inte fårr ihop dom än
är tänkt far och son ska flytta ihop. nu har de vart i delad bur 3 dygn nu. och nu skulle jag försöka sätta ihop dom.
ungen är 5 veckor nu och han var efter pappan som om han trodde de va mammsen eller nå.
den andra var lite å sprang efter, nosa och sedan small det till efter en stund.
ungen blev liv rädd och gömmde sig i en toarulle. sedan nosa de nos mot nos och ungen peeep!
då flytta jag tillbaka det i den delade buren igen.
annars där verkar han inte alls aggro mot ungen utan nosar och beter sig inte märkvärdigt. lite markerar han med magen och så på föremål.
Jag är livrädd att de inte ska gå ihop!!
hur brukar de va först ibörjan, testar de varann, är jag för nervös och inte låta de göra upp eller fattar pappan fortfarande inte att det är en unge?
vad menar du med "small"?
de måste få göra upp rangen i början, men blodigt slagsmål är såklart inte okey.
Ungar brukar pipa och gömma sig om de kan. Pipa gör de för att visa sin underlägsenhet. Ingen fara med det, helt normalt.
Jag tror verkligne inte det är någon fara.
hanar brukar gå lätt som en plätt att få ihop, i synnerhet med en så ung hane.

pappan spännde sig och hoppa på honom efter en stund då de nosa på varann, men jag är så snabb med händerna så jag kom emellan direkt. han bet inte tag i honom vad jag såg, men är så jäkla rädd lillen får skador/sår.
Jag vet att jag tror de är värre än vad det behöver vara. men jag tycker de är svårt ju. När de inte riktigt slappnar av med varann direkt. hur lång tid kan de ta då?

jag får försöka igen imorgon.
troligen tillrättavisade han honom bara, de kan åka på tjuvnyp om de är för "på" den ranghöga. 
Men stoppa aldrig händerna emellan om du inte absolut måste. har du otur kan det gå riktigt illa! Jag råkade själv ut för detta då jag inte fick isär 3 som bollat ihop sig ordentligt, trots att jag försökte hålla enbart i svansarna (intill kroppen självklart) så bet sig ena fast i min tumme och satte sig fast i benet. Till följd fick jag kraftig infektion och blodförgiftning. Tummen är fortfarande känslig flera veckor efteråt. Jag provade att spruta vatten på dem och putta isär dem, helt utan reslutat. Inte ens ett glas vatten hjälpte. Dom satt där dom satt. Likadant med min tumme, kunde ju inte direkt slita bort gerbilen. Det var bara att sitta tyst och stilla och vänta på att han släppte. INTE kul. inte ett dugg.
Men låt inte min upplevelse skrämma slag på dig nu
chansen är minimal att det händer dig.

Oj…det lät inte roligt du!
farliga små söta djur =)
men var det en ung hanne du satte in då? eller bråka dom av annan anledning.
Men lillen lär väl inte börja bråka med honom om han får en tillrättvisning. Men släpper inte den stora måste det ju va nå fel på honom.
Ha handskar om du måste gå emellan!

oja..dom vill jag absolut inte vara utan

Du låter som jag va förut.. Nervös ;) Jag va där med händerna hela tiden o jag tror att de kände av min nervositet o blev spända själva. Nu har jag lärt mig mycket mer o vet ungefär hur långt det kan gå innan det är på riktigt sas.
En bebis som piper är bara bra. Hur ser pappa mus ut innan han "hoppar på" bebisen? Ser han ut att skicka ut sura signaler? Öron bakåt, svans som piskar.. eller nåt annat? Eller är det ren nyfikenhet?
Jag tror inte du behöver oroa dig egentligen. Bebisen är så pass liten att det inte alls borde vara nåt problem. De måste få gruffa, och som sagt, om bebisen piper så visar den bara att den vet sin plats - underlägsen :) Det ska ganska mycket till för att en vuxen hane ska göra illa en bebis.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

skönt höra att jag inte va den enda som är för nervös..de känner ju verkligen av lätt om man är det.
han va lite sidväges om..lite huvudet ner å spännde sig. det kanske var en varningssignal till ungen att hålla sig lite borta.
ungen ville ju under magen på honom å hängde under munnen..
stackarn..jag tycker så synd om honom. vill inte han ska bli ensam.
det var vuxna som bråkade i mitt fall, en hane rymde in i en annan bur med hanar och sprang rätt in i deras bo.
det låter precis som en varningssignal som bebisen troligen missade, så han fick sig väl en åthutning 
ps. jag var också nervös i början ds. 

Håller med Tassy.. låter som att ungen missade varningssignalen. Men pappan kommer inte skada ungen för det. Bara göra honom uppmärksam på vem som bestämmer.
Guu, jag glömmer aldrig när jag skulle sätta ihop Jesper o Felix.. De for som små streck fram o tillbaka o hit o dit i lådan jag satte ihop dem i.. jag va toooknervös o Tassy bara skrattade åt mig o sa att det va normalt 
Gör ett nytt försök idag du. Och så länge ungen piper o de inte är i en boll så behöver du inte oroa dig. De måste få gnabbas o pappan måste få tala om att det är han som bestämmer :)
Söttroll på bilden :D
Does it become a walk?
/Ida

en uppdatering
gjorde ett nytt försök idag.
den här gången höll jag händerna borta.
den vuxna är ju minst sagt väldigt dominant. lillen fick ju sig klara signaler om vem det är som bossar.
efter att ungen legat i röret 1 timma, våga den sig ut. men så fort den vuxna såg honom gömde han sig. och då och då försökte den vuxna försöka gräva fram honom och flög på rullen då och då.
stämmningen har lättat upp mkt mer nu.
efter 4 timmar spänner han inte upp sig lika mycket och lillen vågar tjoffa runt mkt mer. däremot är han å jagar och ska jucka på honom hela tiden. men inte att han tänker bita eller spänner upp sig nå märkvärdigt annars.
hoppas bara jag törs sova inatt så inget händer.

Det låter bra det där. Du kan nog sova gott. Men ha dem brevid dig så du hör dem o räkna inte med en god nattsömn ;) Varje ljud kommer väcka dig typ. Men du ska se att du vaknar imornbitti o de ligger i en hög o sover. Det gjorde iaf Jesper o Felix efter natten ihop :D
Does it become a walk?
/Ida

jag hoppas de vill sova med varann.
Nu verkar det inte vara nå problem. men sover intill gör de ju inte än. men jag är väldigt lättad nu!

Nej, det är lite tidigt att sova ihop före natten. Men de kommer säkert ligga o sova ihop när du vaknar imorn:) Förstår att du är lättad. Det är alltid en befriande känsla när de väl är ihop.
Does it become a walk?
/Ida

just nu sover dom med varann 

Sa ju det :-D Du har just fått ihop en ny liten flock :D
Does it become a walk?
/Ida

Man lär så länge man lever :)
Så söta de är ihop :D
Does it become a walk?