Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 1108 ggr
tjiggit
0

Det blir aldrig som man tänkt sig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst kan man räkna genetiskt på vad man bör få för färger i en kull. Och räknade, det gjorde jag. Mamma nutmeg (cb) och pappa burmese skulle få black och burmese, eventuellt även nutmeg och colorpoint nutmeg. Detta var baserat på vilka recessiva gener jag visste, eller antog att föräldrarna borde bära på. Fatta att jag blev förvånad då det låg sex stycken små rödögda ungar i boet! Tre PEW/REW och tre "Sapphire" (Lilac(cb) el. Dove(cb) ). Jag visste att pappan eventuellt kunde bära på rödögt, mamman trodde jag inte gjorde det men tji fick jag!

Det är 0,2 promilles sannolikhet att alla sex ungarna skulle bli rödögda om båda föräldrarna bar på genen för rödögt. Alltså ganska ortroligt… TJa man skall aldrig räkna med vad som är sannolikt troligt har jag lärt mig nu =)

Här får ni bilder på de små som snart är två veckor gamla.

Gerbilflicka
0

Wow! Vilken grej! :D Ibland är genetiken bra knepig.

Grattis till de små underverken!

tjiggit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på en liten vit…

tjiggit
0

Tackar tackar! Behöver jag säga att jag blev förvånad? =)

[Tassy]
0

haha, ja så kan det gå :) grattis!

wolfgirl82
0

Jätte söta små överraskningar ju :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Eternity90
0

ja du egentligen skulle endast 25% av ungarna bli rödögda om föräldrarna bär på ressiva p-genen. Rätta mig om jag har fel då är det väll inte 0.2promille chansTungan ute att det inte blir bara rödögd är då 75% chans. Eller har jag ute och cycklar?

Men sedan när man räknar ut ressiva gener så försvinner sannolikheten med varje genration. Men jag har själv blivit förvånad. Parade en gång en Agouti Aa C- Ee G P med Nutmeg aa C- ee Gg P. Och fick fram burmese och pearl. Mamman hade inte colourpoint i sin  stamtavla och pappan hade det  4 generationer bak. Men det är väll det som gör genetik så interssant

tjiggit
0

#6, Om det bara hade vart en unge i kullen hade det rent statisktiskt sett varit 25% sannolikhet att den skulle bli rödögd om båda föräldrarna bar på p. Men sannolikheten för att alla sex ungarna skall bli rödögda blir mindre. Formeln för det blir 0,25^6=0,00024. dvs 0,2 promilles sannolikhet. Det är alltså inte så otroligt att man får en unge som är rödögt med en parning av två bärare, men att samtliga i kullen blir det är rent statistiskt sett ganska otroligt.

Jo, sannolikheten för att en gerbil skall bära på ett recessivt anlag minskar för varje generation. Pappan kunde till 67% sannolikhet bära på p. Mamman hade inte en enda rödögd i sin stamtavla, men en gerbil i stamtavlan hade okänd bakgrund så det innebär att det var under 25% sannolikhet att hon överhuvudtaget bar på p.

Ibland spelar naturen en ett spratt! Söta är de iallafall, skall bli kul när de öppnar ögonen nu i veckan som kommer! Ganatik är sannerligen intressant, man skall bara inte lita för mycket på vad man borde få ut av en parning =)

Eternity90
0

Ja då tänkte jag helt fel. men är inget matte geni tänkte bara men amen 100%-25% är ju = 75%. Skäms

Beaver
0

Se där, tokigt värre! Slumpen är ett farligt verktyg :P

tjiggit
0

#8, ja sannolikhetslära är tyvärr lite mer avancerat =)

Skall hem och kolla till de små när jag slutat jobebt idag. Skall se om jag kan uppdatera er med lite bilder också då. De rä fasligt snabba trots att de än så länge är blinda, blir lika förvånad varje gång hur snabba små bebisar är!

[Tassy]
0

#8 visst tänkte du rätt, den första delen :) man kan inte veta allt från första början, men nu vet du hur man räknar vidare Skrattande

Eternity90
0

Jag måste skriva ner den formulen. Har bara lärt mig hur man ränkar ut procenten på den ressiva genen o.s.v. Man kan aldrig bli fullärd det märker man då och då.

0,25^6=0,00024. Om jag fattat det hela rätt är sannolikheten för rödögd i decimaltal och sedan är det andra för antal rödögda h detta ger svaret. Eller?

tjiggit
0

#12, stämmer bra det, hade sannolikheten varit 67% och ungarna varit 8 stycken hade det istället varit 0,67^8.

tjiggit
0

Dagens bilder på mina små överaskningar!

sasha-
0

Ojojoj va söta de ärKyss

jule
0

Wiii sötisar! Flört

tjiggit
0

O stora har de blivit! Springer runt i buren trots att de fortfarande inte ser något =) I veckan som kommer öppnar de ögonen.

Solaika
0

Aww.. de där gigantiska baktassarna som inte alls passar ihop med deras små kroppar. Sötnötter!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Nettan_L
0

Så söta dem är, jätte fina bilder =)

Tänk så kär man kan bli när man ser dessa så liv. Tänk om man kunde ha hur många som helst men ändå hinna med dem alla lika mkt och plats vill säga ;0)

wolfgirl82
0

Supersöta! :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Fairytail
0

De var ju fruktansvärt söta i varje fall! Kyss

tjiggit
0

Idag har de öppnat ögonen så att man ser de små röda! Dock är det väldigt svårt att ta fina foton utan blixt när det är kväll men här kommer några halvdana foton iallafall. Först ut är en liten lilac, dock är de för ljusa då de bär på cb…

Sen två bilder på en pew, en där ögonen ser för ljusa ut o en som mer rättfärdigar den lille, dock blev de lite suddiga….

Nettan_L
0

Så söta dem är Glad nu när den öppnat ögonen!!

tjiggit
0

Tycker matte också =)

cupcakes
0

naaw, gud så söta! :D

Carizma
0

jippey sota små bollar