jag ger ibland, typ varannan månad eller så, de älskar dem! har dock ingen aning om hur feta de är tyvärr.
Jag ger dom det, ganska ofta och dom älskar det. :) men det inte om det är mkt fett :S
du mäårker nog om det är för fett, väg dem nu och med jämna mellanrum på köksvågen och sluta med dem om du märer att de går upp=)

Inte för ofta som sagt, då det är fettigt. Men samtidigt är det nyttigt fett i nötter så lite då & då är bara bra =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hos mina små tjejer går både hasselnötter och oskalade jordnötter hem (även om det brukar bli slagsmål om de senare). Någonting annat som fungar väl är osvavlade russin…
'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Mina små sötnosar äter fågelfrö. Jag köpte råttblandning på djuraffären men de åt bara fågelfröna som var i så nu undrar jag om de kan äta det utan att bli för feta och kanske få lite mer matförslag?
Många kramar Emma och sötnosarna Torkel och frasse (:
#6 Det är nästan alltid fröna i blandningen som går först. Med fågelfrön antar jag att du menar solrosfrön. Solrosfrön är utmärkt godis. Det är gott och nyttigt i rätt mängd. Men om dom får för mycket kan dom bli knubbisar. Mina godistips är nötter, mina gerbiler är väldigt förtjusta i cashewnötter, men nästan alla nötter går hem. Spån av mandlar och vetegroddar är också populärt godis. Men godis ska man alltid vara försiktig med, så att gerbilerna inte blir överviktiga. Lite runda är okej, men övervikt är inte nyttigt. Färskföda ett par gånger i veckan t ex grönsaker, frukt, pannkaka, barnmat, gröt m m… Och sedan basfodret råttblandningen från djuraffären du använder är säkert helt okej. Men annars kan du blanda eget. Det finns en väldigt bra artikel här på iFokus om det om jag inte minns fel. =D

#7 Tack så mkt att du svarade :) Jag vill ej att mina små sötnosar ska bli ett par feta bollar ;) Just nu är råttmaten slut:/ (Katten åt upp den!! xD :O ) Och ja jag menade solrosfröna ;) Men ny har de fått lite fågelfrö som gårlika bra . men kan de tex ätagurka och isbergssallad?-;)
#8 En katt som äter råttmat. Hihi xD Sallad och Gurka går bra. =)

#8 ;) Ja jag vet det är lite kånstigt ;) hon är lite dum i huvudet den där katten!! xD Vad bra :) Då får de åta det och havre gryn och så tills jag har skaffat mat ;)

#10 Titta efter mer vad du har i skafferiet. Du ska nämligen inte ge dem så mycket grönsaker. Då kan dom bli dåliga i magen. Max 3 ggr i veckan kan man ge dem en bit frukt/grönt. Har du müsli i skafferiet kanske? Lite knäckebröd? Vanliga cornflakes? Mandel eller nötter? Morötter kan du torka i ugnen och ge dem. Men skaffa komplett mat så fort som möjligt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#11 Okej (: JAdå jag ska försöka skaffa imorgon (: <3