Färger på bäbisarna ?
Alladins cornetto fick 7 små underbara ungar den 16 augusti.
Nu har dom väst på sig lite och alla 7 mår fint. På lördag den 27 blir dom 6 v gammla och det är väl dags att hitta nya familjer till allihoppa.
men tills dess har jag lite funderingar kring deras färger,
Mamman är Burmese färgad, och pappan är Dove. tanken var att det skulle bli mest siameser i den kullen enligt uppfödaren som vi köpte föräldrarna ifrån. Men olyckligt nog ser det ut att vara endast en siames tjej i kullen.
Men som det ser ut så är det två "grå/svarta" Bebisar, och fyra st "svarta".
Men dom är inte riktigt svarta, och heller inte riktigt grå.. någonstans där emellan. svarta med lite gråaktiga nyanser , och de "gråa" som jag kallar dom, är grå med lite mörkare toningar i pälsen.
Låter säkert hur knepigt som hälst, men säkert busenkelt för den erfarne att färgbestämma dom.
På bilden här har jag tagit ut de tre olika färgerna för att se skillnaden mycket lättare.

Ser ut som en slate och en black, möjligtvis är de båda samma färg för det är svårt att se i denna åldern.
Mest siameser skulle det inte bli för några black/slate får man räkna med i en sådan parning. 

Tack så mycket för svaret!
Fler kommentarer vore roligt^^

Hej!
Det var jag som sålde Cornetto och Romeo till dig om någon undrar.
Att det garanterat skulle bli siamese har jag inte sagt utan att det var troligt utfall.
Sedan kan jag komma med ex. på förväntade färger:
Min hona fick i kull 1: 3st siameser och 2st slate. i kull 2: Hon fick med samma hane 1st Slate och 3st pew.
Så helt säker kan man inte vara på utfallet alltid.
Det ser ut dom du fått slate och burmese.
Ledsen om du blev besviken, men i kull 2 kan det ju komma siamese även om det inte kom i kull nr 1 mellan detta par.
Som sagt: man kan aldrig bestämma innan hur många siameser eller burmeser det ska komma i en kombo mellan dessa, det är ärftligheter och andra faktorer som styr sånt.
Kram!
Förståerligt.
Dock är det ingen burmes hon fått det är en siames. Om inte denna dove förälder då är aaCcbpp istället för det vanliga aaCchpp.

Ingen fara, vart inte besviken på något sätt! Tycker att ungarnas personligheter är huvudsaken. sedan är färgen bara ett plus ^^
Var bara intressant att veta vilka färger dom skulle få, kan ju också vara bra att veta färgen, då dom en dag flyttar till sitt eget haha.
KramKram

Hon är inte r.ö. utan det beror på blixten.
Siameser kan vara mörka och det finns djur som i stort sett är mittemellan. Jag gick enbart efter vad trådskaparen sa att hon hade för djur.
Då är det inte en Dove du har Claudia90, utan en Sapphire. Eller ännu hellre, kan vi få kika på en bild på dove föräldern? Men det återstår väl att se hur bebisen i fråga utvecklas när den byter pälsen och får sina points.

Romeo när han bodde hos mig.
Min Dove hane Trulli (nåt att jämföra med).
Rätt färg eller inte, burmese i kullen går inte genetiskt om det är en Dove förälder. Likaså att siamese går inte genetiskt om det är en Sapphire.
Dove aaCchpp
Sapphire aaCcbpp
'lilac bärare av siamese eller burmese genen'
Vilka underbara små gostroll, grattis
Jag gissar också på siamese, slate och black.
Lycka till, Mvh Tassy
Då uppfödaren av dessa föräldradjur har gjort andra inlägg idag har hon inget svar på denna fråga?
Att tillägga, Trulli är för mig alldeles för mörk för att vara Dove. Dock kan det vara ett mörkt foto.
Trulli är Dove.
Köpt utav en mycket färgkunnig uppfödare.
Haha ja men då vet jag vilken. Tänker inte gå in på att diskutera med dig mer, för det är som att diskutera med en vägg. Lika villig för diskussioner och villig att ta in åsikter. Kör på bara på ditt spår med fenotyp så ska du nog se att det går bra! 
Claudia: Maila mig istället så får vi prata mera.
Kram!
Det är sant att en dove och en burmese aldrig kan få burmese utan bara siamese, men det finns mer eller mindre trevliga sätt att säga det på.
Med trevligare ton och mer öppenhet för förändring (alla kan göra misstag, var inte rädda för att ändra på er och få mer kunskap) skulle det kunna bli en betydligt mer givande diskussion där kunniga uppfödare delar kunskap utan att slänga den i ansiktet på folk.
Jag har Alladins uppfödning och har fött upp Cornetto och hon är burmese, därom råder inget tvivel. Mamma till Cornetto är burmese spotted och pappa är black vilket du kan se i stamtavlan. Dessa båda fick bara burmese och black i sina kullar samt vittecknade då, inget annat.
Vad Romeo har bakom sig vet jag däremot inget om.
Jag är alltså bara uppfödare till Cornetto, inte båda föräldradjuren som Beaver skrev i inlägg #16.
Jag är medveten om att en Dove och en Burmese inte kan få burmese….
Utfallet i denna kull Claudia fick visar på att pappan är nåt annat än Dove.
kanske uttryckte mig klumpigt, men jag tog för givet att jag inte behövde klargöra att hanen är då nåt annat än dove.
Ungen i Claudias kull är för mörk för och vara siamese i mina ögon.
Det var allt från mig i denna disskution då jag inte har mera att säga.
Förlåt Claudia att jag tagit lite av din tråd.
Kram!
#21 då Guldgruvans hade Cornetto innan så var det henne jag sökte ett svar ifrån. Lite otydligt kanske, så ber om ursäkt ifall du tog åt dig av min kommentar.
#20 väl skrivet Emma. Har tyvärr ofta fått denna känsa att vissa uppfödare och privatpersoner är inte alls villiga att ta åt sig kunskap utan också ibland hävdar till tredje part som egentligen inte har med saken att göra. Men där har vu ju redan tydliga grupperingar, men det har inte med denna tråd att göra i alla fall.
#23 Ingen fara.
"Haha ja men då vet jag vilken. Tänker inte gå in på att diskutera med dig mer, för det är som att diskutera med en vägg. Lika villig för diskussioner och villig att ta in åsikter."
Så du menar att jag ska lyssna blint på det du säger till mig istället för att lyssna på en kollega och mycket gerbilkunnig uppfödare som hållt på med dessa färger i många år?
Jag är inte en vägg, jag litar på en kollega.
Kan be henne maila dig då så får du ta dina färgfunderingar med henne kring Trullis färg tycker jag (han är dessutom utställd som Dove).
Har du någon mail hon kan nå dig på?

