Avels-snack tråden
Då jag tycker detta med genetik är spännande att disskutera så startar jag här en avelstråd, där vi kan snacka genetik och önskade kombos på våra gerbiler.
Ja, jag kan ju då börja med att jag går över på Burmese, Siamese, Dove, Black m.m….tycker det ska bli spännande med framtida kull där det kan komma siamese….

Va intressant=)
Själv har jag parat Triini Demsil och Dixie Yoda som bägge är Siameser. Jag hoppas på en blandad kompott av Burmeser, Siameser och nån DTW. Fast mest hoppas jag såklart på levande barn! Det är stor chans att hon bär både g och p, och hon bär garanterat e. Vad han bär är svårare att veta. Egentligen hoppas jag att han inte har några, för jag vill inte ha t. ex cp nutmeg och slate.
Jag ska ju snart få en burmesetös till från Tornados….
# 2 håller som sagt mina tummar för dig och din hona….
Jag har en fråga.. Vilken genetik har en agouti ? Vill lära mig mer om genetik , verkar intressant :)

Ok=) Genotypen är generna en färg/gerbil har. En agouti är grundfärgen och har alltså A-C-E-G-P-. Sträcken innebär att det är olika på olika agoutisar.
aa-färgad mage
cbcb eller cbcb eller cbch- colorpoint
ee-gul
gg-grå
pp-rödögd
Om är gerbil är Aa, så är den vitmagad men kan få ungar med färgad mage. Om en gerbil är AA är den vitmagad och kan inte få ungar med färgad mage. Om en gerbil är aa har den färgad mage.
En gerbil har fått en av dessa bokstäver från mamman och en från pappan. T.ex, om mamman är aa och pappan är AA, så får deras unge då ett a från mamman och ett A från pappan. Alltså blir ungen garanterat Aa.
Det finns även krångligare gener, som dilute och ef. Men det är kanske inte det första man lär sig när man ska lära sig genetiken:P
#5 Tackar för bra förklaring!
#5 - tack , nu fattar jag lite :)
Jag parade Enola (Polarfox WS) i fredags med Ernstii (Grey agouti) förhoppningsvis tog parningen och jag får GA och PF ungar i maj.
De kan även ev få Slate och S.Nut för Enola har 50% chans att bära på Aa :)
#1 Black som bär på ch/cb bruka tyvärr inte bli några fina black då dom blir förljusa. Har själv en black hona här hemma som bär på ch/cb då hennes pappa är en siamese och hon är absolut inget och ställa i std då hon alltid får att hon är för ljus. Annars är black en jätte snygg färg :)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Wolfgirl: kan du lägga ut en bild på den svarta gerbilen som bär cb/ch? jag misstänker att jag har en svart bärare här hemma, vore kul att jämföra.
Antingen är det de eller så har han starka mottled gener :)
#9 Kan jag få någon bra bild på henne så kan jag lägga upp dem. Svarta gerbiler är ju så svåra och fota tycker jag. :(
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Jag har ju plockat isär mitt par nu, och har fåt hem en ny liten pojk! En Grey Agouti hane vid namn Lufs = )
Funderar på att till hösten para honom med Ettan ur min första kull.. får se hur jag gör! Men det vore roligt med små gerbilbebbar igen till hösten :)
#10 Tack :)
När börjar bebisarna att krypa omkring i buren?? xD

jag har en kullar som är efterlängtade;
Solstrålen Lilja, Silver Nutmeg. Hennes Genkod är aa C- ee gg P-. Men en uppföddd hane som heter Sjöutsiktens Skorpan. Hans genkod är aa C ee Gg P25%p Färgena kan alltså då bli Nutmeg och Silver Nutmeg.
Sedan har jag kullar där jag vet med säkerhet att jag får bärare av a, e, g. Sedan är det svårt veta om den andra bär på detta. då det ligger på 25% a, 50% på e och 12,5% g. Men det är inte omöjligt. En gång fick jag pearl fast i min honans stamtavla fanns inte någonstans med colourpoint med. Sedan är det väldigt bra att para en med några dominata gener och en som har dubbla upplagor av de ressiva generna. För då kan det komma upp vad den med dominata gener bär på. Dock så de ju vara färger man strävar efter.
Jag tycker det roligt med bärare. Men bärares gener kan ju ändå lysa i genom. T.e.x. En Grey Agouti med e, Ser inte snygg ut i färgen. Likaså black med colourpoint o.s.v. Så satsar man på snygga grey bör man inte para in kanske gerbiler med e. Utan undvika detta.
Vad menas med Colurpointss 
//Elin

colourpoint menas att djuret bleks så den bara har mörkare nos och svans. Vet du vad black är för färg? Om denna färg får dubbla upplagor av ressiva genen colourpoint kan det bli siamese & buremese
#17 Vilket söt bild. :)
#18 Tack :D Saga utomhus ^^
//Elin

Okej nu undrar ju jag hur en Grey Agouti ser någon har en bild?

Nä vad fina dom är:D