Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 808 ggr
Fairytail
0

Bråk här hemma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I söndagskväll började mina två agouti bröder att bråka. Deras hem skulle städas så de fick sitta i "lekakvariet". Det var mamma som städade och jag var nere på mitt rum, helt plötsligt kommer mamma ner med en blodig gerbil i handen. Snacka om att jag höll på att svimma, det var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Men jag kollade på dem och det var inga allvarliga skador, Mitril hade blivit biten i nosen och på skuldran och Charming under hakan. Var allt blod kom i från har jag verkligen ingen aning om. För deras sår var ganska ytliga.

Men hur som helst, jag tvättade av dem och satte dem i min delade gallerbur och satte ner dem på mitt rum.
Hela dagen i går var de i chockartat tillstånd och spenderade största delen av dagen med att sova. Och självklart lite pussande av matte när de var uppe och sprang.

Sen idag testade jag att släppa ner dem tillsammans på min säng och där skuttade de omkring i över en timme. Eftersom det gick så bra satte jag ner dem tillsammans i den delbara buren och där fick de sitta i några timmar. Satte sen ner dem i deras akvarie igen och där har de gått hel dagen och kvällen. Och det verkar inte vara några problem. De ligger och sover tillsammans, äter och boar. Tur i oturen kan man väl säga.

Fairytail
0

Så kan man se ut om man ska bråka med brossan…

Fairytail
0

Ser han inte lite skamsen ut?

Fairytail
0

Mitril fick ett litet jack vid sidan av nosen

Fairytail
0

Sår på nosen

Nettan_L
0

Fyy vad tråkigt, aldrig kul med slagsmål. Bra att det har funkat  mellan dem men ha upp sikt (det har du redan) för man vet aldrig med gerbilerna dem kan vara bästisar och sedan börja sloss igen men jag hoppas verkligen att dina små charm troll kommer vara sams i fortsättningen. Kan det kanske vart ngn ny doft som fick dem att börja bråka när ni städade kanske?? Hoppas verkligen att det kommer bli bra igen inget kul att kanske behöva dela på dem.

[Tassy]
0

Ajaj vilken osis!

Kan det vara så att någon annan gerbil varit i lekakvariet innan och att de då blev osäkra pga den främmande lukten och avsaknaden av deras egna lukt?

Håller tummar och tassar här

wolfgirl82
0

Kanske du hade haft en brunstig hona där i förut??

Det hände mig en gång fast på golvet då far o son var ute efteråt o de rök ihop fast inte så det blev blodvite o de sitter ihop idag fortfarande utan någon tendens till mera bråk.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Fairytail
0

Jag har inga honor, så någon brunstig hona var det i varje fall inte som fick dem att börja slåss.

Däremot tror jag att det var för att de satt i lekakvariet. När jag städar så har jag dem alltid i soffan. Lekakvariet brukar jag använda till mina andra tre hanar. Så jag tror att det var de andra hanarnas lukt som fanns kvar i akvariet och det var därför de började att bråka.

Jag håller noga uppsikt på dem, "kroppsvisiterar" dem varje dag. Och är i närheten av deras hem så mycket som möjligt så att jag kan se om de skulle börja bråka igen. Vilket jag inte hoppas.