varför gör hon så??
Min ena gerbil som nyligen haft ungar gräver över matskålen helatiden. Nu är inte ens ungarna kvar där och hon gör så fortfarande. den andra som är i hennes sällskap gör inget sådant. även om jag lägger skålen på högen hon har skåttat ihop så fortsätter hon gräva över…så jobbigt..lägger jag skålen på hustaket och de gräver i huset skallrar det så fruktansvärt när skålen tar emot akvarieglaset.
Undrar varför hon ska gömma maten helatiden.

Så gör en av brudarna här med. De gömmer väl för att spara till sämre tider så att säga. De hittar ju maten när de vill ha, oftast. Honan här gör det inte så där får jag sprida ut mat i spånet oxå förutom att jag gräver fram matskålen femtitolv gånger om dagen.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

ja jag sprider ut mat överallt i ströet med…då äter de..och är det slut så söker de…fattar inte varfr de inte äter från skålen då…

En del kanske inte gillar matskål helt enkelt.. jag har ingen aning faktiskt.. De flesta av mina är uppvuxna med matskål på en pall så de äter så. Hon som gräver över är inte uppvuxen hos mig och har aldrig haft matskål innan typ.
Does it become a walk?
/Ida

jaha..va konstigt. tidigare åt hon alltid från matskålen. hon kanske har instinkten kvar att bevara mat åt ungarna kanske.

Mycket möjligt. Instinkterna kan säkert förstärkas hos gerbiler när de får ungar.. Det gör de ju hos människor.. så varför inte :)
Does it become a walk?
/Ida

nu har jag matskålen på hustaket. jag har inte ens sett dom äta från den, så jag spred ut maten i buren. och hon tar upp maten och lägger de i matskålen igen…fattar inte vad hon håller på med?!

Haha.. vilken knasboll du har ^^ Huvudsaken är ju att hon äter och att hon har tillgång till mat ändå :)
Does it become a walk?
/Ida
Det är mycket bra att berika gerbilernas miljö genom att sprida ut maten i buren och inte ha någon matskål. Det är det mest naturliga du kan göra för dina djur, och även det som används i t.ex. djurparker för att berika djurens hem.
Födosök tar upp en stor del av vilda djurs tid så det är riktigt onödigt att vi ska servera maten på ett och samma ställe, inte krångla till det alls. Du kan också gömma maten i t.ex. en liten kartong. Låt dem kämpa lite!
Sen är det också naturligt för gerbiler att gräva över/ner sin mat för att gömma dem. Låt dem göra det och hindra inte deras naturliga beteenden för att det passar dig som ägare. Att äta på tallrik är ett mänskligt påhitt, gerbilerna mår bättre utan.
Att hon skulle ta tillbaka sin mat till matskålen låter helt galet, haha. Förmänskligad?

haha..ja man skulle ju kunna tro det. jag har inte sett henne äta från skålen alls..har inte fyllt på på flera dagar nu. men jag kanske missa helt när de suttit där, men man tycker ju att det borde ha minskat.
idag verkar dom va trötta..speciellt hon som trixar med maten. kanske brunst. blir hon inte piggare imorgon blir jag orolig.

min hamster sprätter spån på frö maten,,fast hon har inte gjort så förut men det är väl för ja bytt bur o hon har den likzom på marken (lådan asså)

nu e hon pigg å gla..jag lyckades filma henne när hon lägger tillbaka fröna i skålen..men kan man lägga upp film här???

Tror inte det går.. du får lägga upp den på youtube o länka här :)
Does it become a walk?
/Ida

ok. håller på nu..tar sån tid ladda upp där fastän filmen är knappt 1 minut, men så är det en AVI format så det kanske tar ännu längre tid

Hahaha.. va söt hon är. Vilken tokmaja :)
Does it become a walk?
/Ida

ja haha. hon ska ha det på sitt sätt.
alla mina som kan gräver över skålen med mat :) Tror dom bara försöker gömma den så ingen kommer och tar den ^^

jo men hon hade inte gjort så tidigare och så är det ju så lustigt att hon vill ha maten öppet i skålen också