Vad ska jag göra??
Hej!
Jag har en gerbil som har blivit agresiv på senaste tiden. Men det är egentligen bara när hon kommer ifrån sin kompis. Hon förlorade en kompis när hon var liten och undrar om det kan ha någon betydelse?
Hon kanske är rädd att förlora denna oxå.
Nu undrar jag vad jag ska göra. 
Jag är väldigt tacksam för svar.

va tråkigt…jag tror inte att det är för att hennes kompis dog…de har ju rätt dåligt minne.
hon är inte sjuk eller har ont nånstans?
jag har känt igenom henne och om det inte är någonting innre så är det ingenting.
hur pass vanligt är det med aggressiva gerbiler, och vad beror det då oftast på? jag är inte så jättekunnig på gerbiler..

gerbiler ska väl va en generellt friskt djur. och med bra mentalitet. finns ju såklart undantag. men om den inte vart det tidigare så är det väl något som kanske plötsligt dökt upp?? jag vet inte vad orsaker kan vara. Hur gammal e den? den kanske har blivit kinkigare med åren??
hon är ca 2-3 år

#4 Gerbiler är i allmänhet mycket trevliga djur. Men man ska vara försiktig med vem man köper ifrån. Djuraffärer är tex ofta ett dåligt val om de inte kan ge dig info om vem de kommer ifrån. Att ha en bakgrund på djuren är bra för att kunna spåra eventuella sjukdomar och annat.
Köper man från en bra uppfödare kan man till iaf 99% vara säker på att djurens föräldrar har bra psyke och temperament, något som ungarna ärver.
#0 Min första tanke är hjärntumör.. jag vet dessvärre inte hur det visar sig på gerbiler men en människa kan få kraftiga personlighetsförändringar av hjärntumörer.
Hur yttrar sig aggresiviteten?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hon blir aggresiv när hon är trängd och stressad men även ibland när man ska ta upp henne och när de ska få mat.
Men som sagt så är det även när hon är utan sin nuvarande kompis.
Jag märkte det för någon dag sedan då jag och min kompis hade henne ute utan hennes kompis. Hon smet och jag och min kompis blev väldigt stressade ( som man ju blir när an har ont om tid att fånga in henne).Och när vi försökte fånga henne så visade hon ett aggresift beteende och bet min kompis riktigt ordentligt. :(
#8 om man stressar en liten gerbil som redan känner sig rädd och trängd så kan man inte vänta sig annat än att djuret försvarar sig. De måste få försvara sig om de är rädd, de kan inte tala.
En hona kan vakta sitt revir rätt hårt, håll inte på och stör henne när hon äter om hon inte tycks gilla det.
Sen är det klart att man inte ska acceptera vilket beteende som helst, t.ex. om de bits bara för att de inte har lust att vara uppe i handen. Då får du prova att blåsa på henne och se om hon förstår.
Först och främst måste du komma fram till varför hon bits, eftersom hon inte själv kan tala om det för dig. Sen måste du få henne att förstå att det inte är okej att bitas, man kan tala om för matte/husse på andra sätt när man inte vill, och då är det såklart viktigt att matte/husse uppmärksammar det.
Men det är aldrig acceptabelt att djuret biter så hårt att blodvite uppstår om djuret inte är i panik eller chocktillstånd.
Man kan heller aldrig bestraffa ett djur som har försvarat sig i rädsla, det kommer bara att göra det mer rädd för dig.
Du måste få henne att förstå att handen är något positivt, börja om från början med att lära känna henne. Mjuka lugna rörelser, ge godis, ha bara uppe mycket korta stunder osv.
Lycka till, mvh
//Tassy
tack för tipsen