Ang. Mat
Alright, det är så här. Jag har två par gerbiler, varav det ena paret äter helt normalt, ja, de äter när de är hungriga och jag fyller på matskålen när den är slut. Inte mer med det, de är inte tjocka och mår hur bra som helst.
Det andra paret dock (som jag inte har fött upp, utan räddat från Avlivning, då den förra ägaren inte kunde ha kvar dem) är överviktiga. Saken är den att så fort jag fyller på matskålen blir de som galna och äter och äter tills maten är slut (brukar ta en timme eller så).
Jag har plockat bort lite ur deras mat, solrosfrön m.m, för att den ska bli "mindre fet", men hur ofta kan man ge dem mat när de gör så här? Jag kan ju inte gå och fylla på deras matskål stup i kvarten..
Eftersom de andra äter helt normalt är detta helt nytt för mig.
Tacksam för svar
Tilda
ojdå.. kanske borde avmaska dem? Det låter verkligen inte friskt.
Är du säker på att dom verkligen äter allt och inte springer och gömmer överallt?

Fösök att låta dem springa runt i rummet en timme eller mer varje dag. Så dem får lite motion. Och strö ut maten i spånet så dem får leta och gräva efter den.
Mvh Vinetta

Det räcker om du lägger i en matsked mat per gerbil en gång om dagen. Så för dessa tjockisarna blir det två matskedar mat en gång om dagen. Sen är det ju självklart bra att de får sin dagliga motion som vanligt för att gå ner i vikt =)

de kanske inte fått nog med mat tidigare och börjar hetsäta allt så fort de får…så gjorde en kanin jag fick ta över efter den hade missköts. Han åt hur mkt som helst så fort han fick mat.
gör som #3 föreslår, de dör ju inte om de får mat en gång om dagen iallafall.

eller lägg ner en kräckerstång..de kanske inte gnager och äter upp den på en gång.
Tack för svaren :)
Ska kolla upp så de inte gömmer överallt ja, men det ser mer ut som att de hetsäter, kanske beroende på de förra ägarna, jag har ju inte så bra koll vad som har hänt dom tidigare..
De är glada och sociala i övrigt, så det verkar inte vara något annat problem förutom det.