Så.. nu tar vi och taggar ner. Har ni något otalt er emellan så ta det via PM. I trådarna har vi trevligt.
/Ida - medarbetare
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#23 Men det blir också svårare att få folk att vara öppna till att lära sig mer om man spelar på att trycka ner dem istället för att hjälpa dem av vänlighet.
---- Mer OT! ----
#25 refererar till tidigare inlägg, jag har inget intresse att diskutera mer.
#27 det förstås. Förklara dock vart i mitt inlägg #4 där jag trycker ner uppfödaren och inte hjälper av vänlighet? Eller nästkommande inlägg av mig där stigande frustration och ovilja från uppfödaren får mig att förklara mera ingående färger och genetik när inget svar kommer?
Jag vet hur jag själv ibland framstår också. Däremot har jag återigen påminnt folk (som de som här träffat mig vet) att hur någon skriver och hur någon är kan ofta vara två skilda saker. Bara för att jag inte klämmer in smilies åt höger och vänster betyder inte att jag inte är trevlig. Jag är helt vanlig, skrattar som vilken annan människa som helst och tycker det är kul att snacka gerbil. Är av naturen en föreningsperson, någon som jobber ideellt för att informera och annordna. Hjälper till att anordna avels & uppfödarkurser och hjälper till att examinera nya gerbildomare. Förklarar gärna mina tankar och råd till folk.
Fick känslan att ovannämda uppfödare bara slog bort mina kommentarer om ungarna och föräldradjuren och dumförklarade. Så att bli trevligt bemött är aldrig från en part, det ska vara från båda. Jag har haft diskussioner med denne uppfödare på annat håll och blivit lika trevligt bemött gången innan också. Därav min ovilja att diskutera någonting vidare för det leder ingenvart.
#28 uppenbarligen är det inte första gången dessa diskussioner hamnar på tapeten, och jag förstår din frustration här. Men sammtidigt ger ditt sätt att skriva ett arrogant och nästan hånfullt intryck (t.ex. jag citerar #18 "Haha ja men då vet jag vilken."). Även om du vet att det är just så, så att skriva ut det på ett forum är bara till att sparka undan benen på sig själv om man vill bli trevligt bemött.
Du har kommit med mycket bra information - fortsätt med det för guds skull, det uppskattas.
Till er andra som har väldigt lätt att tolka det negativt när någon ifrågasätter färgen på era djur (detta är inte första tråden det händer i), glöm inte att här på iFokus utgår vi alltid ifrån att den som kommenterar gör det med god avsikt. Var vänlig och försök lyssna innan ni säger att Nej, så är det absolut inte.
Claudia90: Jag ber om ursäkt för att denna tråd gick över styr.
Nu återgår vi till ämnet!
Mvh Tassy - Sajtvärd
Håller med om vad Tassy har skrivit… Det va jättebra i början men om folk inte vill lyssna kan man inte bli otrevlig. Det handlar inte om smileys. Om folk inte vill ta emot den kunskap du vill dela med dig av… ja, då är det deras förlust och då finns det inte så mycket att göra oavsätt. Egentligen spelar det ju ingen roll för dig heller, även om det kan vara frustrerande.
Eftersom tråden handlar om colorpoints kan jag tyvärr inte komma med så mycket nytt ändå, för jag är usel på dem, haha. 
#29 det var mycket riktigt ett hånfullt inlägg, efter andra längre diskussioner med denne uppfödare som började och slutade på samma sätt. Tänker inte gå in på några diskussioner om detta, men du kan kanske tänka dig vad man blir bemött av för att i gensvar ge ett sådant svar som jag gav.
Men ja, vill folk inte ta till sig så behöver de inte. Det var inte det jag blev irriterad på. Men ja nog med OT!