Färgen har blivirt annorlunda
Hej, jag tänkte säga att min lilla gerbil, som jag nu har hafti 2 månader har ändrat färg, från början var han grå med vita teckningar. Och jag fick höra att han var en typiskt lilac spotted, men titta på bilden nu. Han har blivit absolu mycket beigareoch har fått mörka hår i pälsen.
Snälla hjälp, vad är han för någon färg?
Tyckerdet låter osannolikt att han fortfarande är en lilac. Eftersom att jag inte tycker att är är så grå längre.
hans bror var helgrå, men jag så mamman, hon var en blandning mellan vit/grå/brun/beige. Så, det kanske inte är så konstigt att han harvligit mer beige?
Aja, ni ska få se på bilden.
Jodå, visst är han lilac. Men det är roligt att du lägger märke till de små färgskiftningarna. Hårstråna på en lilac är inte grå rätt ner till botten, utan de skiftar i varierande grad ljust ner mot roten (och kan gå åt orange "Argente"/ beige). Att han är vittecknad gör också grund-nyansen ljusare. Färgskifningar kan också bero lite på vilka andra gener han bär på.
Ett tränat öga kan tom. kika på en gerbil och nämna tänkbara gener den kan bära på baserat på utseendet, pigment och andra färgskifningar. Själv är jag inte alls lika duktig på detta som jag skulle vilja, brukar istället få reda på bärande gener genom sannorlikhet (i stamtavlan) eller testparningar.
Detta var intressant, jag har gått och undrat ganska mycket för mig själv om man faktiskt kan se antydningar till reccessiva gener i färgerna just på detta sätt som beskrivs. 
Åh, tack så mycket! :D