Underviktiga?
Vi har två små töser hemma som nu är 6 månader och 2 veckor, och dom väger 57g och 65g. En hona ska ju väga mellan 80-100g om jag inte har fått det hela om bakfoten.
Dom gick upp mycket i vikt under sommaren, ungefär 5g i veckan, men nu har dom stannat upp och inte ökat i vikt den senaste månaden. Dom har lite midja när dom står upp, men man kan inte direkt känna ryggraden.
Deras mat-blandning består av:
- Sockerfri müsli med havre, vete, korn och majsflingor
- Hel havre (dvs oskalad)
- Hela solrosfrön (dvs oskalade)
- Safflrofrön (Väldigt lite)
- Linfrön (Väldigt lite)
- Parakitblandning bestånde av mestadels hirsfrön
- Pumpakärnor (skalade)
- Smådjurpellets
- Torkade morötter
En gång i veckan få de dessutom:
- Groddar, solrosskott, eller liknande
- Färsk frukt/grönsaker
- Torkad frukt (Som vi själva har torkat)
- Havregrynsgröt, ofta med riven grönsak/frukt
Dom äter inte pannkaka eller ägg.
De för vara ute och springa på golvet en stor del av dagen, vi bor i en etta och har byggd lister och skydd för kablar, hål, etc… Dom har hus att gömma sig i och leksaker att leka med. På kvällarna brukar dom få vara med och springa runt i soffan och leta efter godis som vi gömmer.
Behöver vi öka dom i vikt, och isåfall hur?
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
beror nog på deras allmänna kroppsbyggnad. Har en tjej som ligger runt 60 gram, hon ser faktiskt ut som vilken gerbil som helst, bara lite förminskad allmänt. så hon skulle inte se klok ut om hon vägde mer. Men jämför dem med andra gerbiler och kolla på helheten.
Om de mår bra i övrigt och inte ser spinkiga ut så tror jag inte det ska vara någon fara, vissa är ju mindre bara :)
Det är väldigt individuellt med vikten, en del gerbiler är ganska småa och då blir ju vikten automatiskt lägre. Det du kan prova är att köpa äggpulver (tillskott till fåglar) eftersom de inte äter ägg. Du kan även ge ärtplättar/bönplättar i basfodret för att öka proteinmängden i maten.
Det viktiga är att se djuret som helhet, är djuret tunt och känns underviktigt? Annars om gerbilen är liten bara så är det ingen fara.
Mvh Tassy

Håller med ovanstående. Äggpulver va dessutom en trigger här. Innan åt de inte ägg eller äggamat alls. Men sen de började få äggpulver så har de börjat älska pannkaka till exempel.
Sen måste man som sagt se individuellt. Min äldsta tösa väger 54 gram. Visst är hon liten, men inte underviktig. Hon skulle kunna väga lite mer men hon är normal för sin kropp lixom. Så jag oroar mig inte över hennes vikt. Min största filur väger 123 gram. Men han är inte överviktig. Han är byggd så, stor och grov. Så man kan inte bara titta på vikten.
Lägg upp lite bilder på dem :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida