Honor eller hanar?
Har blivit otroligt fascinerad utav gerbiler det senaste och funderar lite på att skaffa. Föder upp chinchillor och guldhamster så vana vid smådjur finns ju. Har läst runt lite här på forumet men vad är egentligen skillnaden mellan att ha honor respektive hanar? Vad ska man börja med? Jag är helt såld på de vittecknade varianterna så det är isåfall sådana jag vill ha. Men när man sätter ihop två stycken, är det lättast ifall det är syskon, eller ska de vara bebisar båda två osv…

Man säger ofta att hanar är lugnare än honor. Men det är ju en sanning med modifikation måste jag säga. Vår lugnaste som tyvärr inte är med oss längre va en liten tös. Just nu är det en av grabbarna som är lugnast men han är ledare för en liten flock så det kanske är därför. Annars är väl den största skillnaden att hanar kan man ha fler än 2 ihop. Något man bör undvika in i det längsta med honor.
Vad man ska börja med är ju som man känner. Jag, och flera med mig, brukar rekommendera något lite äldre omplaceringar som första gerbiler. Nu har du vana vid smådjur med gerbiler kan verkligen vara som vesslor när de är små. Åtminstone ska man inte låsa sig helt vid att det SKA vara bebisar.
Syskon sitter ju ihop när du får hem dem så det är ju helt klart lättast. Skulle du ta två stycken från olika ställen så finns det lite alternativ.
Honor: Två bebisar, runt 6 veckor gamla. Helst inte äldre iaf inte om det är honor.
En vuxen och en bebis
En steril hona (Ofta då runt 2 år som inte fått någon kull) och hane, ålder spelar ingen roll.
Hanar är ungefär samma sak. Det som skiljer är att det oftast inte behöver vara lika hårt med åldern på dem. Hanar har lättare att acceptera nya burkompisar.
Men lika gamla syskon är helt klart det enklaste. Alternativt omplaceringar som någon redan har satt ihop då.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Allt har redan sagts!
Haha
Att ha en favoritfärg är helt okej, men tänk på att om du står i valet och kvalet så är det bättre att välja gerbiler efter en uppfödare som passar dig och inte en färg som passar dig.
kan bara hålla med i det som redan sagts 
Jo, en sak: välkommen hit 

Tack så jättemycket. Jag förstår helt klart det med att välja uppfödare före färg. Men det verkar som att det går att få både ock här faktiskt. Måste ju säga att gerbil-favorit just nu är ju Raggsocka och hans avkommor faktiskt. Jag är öppen både för vuxen och omplaceringar. Vet hur de är när de är små, när man föder upp hamstrar så gäller det att hålla hårt i småttingarna annars sprätter de iväg.
ja här finns det möjlighet att få både och 
(Pssst, en av Raggsockas söner bor här och ska strax bli pappa, väntade färger är black och slate, vittecknat
jag kör stenhårt på temperamentsavel.)
Mvh Tassy
Haha, vilket sammanträffande! :D Raggsocka har en son som är jättelik honom (Orion's Anakin Skywalker) som sitter ihop med en hona nu (Skogsnymf, nutmeg). De kommer få ungar om typ 3 veckor. Det är dessutom ingen färgavel i grunden utan bara en temperamentsparning, så det är som att äta kakan och… få en kaka till, eller nåt, haha. ;)
Sablar att O-Lana blev tingad igår då.
Sofia (Eternity90) snodde henne, haha.

Jag har sett att O-Lana var till salu, det var bara att hon skulle haft en kompis direkt också. Och jag vill läsa på mer lite mer innan jag är redo. Men en Raggsocka-avkomma eller fler vore ju verkligen inte fel. Och jag måste ju säga att jag tycker det är helt underbart när man avlar först och främst på temperament. Samma med chinchilla-avel, hur kul är det att ha en chilla med världens snyggaste färg om man inte kan hålla på att gosa med den.
Tja, O-Lana bor ju med sin mamma så hon har en kompis. ;)
Du har tid på dig att läsa på ordentligt innan du bestämmer dig för om du vill tinga eller inte, då det inte blir någon unge till salu på lite mer än 2 månader. :)