Vad är det för fel ?
Min lilla Gerbil kille går runt med stängda ögon nästan hela tiden, vad beror det på ?
Han är 4 år och 5 månader, och tyvärr utan kompis eftersom jag inte ska skaffa någon mer gerbil efter honom och så har jag inte skaffat en ny kompis.. ja, han är ju såpass gammal ..
det kan bero på t.ex. ögoninfektion, dammigt strö etc. men det kan lika gjärna vara en ålderskrämpa.
Andas han tungt och ansträngt?
Det du kan göra själv nu förutom att åka till veterinär är att köpa koksaltlösning i engångspipetter på apoteket och tvätta ögonen med det. hjälper det inte på ett dygn så är det troligen något som orsakas av bakterier, och då behövs antibiotika/ögondroppar.
nej, han andas som vanligt.

Gör som Tassy säger då och tvätta ögonen med koksalt. Om ögonen ser ihopklibbade ut kan man ta lite ljummet kranvatten bara för att tvätta bort det som klibbar ihop. Sen ska man ändå tvätta med koksalt. Du kan koka egen koksaltlösning. 1 liter vatten och 1 tsk salt som du kokar upp och sen låter svalna ordentligt. Se till bara att inte peta i ögat med samma sak flera gånger. Då lägger du tillbaka bacillerna som du tog bort med svepet innan.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida